selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 14:13 
Site Admin
Site Admin

Finns en del utspridda trådar med diskussioner kring rack men tänkte att vi kanske kan sammanfatta lite i en tråd??

Någon som äger Oden / Tor / Mimer och har lust att jämföra hur prisvärd uppgradering det känts jämfört med annat?

Exempel 1: Ikemi / Kairn / LK140

Ett Mimer-rack kostar då 33k och för det kan man byta ut rätt mycket i låd-väg från detta system, men en Oden för 13.5k då? Är det en rimlig investering eller är det bättre att gå på Majik DS / Kikkin / 2100 först?

Exempel 2: Akurate DS / Exotik / Chakra X100

Vad är mest prisvärt här? Skaffa en Klimax Kontrol eller ett Mimer till exempel?

Fritt fram med spekulationer från alla som känner sig ha något att bidra med...

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rent spontant så känns det som att köpa lådor men det är klart efter att ha läst MrTweaks inlägg osv
Så kan man ju fundera men det känns som att ändå lådorna personligen skulle jag hellre köpa bättre burkar
och sist om jag hade råd en väldigt bra möbel att ställa det på

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 17:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Sony, i ditt första system, Exempel 1: Ikemi / Kairn / LK140 så skulle jag utan att tveka en sekund ,köpa Mimer ingångshyllan a 18000 kr från Anders och komplettera den med en Solid tech luftkudde till Kairn, begad för ca 500-1000 kr.

Detta om golvhyllor är ett "skallkrav", annars är jag ju rätt svag för vägghyllor :wink:

Men det gläder mig, att du nu ställer själva frågan om när börjar det bli kostnadseffektivare satsa lite extra på hyllor i stället för nya fina apparater.

Jag säger bara, pröva själv och bered dig på att bli "förvånad" för den gränsen, är mycket lägre än vad de flesta tror och kom ihåg att en bättre hylla är helt "outslitlig", medan nya och bättre apparater kommer det hela tiden. :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant tråd!

Var i veckan hos Anders och provade skillnader mellan hyllplan. Vi flyttade mest runt en LejonKlou Slipsik, dvs ett grammofonsteg. Det bestående intrycket är att Mimer hyllplanen tillför en hel del till musiken. Skillnaden mot de sämre är väldigt tydlig och jag är faktiskt lte förvånad över att skillnaden var såpass stor. Skillnader är alltid svårt att kvantifisera och framförallt att sätta ekonomiska värden på, men jag kan säga att jag tycker skillnaden mellan Oden hylla och Mimer hylla är mycket tydligare än skillnaden mellan exempelvis svarta och silver kablar.

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 17:20 
Site Admin
Site Admin

Självklart är prova själv det bästa, men ibland är det rätt lång till närmsta ställe det finns möjlighet att dema och då är väl forumet en utmärkt genväg för att få ett hum om vad man kan förvänta sig?
MRTweak wrote:
Hej Sony, i ditt första system, Exempel 1: Ikemi / Kairn / LK140 så skulle jag utan att tveka en sekund ,köpa Mimer ingångshyllan a 18000 kr från Anders och komplettera den med en Solid tech luftkudde till Kairn, begad för ca 500-1000 kr.
Så med andra ord anser du att en Ikemi på Mimer-hylla slår en Majik DS på en wog eller ett quadraspire-rack? Kostnaden för båda alternativen får väl anses jämförbara?

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 17:21 
Site Admin
Site Admin

Christian: Tack för din feedback med svårslaget färska jämförelser :D

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 18:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Sony du frågade: "Så med andra ord anser du att en Ikemi på Mimer-hylla slår en Majik DS på en wog eller ett quadraspire-rack?"
Svar: Ja, troligen om den är "frisk", de börjar ju bli lite till åren numera :wink:

Säker skulle jag bli, om jag fick lyfta lite på locket på Ikemin och kolla och ev vända rätt, ev byta lilla elkabeln från slimline Psu, kolla hur skev den är i chassit, testa en extra original mitt fot osv...

