selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Dec 29, 2009 18:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej

Jag undrar hur stor skillnad det kommer att bli för mig om jag skulle köpa stereokort till mina LK85:or? Jag förstår att det blir bättre, men kanske någon jag ge mig en fingervisning, baserat på vad jag gjort innan:

1. Skaffade en LK85+Kollektor och ett par Keosa (budget-golvaren)
2. Skaffade Ninkor istället för Keosorna, självklart kom det stora lyftet här!
3. Skaffade en till LK85:a och körde biamp:at med K400-kabel. Fick fram lite mer detalj här!

Så...någon som haft linkande saker eller kan ge mig bra tips på om det är värt pengarna till aktivt nu?
PS. Jag har inte full koll på korten, behöver jag 2 eller 4 kort totalt för mina LK85:or?

Tack på förhand

PostPosted: Tue Dec 29, 2009 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Självklart måste du skaffa dig aktiva kort. Att biampa ser jag bara som ett mellan steg för aktiv drivning. :wink:
Du behöver ett stereo kort till diskant och ett till mellan/bas registret. Dessa kort kan du få för en spotstyer om du slänger ut en annons. Är du däremot sugen på att köpa chakra slutsteg till dina ninka kan du även köpa chakrakort som man kan köra med en adapter till äldre slutsteg. Men tyvärr så kostar det nog lite mer.Vill du spräcka buget lite så aktivera med en 5125 i stället för lk85. Körde själv keilidh aktivt med lk100 en gång i tiden och visst lät det bra. Men aktivt med klout blev bara så mycket roligare :)
lycka till!

PostPosted: Tue Dec 29, 2009 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Biampade mina Ninkor tidigare, visst, det var en viss förbättring jämfört med tidigare singlewireläge. Löjligt liten förbättring jämfört med aktivering dock, som gör riktigt stor skillnad. Klart du ska aktivera!

PostPosted: Wed Dec 30, 2009 00:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Pär wrote:
Självklart måste du skaffa dig aktiva kort. Att biampa ser jag bara som ett mellan steg för aktiv drivning. :wink:
Du behöver ett stereo kort till diskant och ett till mellan/bas registret. Dessa kort kan du få för en spotstyer om du slänger ut en annons. Är du däremot sugen på att köpa chakra slutsteg till dina ninka kan du även köpa chakrakort som man kan köra med en adapter till äldre slutsteg. Men tyvärr så kostar det nog lite mer.Vill du spräcka buget lite så aktivera med en 5125 i stället för lk85. Körde själv keilidh aktivt med lk100 en gång i tiden och visst lät det bra. Men aktivt med klout blev bara så mycket roligare :)
lycka till!
Tack så mycket för svaren! Jag behåller nog grejjorna och fixar två stycken kort. Vill inte gärna köpa fel så jag frågar lite övertydlig här: Jag stoppar alltså in diskantkortet i den ena LKn och bas/mellankortet i den andra LKn, därmed skall jag ha två kort, dvs. ett diskant och ett mellan/bas ?

PostPosted: Wed Dec 30, 2009 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Korrekt uppfattat, ett stereokort per LK85. Håller med övriga att det är en bra idé. Klart prisvärt när du redan har två slutsteg.

PostPosted: Wed Dec 30, 2009 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Klar att du ska gå aktivt. :D
Ett alternativ som du också kan fundera på är
att skaffa chakrakort istället för stereokort. De dyker ju upp ibland beg. på forumet.
De passar i LK85 mha en adapter och går att placera så att du har ett slutsteg per
högtalare. Det ger en trevligare uppkopplig, dessutom kan de ju användas om du upppgraderar till ett chakrasteg senare.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00