selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Neil Young
PostPosted: Fri Nov 21, 2003 18:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har inte sett en enda gång att ngn nämnt den gamla hjälten Neil Young här! Väldigt märkligt! Tycker att den som har tillgång till en vinylspelare ska försöka ragga upp ett exemplar tex en av hans formationer; Crosby, Stills, Nash & Young och då välja förslagsvis 4-way street. Den skivan innehåller några spår som världen absolut inte skulle klara sig utan. Storheten Young har gett ut en mängd grymma skivor, men tyvärr även ett par riktiga bottennapp (av olika anledningar), tex Everybodys rockin med Neil Young & shocking pinks. Men 95% av skivorna är minst sagt sådana som bör finna ett par av i en hyfsat väsorterad skivhylla!
Skulle inte skriva ngt här egentligen då jag druckit ett par kalla med en kompis efter en avslutad skolvecka, men jag blev så bitter när jag inte kunde finna hans namn någonstans : (

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 21, 2003 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Unpluggedskivan gillar jag skarpt. De övriga skivorna har jag inte tagit mig tid att lyssna på ordentligt om jag ska vara ärlig, trots att jag har ett par ståendes i skivhyllan.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 21, 2003 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört en del, men aldrig riktigt fastnat för det och av den anledningen har jag inte köpt nån skiva och då inte heller lyssnat så mycket mer på den musik.

Något jag säker kollar upp i framtiden, för man har ju sina perioder då man försöker utforska oupptäckt mark.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 25, 2003 15:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jag har nyligen försökt att hoppa på neil young-tåget. Började med att köpa Reactor, en 70-talsskiva med crazy horse. monoton skrammelrock som liksom söker efter ett rått och ointellektuellt driv. skissartade låtar som irriterar mer än attraherar. funkar det? tja, men det är inget för mig just nu. ska istället kolla in de mer countryrelaterade skivorna. (lovely med en lokal vinylhandlare som kör med öppet köp)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 25, 2003 16:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kanske fel skiva att börka med, men den växer vill jag lova! Köp Decade, den är väldigt lättsmält och fungerar perfekt som inkörsport!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2003 01:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Neil Young,en av mina (många) husgudar.det som gör honom unik,tycker jag,är att han fortfarande gillar att exprimentera med olika musikstilar.
skoj för honom kanske,inte alla gånger skoj för skivköparna som i vissa fall kan gå på riktiga nitar om man chansar och köper första bästa platta :!:
men även solen har fläckar,och ska man höra honom när han är som bäst,så rekommenderar jag "harvest moon".är det lite mer röj man vill ha så rekommenderar jag "mirror ball"och "live rust".vilken känsla det är att sitta ner och lyssna på "like a hurricane",HÖGT!!!

P.S om ni lyssnar på unplugged-skivan och låten helpless,kanske ni känner igen att refrängen från bob dylans "knocking on heavens door" låter ganska likt den låtens refräng :!:
nu är det inte så att neil young plankade dylan,utan snarare tvärtom :o

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2003 13:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Thomas: Du kanske skulle titta på Harvest då.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 15, 2004 01:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

En av mina absoluta favoriter :) Jag har ett 20-tal av hans plattor, men problemet är att hitta rätt skiva om man är nyfiken och inte hört honom tidigare. Det verkar som om han är lite av en "älska" eller "hata"-artist.
Det kanske beror på hans röst - en del upplever den som gnällig, vilket jag inte alls kan förstå :shock:

Några lättlyssnade skivor att börja med är:
Harvest, Harvest Moon och Unplugged som nämndes tidigare i tråden
Everybody Knows This Is Nowhere och After The Gold Rush - två av hans allra bästa...enligt mig;-)
Rust Never Sleeps (både akustiskt och mer röj - mkt bra skiva)
Decade - en samlingsdubbel. Ett måste!
Comes A Time
...sen är det väl bara att köpa resten om man gillar detta :D

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 12, 2004 21:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

Neil Young är en förträfflig gammal rockbjörn som alltid varit en gubbe. Gillar personligen Harvest Moon och Rust never sleeps bäst.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 22, 2004 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Unplugged är väl MTV-anpassat och mesigt fast Like A Hurricane med tramporgel är inte så dum.

Jag vill lyfta fram liveplattan Weld som är ganska bortglömd. Från Ragged Glory-turnen 1991. På pappret inte så spännande kanske med många av samma gamla låtar som alltid ...Hurricane osv. Men det här är ruggigt bra helt enkelt, här är det inget tjafs med akustiska gitarrer. Elektriciteten regerar, Crazy Horse maler tungt och Young's ledstjärnor är distortion och rundgång. Långa solon och ett makalöst gitarrljud. I mina öron det bästa han släppt sedan Rust Never Sleeps. Här fattar man vem som var Grunge'ns urfader.

Jag äger en dubbel-LP men den lär nog vara rätt svår att hitta. Fanns på dubbel-CD också.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The_Killer wrote:
Neil Young är en förträfflig gammal rockbjörn som alltid varit en gubbe. Gillar personligen Harvest Moon och Rust never sleeps bäst.
Alltså "Rust nerer sleeps" är nog kanske världens bästa skiva. Jag vet inte hur många gånger jag har lyssnat på Powderfinger idag. Det går bara inte att sluta!!!

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Alltså "Rust nerer sleeps" är nog kanske världens bästa skiva. Jag vet inte hur många gånger jag har lyssnat på Powderfinger idag. Det går bara inte att sluta!!!
Ja, världens bästa låt alla kategorier!! Två blir Like A Hurricane. Nya plattan, Prairie wind är faktiskt bästa på väldigt länge. Förra Greendale är inte så kul, fast den innan som heter Are You Passionate gillar jag skarp. Klart underskattad skiva.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 12, 2006 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara för att vara konträr: Greendale gillar jag just nu bättre än något han släppt sedan Sleeps with Angels.
Are You Passionate får mig däremot bara att sucka trött. Gubbrock. Prairie Wind (spelar jag just nu) försöker jag fortfarande få grepp om. Lovande. Och snygg. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 17, 2006 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är verkligen hans nya skivor värda besväret? Hm... kanske åter en anledning att skaffa en cd-spelare?

Annars så kan jag bara hålla med - "Like a hurricane" är ju fantastisk, men det finns ju andra mästerverk på "American stars and bars" också. "Saddle up to palmolino" (kollar inte stavningen nu) och "Star of betlehem" är nog mina favoriter där.

Det jag alltid undrar är hur han bär sig åt för att sjunga så otroligt bra när han sjunger så otroligt falskt. Det är bara på "roll another number" som jag tycker att han går lite för långt, men den är ju också (trots det) sjukt bra.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 17, 2006 11:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Äh, jag måste lägga mig i här, sorry...

Det finns 4 skivor som är viktiga när det gäller Neil Young:

After the goldrush
Harvest
On the beach
Everybody knows this is nowhere

och i den ordningen :)
Bästa hälsningar!