Du vet, det där roliga pysslet, som man kallar att tweaka.. :wink:

Hur lätt eller svårt det blir, att "slå" Majik DS, beror givetvis också på om den, med all sin kringutrustning, också är "tweakad" eller inte. Är den helt otweakad då behöver man inte anstränga sig alls :o

Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 08:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nog för att det gör en hel del skillnad på en Ikemi att få den interna nätkabeln rätt (var ett grymt lyft faktiskt med Lejonklous internkabel) men nog ska man verkligen se till att hitta sämsta tänkbara plats för en Majik DS om de ens då kan bli jämförbara i min värld. Jag personligen tror inte man kan försämra förutsättningarna så mycke på en Majik DS att den fortfarande inte fullständigt sopar banan med en Ikemi oavsett vilken möbeln Ikemin står på...vill gärna få höra detta!
:)

Därmed inte sagt att möblerna inte påverkar för de gör de verkligen, mycke oxå...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 09:30 
Site Admin
Site Admin

andkan: Tack för input, vad tror du om exempel två då? Skulle du överväga en bättre möbel där före nästa elektronikuppgradering?

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 11:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Christian wrote:
Intressant tråd!

Var i veckan hos Anders och provade skillnader mellan hyllplan. Vi flyttade mest runt en LejonKlou Slipsik, dvs ett grammofonsteg. Det bestående intrycket är att Mimer hyllplanen tillför en hel del till musiken. Skillnaden mot de sämre är väldigt tydlig och jag är faktiskt lte förvånad över att skillnaden var såpass stor. Skillnader är alltid svårt att kvantifisera och framförallt att sätta ekonomiska värden på, men jag kan säga att jag tycker skillnaden mellan Oden hylla och Mimer hylla är mycket tydligare än skillnaden mellan exempelvis svarta och silver kablar.
Intressant!, frågan är som alltid i dessa sammanhang om det handlar om en "skillnad" eller om det är en "Skillnad till det bättre".
Om skillnaden är som svart -> silver kabel så är det ju en klart hörbar skillnad. En Silver kostar ju ca 3000 kr vilket jag ivargefall tycker är en prisvärd uppgradering. Men jag skulle ju tveka om kabeln kostade 30 000 kr som Mimer gör.
Dock är ju kankse en Oden hylla ett steg upp i prestanda jämfört med en normal standard hifi hylla typ WOG eller Quadra Spire som ju faktiskt är den "nivå" på hylla som vanliga Linn kunder använder.
Så den storas frågan är skillanden mellan en tex en Quadra spire vs Mimer.
Linn har vad jag vet ingen hylla som de rekomenderar men de ses ofta på quadraspire, vilket ju är en "billig" hylla. tex Takt&Ton rekomenderar WOG eller Quadraspire. High fidelity har något hemmabygge där man lagt mer tid på design än prestanda skulle jag tro.

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
<snip>
Språkpolisen i farten igen....

Det stavas "hellre"... :-)
(sorry för OT)

/ B

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 14:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
siffernisse wrote:
<snip>
Språkpolisen i farten igen....

Det stavas "hellre"... :-)
(sorry för OT)

/ B
Jo dax att byta signatur till något vettigt.

Vad jag märkt när jag börjat gräva lite kring hifi hyllor är att det egentligen är otroligt få som har en lite dyrare hylla. Efterfrågan är därför väldigt låg vilket gör att hifi butikerna inte häller har sådant hemma. Det är bara ett absolut fåtal personer här på forumet som har en hylla som kostar över 5000 kr. Erik har en Fraim och Sportis en Mimer, sedan har MR tweak ett kostsammare hemmabygge, kanske någon till som jag glömt.
Men det är kanske så att det är vi som har Linn som inte intresserat oss så mycket tidigare då det ju har funnits dyra och seriösare hyllor länge på markanaden tex skilfing, solid tech, fenite element, mm. Dessa märken har ju funnits i butiker som säljer hifi med mycket massa sk. "tung" hifi. Linn är ju lite antitesen av detta så det är kanske inte så konstigt att det blivit så. Dock gäller detta inte enbart Linn, tex Ljudmakaren i Stockholm hade bara sålt någon enstaka Fraim och samma sak med RC, Skönt ljud i Umeå och HIFI stället i Göteborg som säljer finite element.

