selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9
Author Message
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 08:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Kopplade in min nyinförskaffade LK 140 igår.

Oj, vilken skillnad mot det inbyggda steget i Majik-I. Mer tryck, kontroll och liv i musiken. :)
En KLART prisvärd uppgradering utan tvekan.

Känns just nu som att jag inte saknar ngt direkt. Visst skulle det vara intressant att testa hur stor skillnad en Kairn gör och aktivt med ytterligare en LK 140 är ju lockande..

_________________
Majik DS-I
LP 12 (Akito, Adikt, Lingo2)
Katan


Last edited by linnist on Thu Aug 27, 2009 11:26, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 09:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Aug 16, 2009 02:03
Posts: 127
Vad är anledningen till denna LK-fetisch? :wink:


Top
   
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Jag kan förstå "fetischen" då LK-lådorna är riktigt juste. De växer liksom på en :P
Första gången jag såg en Ikemi tycker jag den var ful som stryk, men med tiden har LK-lådorna växt på en såpass att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha ett gäng hemma.

Har själv gått över till "nya" Linn och ser det som svårt att gå tillbaka :P Är dessutom alldeles för mycket "pryl-bög"....
Dock som Linnist säger; man kan ha uppgraderingssjuka utan att bli ruinerad :)

Av rent estetiska skäl (och även musikaliska såklart) så skulle det ju inte vara helt fel med tex: Lp 12, Ikemi, Lingo, Linto, Kairn, Klout:ar, Lk aktiv crossover och Keltik :D MUMMA!


Top
   
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Symphonyno15 wrote:
Vad är anledningen till denna LK-fetisch? :wink:
* Jag tycker de är väldigt snygga och "cleana".
* Jag tycker de är väldigt prisvärda.
* Jag tycker de såklart låter väldigt bra. O andra sidan med nuvarande bestyckning på LP12:an så låter det fantastiskt med nästan vilken playback som helst. :D
Source wrote:
Har själv gått över till "nya" Linn och ser det som svårt att gå tillbaka Är dessutom alldeles för mycket "pryl-bög"....
Hade själv gått över till "nya" Linn och det går alldeles utmärkt att gå tillbaka! Faktum är att det är nästan att rekommendera att man varit över på "nya" designen då inser man verkligen hur snygga och prisvärda LK-systemen är. :lol:

_________________
Majik DS-I
LP 12 (Akito, Adikt, Lingo2)
Katan


Top
   
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 13:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Aug 16, 2009 02:03
Posts: 127
Kul!

Personligen tycker jag dom nya är snyggare, mest för att det är blå display och silver förutom det svarta. I övrigt var dom gamla riktigt snygga också. Jag kanske har en Ikemi till salu så småningom! :wink:


Top
   
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Äntligen någon som backar upp mig om att de nya burkarna är snyggare. :D


Top
   
PostPosted: Fri Aug 28, 2009 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag vill också slå ett slag för de gamla grejorna. Faktum är att allt är inte bättre nu för tiden i internets tidevarv. Okej jag måste erkänna att det gjorde lite ont för mig att 5105 an spöade mina gamla lk2 så brutalt,har inte smält det riktigt ännu, fast jag försöker låtsas att det är ett förklätt klout eller Lk240 för sinnesfridens skull. Hade det inte varit för kapitalförstöringen så hade jag lyft över elektroniken i en annan låda. Jag har ett erkänt illaljudande Xelex DD10 som skulle kuna bli en frän "dark horse" med det innanmätet...
Förr var man inte lika upplyst om allting heller utan fick informationen via sin handlare,på gott och ont. Otaliga gånger förblev man lika frågande efter att ha frågat Takt&Ton Peter om något man grubblade på ofta låg svaret i det handlade om något man nog behövde komplettera riggen med. Samtidigt bidrog det hela till mystiken och "det speciella" med Linn.

