selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 05, 2009 22:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

hej har läst många timmar på forumet, väldigt intressant! jag har tänkt att köpa nya hifi prylar. först och främst äger jag ingen DVD för tillfället.

så jag vill kunna se film, men det är inte prio 1, kommer inte att skaffa 5.1 högtalarsystem i dagsläget. så tänkte höra mig för lite vad ni har för tips. behöver cd spelare dvd och DS spelare + förstärkare

först och främst så ha jag tillfälle att köpa en beg ARCAM solo movie 5.1 för 10000:- av en vän. som jag då funderat på, vilket är billigt då den är lite använd, och sedan köpa MAJIK DS-I , och då använda ARCAM som cd spelare kopplad till DS-I.

det blir ju lite pengar i vilket fall som ska spenderas, en beg classik movie 05 kan ju vara ett alternativ till såklart till DS-I, om jag nu hittar någon sådan.

eller så köra med min gamla Piooner cd som e 10 år gammal, kommer dock inte ihåg modellbeteckning men kostade ca 6000:- då, till jag hittar en movie eller annat förslag?

som sagt jag är inte så insatt i LINNs värld, så hjälp mig att komma på benen. :D

nuvarande högtalare ALR Jordan Entry M

PostPosted: Thu Nov 05, 2009 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp en Movie Di eller Movie 05 istället för Arcam Solo.

Till den kan du sedan koppla in en DS och ev ngt slutsteg.

/M

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför vill du har både CD- och DS-spelare? Vad har du för budget?

Och som Magnus säger; skippa Arcam Solo. Du kan hitta en gammal Movie för 6-7000, och den är nog mycket bättre på i stort sett allt.

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 11:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Köp en DS-i, du kommer få så sjukt mycket sämre ljud om du köper något annat än DS-i kan jag lova.
Sen köper du en budget DVD och kör digitalt in.

Finns även 2 budget dvd-er som presterar riktigt bra i tune dem analogt ut, någonstans strax under genki har jag fått för mig.
Sherwood 768(finns bara begagnad), eller Sherwood Newcastle Sd-871(3400kr på fynda.se just nu). Newcastle Sd-871, enligt takt och ton ska vara den bästa DVDn totalt sett i tune dem från ikke linn tillverkare( i varje fall för något år sedan). Och sherwood newcastle 768 ska ligga strax under i prestanda. Båda bättre än varenda cd-spelare som tex marantz byggt. Och marantz i sin tur gör ju liksom inte dåliga grejjer.(så länge man inte jämför med linn)

Btw. en sherwood receiver 7500/7502/7503 tillsammans med en sherwood newcastle sd-871 skulle kunna låta bättre än ARCAM solo movie 5.1.

Edit: VEt inte alls vaart solon står, men jag vet att Sherwood 7500 är bättre än arcam 250!

Last edited by doze84 on Sat Nov 07, 2009 13:47, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 12:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jupp. Lägg huvuddelen av käll-pengarna på en DS. För de fåtal gånger då du vill direkt slänga in och lyssna på din nyinköpta cd som du inte hunnit rippa än, får en budget dvd-spelare duga (och till film såklart som du ju sagt att du inte proiriterar så högt).

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Satsar man direkt på en DS finns ingen större anledning att även köpa en CD-spelare. Jag köpte en Mimik därför att den passade bra ihop med de övriga LK-lådorna men sedan jag började spela från hårddisk så håller den på att rosta ihop... används någon gång i kvartalet när jag vill checka nåt hembränt. DS-spelare (inte bara Linns) är definitivt ett mer kostnadseffektivt sätt att få bra ljud.

För de som påstår att Linn Classic låter mycket bättre än Arcam Solo, jag hoppas ni har lyssnat och jämfört själva. Att regelmässigt utgå ifrån att Linns grejor är bättre är trist, enligt mig.

