selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag tror faktiskt 1) att även andra tillverkare provlyssnar sina produkter och 2) att denna provlyssning baseras på musik (alltså, man sitter nog inte utvärderar sina produkter med bara en pianoton för att utvärdera ljudet, snarare än musik).
Problemet tycks vara att det är få som dels tror att apparaterna faktiskt kan påverka uppfattbarheten av själva det musikaliska skeendet mer än att det kan låta mer eller mindre på div. sätt (läs vilken hifi-blaska som helst - få nämner någo ö.h.t. om hur musiken återges - mer än när man slänger in brassklappen till oss Linn/Naim-ister "musiken återges medryckande"). Målet som de flesta tycks framhålla är "det skall låta som verkliga instrument". Javisst, men om inspelningen inte innehåller precis det då (?), ja då ser man till att med de(n) anläggning(-ar) man testar i så låter de skivor man valt ut nära verkligheten. Resultatet? Vissa skivor låter väldigt imponerande och verklighetstroget medan anda låter totalskumt. På en väl injusterad Linn-rigg låter också vissa skivor magiskt medan resten låter varierande, men i stort sett alla skivor levererar en musikalisk insikt som lämnar övriga anläggningar i gruset (med samma plattor).
ulfbnilsson wrote:
Min personliga uppfattning är att det finns en del linnister som paradoxalt nog är superbergsäkra på att Linn alltid (jo alltid) är bäst och som samtidgt är direkt obenägna att lyssna på vad andra tillverkare har att erbjuda.
Väl svepande. Kan du inte precisera dig!? Jag tror nog de flesta skulle tåla att du gav exempel istället för att generalisera på det viset.
ulfbnilsson wrote:
En myt som byggts upp bland linnister är att alla andra tillverkare producerar ljud, och de enda som fokuserar på det ädla syftet att reproducera musik är Linn. Hur denna myt kan ha uppstått jag har dock lite svårt att förstå för jag har aldrig hört någon tillverkare säga "om du gillar ljud men inte musik, köp vårt märke".
För vissa är det nog en myt och för de som jämfört mycket, men ändå hävdar något åt det hållet är det snarare en erfarenhet. Tydligen inte din?
ulfbnilsson wrote:
Jag känner en del musiker och folk som är genuint musikintreserade (alltså verkligen älskar musik och läser och skriver om tex hur olika dirigenter tolkat stycken av Mozart etc) som inte tycker att Linn är deras grej, trots att de noga utvärderat vad Linn har att erbjuda. (En god vän till mig tex bytte ut sin LP12 Linto efter en veckas utvärdering i sitt hem och han lyssnar på musik, inte ljud). Och de flesta av dessa personer är helt ointresserade och okunniga när det gäller teknik och baserar sina slutsatser enbart på provlyssningar av musiken.
... och tydligen är du inte själv nog säker och därför refererar du till andra "auktoriteter" utan att egentligen kunna redogöra för deras ställningstaganden. Det kan finnas ganska många anledningar till att de inte kommit till samma slutsats som vi och din redogörelse tillför därför, enl. min mening i princip inget till ämnet.

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
@Jan

Undrar om du lyssnat på nya Wilson Sasha som demades på hifistället i Göteborg? Intressant elektronik/högtalare så det vore kul att höra vad en Linn-ägare tyckte?
Jag försöker höra så mycket som möjligt, men dessa missade jag.
Har varit på Mårten Design och bla hört "Lars" slutsteg.

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trodde vi skulle får se på alternativ listade, vad det inte DET tråden handlade om?
jag har hört/ägt massa icke Linn/Naim saker och ni vet vad jag tycker.
Ni vet också att jag gillar Quad statare och en Krelltalare (a la dörr).

Snackas om att alternativ finns i var o varannan tråd, presentera dom då! Så vi linnister kan kolla upp dom
Bill?

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
...
Snackas om att alternativ finns i var o varannan tråd, presentera dom då! Så vi linnister kan kolla upp dom
:!:

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
ulfbnilsson wrote:
Jag känner en del musiker och folk som är genuint musikintreserade (alltså verkligen älskar musik och läser och skriver om tex hur olika dirigenter tolkat stycken av Mozart etc) som inte tycker att Linn är deras grej, trots att de noga utvärderat vad Linn har att erbjuda. (En god vän till mig tex bytte ut sin LP12 Linto efter en veckas utvärdering i sitt hem och han lyssnar på musik, inte ljud). Och de flesta av dessa personer är helt ointresserade och okunniga när det gäller teknik och baserar sina slutsatser enbart på provlyssningar av musiken.
... och tydligen är du inte själv nog säker och därför refererar du till andra "auktoriteter" utan att egentligen kunna redogöra för deras ställningstaganden. Det kan finnas ganska många anledningar till att de inte kommit till samma slutsats som vi och din redogörelse tillför därför, enl. min mening i princip inget till ämnet.
Musiker är ett eget kapitel ;-)
De verkar ha musiken i huvudet på ett sätt som många av oss andra inte har och fyller på ett enklare sätt i det som saknas. Jag känner också flera musiker som har rent ut sagt bedrövliga anläggningar. Inte har dom några problem att höra melodin inte...

/ B

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förmodligen är det väl så att människor har olika lätt svårt att "höra" "förstå" musik känner igen det du skriver Bill
är själv hobbymusiker (och har Linn!!!) har väl aldrig haft något problem att höra melodier eller förstå musiken enda sedan jag började lyssna med en rullbandare någon gång av -70 talets början

Sen en annan sak när man provlyssnar mellan olika produkter så måste man nog ge alla en chans mer en en gång
jag har då själv vid olika tillfällen inte tyckt att det var någon stor/större skillnad mellan produkt x och y men nästa gång jag jämfört då trillade poletten ned kanske man var trött eller disträ vid ena tillfället många olika faktorer...

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 10:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag har en kamrat i Tyskland (en f.d´s bror) som anser Linn vara för polerat och omusikaliskt. Han kör en komplett Naim-anläggning, förutom själva spelaren som är en LP12:a. CD befattar han sig inte med överhuvudtaget, det är vinyl som gäller. Lingo tex är kass, Naims motordrift är mycket bättre, Naims tonarm(ar?) är musikaliska där Linns är anemiska. Han provade en Linn pickup för ett par år sedan men blev riktigt besviken.

Är Naim-entusiaster sådana? Jag trodde Naim och Linn strävade åt ungefär samma håll?
Inte jag. Jag använder med stor glädje Lingo, Ekos och Arkiv på min LP12'a. Speciellt ingenjören i mej gillar iden med Lingon och tycker inte att Naims alternativ kan kalls 'motordrift', det är bara en transformator.

Din kamrat kan förresten inte ha använt en Naim-pickup, för sådana finns inte. Jag gissar på Phonosophie eftersom det är tyskt och de tidigare var importörer av Naim i Tyskland.
Quote:
De verkar ha musiken i huvudet på ett sätt som många av oss andra inte har och fyller på ett enklare sätt i det som saknas. Jag känner också flera musiker som har rent ut sagt bedrövliga anläggningar. Inte har dom några problem att höra melodin inte...
Jag har en teori att vi som behöver 'hjälp' med en anläggning som ger ifrån sej god tune dem/timing egentligen hör rätt dåligt, inte bra som vi själva vill tro...

Har förresten en kompis som är jazztrummis vid sidan av, han är värre HiFi-dåre än de flesta och byter alla apparater ungefär vart tredje år.

JohanR

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
ulfbnilsson wrote:
Musiker är ett eget kapitel ;-)

/ B
Jag pratade med Anders på Tonläget tidigare i somras (när jag inhandlade min Majik DS) och han hade en intressant tanke om just detta.
Han sa att en musikalisk person, alltså en som själv kan spela ett instrument, har ett "musikaliskt öra" (eller tonöra, eller vad det nu kan kallas...) eller liknande, kanske inte har ett lika stort behov av att ha en bra musikanläggning som en som inte är musikalisk? Kanske är en musikalisk person kapabel att hantera musikinformationen ändå, även om indatat är bristfälligt?

Därmed inte sagt att en musikalisk person inte skulle ha någon tillfredsställelse alls av en bra musikanläggning, men behovet är kanske inte så stort?

Jag vet inte, men det lät iaf väldigt intressant.

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Jag pratade med Anders på Tonläget tidigare i somras (när jag inhandlade min Majik DS) och han hade en intressant tanke om just detta.
Han sa att en musikalisk person, alltså en som själv kan spela ett instrument, har ett "musikaliskt öra" (eller tonöra, eller vad det nu kan kallas...) eller liknande, kanske inte har ett lika stort behov av att ha en bra musikanläggning som en som inte är musikalisk? Kanske är en musikalisk person kapabel att hantera musikinformationen ändå, även om indatat är bristfälligt?
Detta är superintressant!
Fast jag tror Anders har fel. :wink:
Baserat på mina disussioner med musiker tror ja mer det handlar om att
A/ de vet redan hur det ska låta och hjärnan får då hjälp att tolka ljuden (exakt samma sak händer då vi dödliga "förstår" en låt som är välkänd, även på en sunkig bilradio) En ny låt på samma radio fattar vi först när man hört den på ett OK system. SEDAN återiven på radion igen fattar vi den plötsligt. Har hänt mig massa gånger!

B/ musiker fattar (oftare) att HIFI ändå är SÅ långt ifrån verkligheten att vissa inte bryr sig om småskillnader i olika HIFIsystem som kommer av kablar etc. Samma med de som går på konserthus/livekonserter ofta...
DOCK! Om de får höra ett bra Linnsystem är alla undantag chockade av hur bra det kan bli.
Personer utan referens har betydligt svårare att fatta/uppskatta den relativa kvailetsnivån på återgivningen.

C/ lever man med musik som jobb, läser man böcker eller annat på sin fritid!

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta är superintressant!
Fast jag tror Anders har fel. :wink:
Baserat på mina disussioner med musiker tror ja mer det handlar om att
A/ de vet redan hur det ska låta och hjärnan får då hjälp att tolka ljuden (exakt samma sak händer då vi dödliga "förstår" en låt som är välkänd, även på en sunkig bilradio) En ny låt på samma radio fattar vi först när man hört den på ett OK system. SEDAN återiven på radion igen fattar vi den plötsligt. Har hänt mig massa gånger!

B/ musiker fattar (oftare) att HIFI ändå är SÅ långt ifrån verkligheten att vissa inte bryr sig om småskillnader i olika HIFIsystem som kommer av kablar etc. Samma med de som går på konserthus/livekonserter ofta...
DOCK! Om de får höra ett bra Linnsystem är alla undantag chockade av hur bra det kan bli.
Personer utan referens har betydligt svårare att fatta/uppskatta den relativa kvailetsnivån på återgivningen.

Kan bara hålla med. Jag lyssnar aldrig på ny, ohörd, musik medan jag diskar eller så. Jag förstår ofta ingenting, i alla fall inte om det är mer komplex musik. Tunggung boogierock går alltid bra förstås :-)

/ B

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nånstans är väl just komplexitetsnivån i musiken rätt avgörande. Om det handlar om hyfsat komplex musik så är det väl sannolikt så att även en stor andel av mycket musikaliska personer "får hjälp" att förstå ett stycke musikaliskt av en musikanläggning med god tune dem.

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 13:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Det där tror jag inte på. Däremot kanske man inte har samma behov av högklassig återgivning när man hör så mycket live.

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Både ja och nej, jag lyssnar sällan på musik hemma, och böcker det läser jag nästan
aldrig. Film blir det en del av däremot.

/M

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:

Både ja och nej, jag lyssnar sällan på musik hemma, och böcker det läser jag nästan
aldrig. Film blir det en del av däremot.

/M
hehe, man ska inte ta "läsa böcker" bokstavligt. :D
Musiker (o andra som jobbar med musik) gör annat än lyssnar på musik på sin fritid...ivarjefall inte SÅ mycket som den typiske Linnisten.
Enl min erfarenhet alltså!

vad är era av musiker o andra grupper?

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 00:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

En klok försäljare sa en gång att man köper in i tillverkarens filosofi och erfarenhetsbas. Gillar man den filosofi som Linn uttrycker samtidigt som man tror att de är duktiga på ett leverera enligt sin filosofi så tar man ett beslut. Sedan har man ett enkelt liv, det är bara att rätta in sina ambitioner till plånboken. Kanske kan man få en lika bra cd-spelare till samma eller t o m lägre peng, men orkar man analysera?

Musikers behov? Tror inte att deras behov är annorlunda, jag fuskar som hobbymusiker. Däremot är musik ett jobb för en yrkersmusiker, då kanske inte huvudhobbyn blir att lyssna på musik eller i vart fall inte musik-teknik.

På 70-talet föll man för den musik som 'rörde hjärtat' då. En oändligt usel kassett-spelare kunde ge tillräckligt bra information för att sätta känslorna i svallning för "Lazy". Ju mera man vill tänka nytt, desto större hjälp har man av en god musikanlägging. Dvs Beethovens 5'a går hem på en liten radio, men Mahlers 6'e kräver en hiskeligt bra anläggning för att man skall snappa 'tanken'...tror jag.

Post new topic  Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00