mvh

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 14:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
...vad tror du om exempel två då? Skulle du överväga en bättre möbel där före nästa elektronikuppgradering?
Vet inte, där är det tex en källa som är riktigt grymt bra idag och om rätt underlag kan ge den ännu bättre förutsättningar kan det kanske vara värt det? Tror man definitivt ska testa i så fall...har själv "bara" Majik DS men kommer definitivt att vilja få ut max ur den när det gäller underlaget oxå innan jag ids tänka tanken på att kliva upp på Akurate eller Klimax nivå (om man får drömma lite!) fast när det gäller möbel så måste förbättringen självklart motsvara eller hellre överträffa kostnaden för densamma.

När det gäller Linn så var de förut väldigt positiva till reference hyllorna från Quadraspire åtminstone. De möblerna fungerar ju faktiskt riktigt bra för Linn elektroniken men är men uppe på den prislappen ska man nog definitivt kasta ett öra på hur mycke Tonlägets skapelser kan tillföra. Jag vet då vad jag tänkt försöka hinna med nästa gång jag är på västkusten...
:)

Vore kul om någon/några skulle orka med att låna ihop olika möbler som nämnts nu för en rejäl test på en forumträff?

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 01:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag fick en demo av Anders på Tonläget för några veckor sedan där vi jämförde soffbordet->tor->mimer. Det vi flyttade mellan hyllorna var en Rega P5 eftersom LP12 är mycket svårare och känsligare att flytta (skillnaderna borde dock vara ännu större med en LP12?). Övrig elektronik stog alla på mimer rack. Jag måste säga att även om jag redan innan var övertygad om att hyllan är viktig blev jag otroligt förvånad över hur stora fundamentala skillnader det handlar om. Harmonihyllan kan utan tvekan jämföras med att uppgradera apparater med samma pengar. Nu tänker jag dock vanlig möbel till harmonihyllan tor/oden ev 1mimer+3oden, fullt mimer rack är inte inom mina referensramar. Att flytta skivspelaren från soffbordet till harmonihyllan med tor hyllplan var som att jämföra kolektor med kikkin eller ännu större, luften gick ur mig :shock: mimer blev tydligt ännu bättre men kanske mest snyggare och renare ljud. Anders sa dock att han hade förväntat sig mer av mimer. Men det kan ju ha med Regan att göra, vi spelade ju på RegaP5-slipsik-KK-2200-M109, inte source first direkt.
Jag själv har LP12(lingo2,ekos,adikt)-kolektor-lk140 och jag ska skaffa mig en kinki2+kikkin nu närmsta veckorna då jag känner att kolektorn är lite av en flaskhals men efter det ska jag definitivt satsa på en harmonihylla. Jag är övertygad om att detta är den bästa och mest kostnadseffektiva framtidssäkra uppgraderingen jag kan göra i min sits. Av denna uppgraderingen så får ju hela anläggningen förutsättningar att prestera optimalt också, inte bara skivspelaren som i jämförelsen på Tonläget.

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade Ikemi/Kairn/2250 när jag köpte min hylla. Ok, priset har gått upp sedan dess plus att jag fick rabatt pga att det dröjde en hel evighet innan den levererades (men det visste jag ju inte vid beställningen). Jo, det är värt det till system på den nivån. Ingen av dessa tre apparater finns kvar dvs apparater kommer och går men hyllan består. Det lär väl bytas apparater igen men hyllan har jag nog livet ut, den går ju knappast sönder eller börjar krångla. Det är ju det som motiverar att lägga en slant på en möbel tycker jag, att man behåller den så länge. Nu är jag inne på att uppgradera det två översta hyllorna till Tor men jag skall försöka få en demo först vad det gör (överst har jag Unidisk SC och under står Kikkin och Slipsik). Tycker nog att man skall ha bättre system för att gå på Mimer-hyllor men å andra sidan, är inte grejen med Klimax-lådor att dom skall göra elektroniken mindre känslig?

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00