/ B

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 13:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus har garanterat nötit en jämförelse eller två...:)

Arcam Solo är (var!?) inge kul mot Classik'arna...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 13:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

budgeten är lite "svävande" pga av alltför många dyra intressen, men låt säga runt 30000 just nu + dvd/blurey spelare och sedan ska jag köpa ett par linn högtalare inom 3-6mån. så gärna förslag på det med, har som sagt ingen aning hur min Entry M låter med linn.

ok intressant, kanske bäst att köpa en DS-I då och budget dvd, filmljud är som sagt inte viktigt just nu, visst ser jag ganska mycket på film, men prioterar musiken, men vill gärna kunna se mina musik DVD.

skulle då en PANASONIC DMP-BD80 passa bra ihop med DS-I? både som cd spelare då man inte hunnit rippa skivan? ska även köpa en 42" tv, troligtvis panasonic, därför jag föreslog deras nya blueray spelare.

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alternativ till en Majik DS-I med separata bio-komponenter kan vara en beg Movie Di/Movie 05 och en Majik DS.

Då har du lite sämre förstärkare, men bättre spelare och dessutom en radio på köpet. Kanske är en Majik DS bättre
än en Majik DS-I som källa, den som provar får se.

Handlar nog lite om vad du prioriterar.

/M

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 00:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

jag har ingen möjlighet att jämföra linn classik och solo, är solen så pass mycket sämre som ni säger? utveckla gärna, annars är den ju billig som jag kan köpa beg och sedan köpa majik DS. blir samma pris som en DS-I ungefär, möjligheterna är många och svårt att komma fram till det bästa för rätt pris

jag har en macbook ALU, vad behöver man mer till DS, en trådläsrouter med USB och sedan en vanlig usb hårdisk bara? vill ha det så enkelt som möjligt.

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård wrote:
jag har ingen möjlighet att jämföra linn classik och solo, är solen så pass mycket sämre som ni säger? utveckla gärna, annars är den ju billig som jag kan köpa beg och sedan köpa majik DS.
Med tanke på att du får en Movie för mindre än 10 så är det inte mycket att tänka på. Majik DS + Classik Movie känns som ett bra alternativ tycker jag. Du klarar dig nog med en Sneaky DS också iofs, det finns ju en beggad sån till salu här till ett bra pris också.

Vad du sen "behöver" för tillbehör till din DS verkar vara närmast en filosofisk fråga har jag märkt. :|

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 04:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård wrote:
jag har ingen möjlighet att jämföra linn classik och solo, är solen så pass mycket sämre som ni säger? utveckla gärna, annars är den ju billig som jag kan köpa beg och sedan köpa majik DS. blir samma pris som en DS-I ungefär, möjligheterna är många och svårt att komma fram till det bästa för rätt pris
En Solo för 10.000kr, njae då skulle jag klart hellre köpa en Movie Di för samma pengar
eller billigare, alternativt lägga till en slant och gå på en Movie 05. Inte ens de separata
DVD-spelarna från Arcam som kostade 20-30.000kr hänger med en Movie Di ljudmässigt.

Jag vet inte om jag tycker 10.000kr är speciellt billigt för en Solo heller, är det en 2.1 eller
en 5.1? Är det en 5.1 så är det väl kanske ett rimligt pris, men inte något fynd.

/M

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 06:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

det är 5.1, jag se efter om jag hittar en beg movie 05 till bra peng då eller DI framöver. DSI + dvd/blueray spelare är jag sugen på men får se vad som dyker upp då,

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Inte ens de separata DVD-spelarna från Arcam som kostade 20-30.000kr hänger med en Movie Di ljudmässigt.
Hur är det med R1 och R2? Jag skulle gissa att även de är bättre än Solo?

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Movie 05 är en komplett maskin för de pengar den kostar,samt att det blir lite sladar så det går att få en riktigt snygg installation
Varje gång jag är hos min kompis blir jag förbluffad hur bra movie är kan inte fatta hur det kan komma så mycket välljud ur en sån liten enhet enda nackdelen som jag ser med maskinen är att förstärkardelen är lite klen om man hänger på för tung last, men movie med ett par lättdrivna högtalare är en hit

Skulle Linn komma med en Blueray-movie skulle jag nog köpa en sån till bio, tyvärr kommer det nog inte att hända

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00