Lillen damp ner i samma veva som AV serien kom och jag vet att intresset försvann samtidigt. jag valde att lägga hobbyn på hyllan för att barnen skulle våga röra sig fritt så det bör tilläggas. Dock så försvann det speciella lite då det blev bredare sortiment med exempelvis hemmabio,mer likriktade lådor av mer "stormarknads standard"

Jag gillar att unna mig något som känns speciellt och inte likdant som alla andra. Det kan jag till och med tänka mig betala lite extra för. Isobariken liknade inget annat. Kan imponerade med sitt trots litenheten förvånansvärda ljud. En liten guldklimp.

När det blev breddat sortiment kändes det lite som ett svek då helt plötsligt flera högtalare kunde enas i ett och samma rum. Det kändes som om man verkligen satsade på att håva in stålar från alla tänkbara riktningar av branschen och även om det står uppenbart för var och en att det handlar om pengar i syvende och sist så försvann i alla fall för mig det där som triggade mig att låta min plånbok dräneras på Takt & Ton.

Det är ju jag det iofs,jag gick i gång på åttiotalet på Alpines 72xx serie vilken jag drar lite Linn paraleller med. De körde med LED display trots LCD funnits i flera år,jag gillade det,det markerade för mig att man valt en annan väg,inte nödvändigtvis en sämre. Jag är likadan då det gäller förpackningar eller böcker. En pocket är sladdrig och känns sunkig. En inbunden historia luktar annolunda och känns annorlunda. Köper jag något så är förpackningen halva grejen. Ska väl vara en grafikkort till datorn då där jag inte fungerar så.

Min bror har pysslat med att köpa upp konkurser och vid ett tillfälle fick han tag i en bättreaktig hifi butik där det för ovanlighetens skull inte plockats ut godiset innan det kraschat. Jag hade första tjing och betalade vad jag tyckte det var värt.

Slutade med att jag bar ut Alpine produkter, betydligt mer än vad man egentligen behövde, ungefär i storleksordningen för att fylla den berömda Pioneer vanen med. Jag vet att det var något speciellt med just den designen. Jag går i gång på den där finishen,den där gröna 7 segements LED displayen,inte en massa svammel och nonsens. Linn LK serien fångar samma anda tycker jag. Charmigt dessutom med formatet som en LP-skiva. Hur ballt som helst..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Även jag kör med LK-only. Fn har jag fem och det lär inte bli fler i framtiden. Kör aktivt med två Lk 85:or, källa Ikemi samt en Pekin radio. Sitter hur nöjd som helst med denna set up. Att jag sedan gjorde lite service på grejorna gjorde saken inte sämre precis. Vad jag gjorde var att dra ut och sätta i alla kontakter i systemet och det var faktiskt skillnad. Trodde det inte först men jo visst lät det bättre allt ... :mrgreen:

Som försteg har jag Kollektor ...

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 20:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Aug 16, 2009 02:03
Posts: 127
När får vi se bilder!? Din LP12a och "gamm-lådorna" vill vi se! :wink:


Top
   
PostPosted: Fri Nov 20, 2009 14:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
TONNY wrote:
Äntligen någon som backar upp mig om att de nya burkarna är snyggare. :D
Själv har jag inte riktigt bestämt mig än. Tyckte LK var klart snyggare när de nya kom, men nu är jag inte så säker längre. Kanske för att jag vant mig vid de nya + att de är bara så mycket bättre? För övrigt tycker jag personligen att det var lite väl mycket trash talk kring dem för inte allt för länge sedan...

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
PostPosted: Sat Nov 21, 2009 00:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
TONNY wrote:
Äntligen någon som backar upp mig om att de nya burkarna är snyggare. :D
Jag backar då upp dig :!:

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Sat Nov 21, 2009 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
MNn wrote:
TONNY wrote:
Äntligen någon som backar upp mig om att de nya burkarna är snyggare. :D
Jag backar då upp dig :!:
Jag med :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited