DelNaja wrote:
Jag pratade med Anders på Tonläget tidigare i somras (när jag inhandlade min Majik DS) och han hade en intressant tanke om just detta.
Han sa att en musikalisk person, alltså en som själv kan spela ett instrument, har ett "musikaliskt öra" (eller tonöra, eller vad det nu kan kallas...) eller liknande, kanske inte har ett lika stort behov av att ha en bra musikanläggning som en som inte är musikalisk? Kanske är en musikalisk person kapabel att hantera musikinformationen ändå, även om indatat är bristfälligt?
Detta är superintressant!
Fast jag tror Anders har fel.
Baserat på mina disussioner med musiker tror ja mer det handlar om att
A/ de vet redan hur det ska låta och hjärnan får då hjälp att tolka ljuden (exakt samma sak händer då vi dödliga "förstår" en låt som är välkänd, även på en sunkig bilradio) En ny låt på samma radio fattar vi först när man hört den på ett OK system. SEDAN återiven på radion igen fattar vi den plötsligt. Har hänt mig massa gånger!
B/ musiker fattar (oftare) att HIFI ändå är SÅ långt ifrån verkligheten att vissa inte bryr sig om småskillnader i olika HIFIsystem som kommer av kablar etc. Samma med de som går på konserthus/livekonserter ofta...
DOCK! Om de får höra ett bra Linnsystem är alla undantag chockade av hur bra det kan bli.
Personer utan referens har betydligt svårare att fatta/uppskatta den relativa kvailetsnivån på återgivningen.
C/ lever man med musik som jobb, läser man böcker eller annat på sin fritid!