selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Idag var en bra dag! :D

Hittade Elvis Presleys första LP i en tysk Monopress från tidigt 60-tal i kanonskick!!!. Jag har under en tid letat efter denna skiva i mono av den enkla anledningen att den spelades in i mono. Någonstans kring 1963 så gjordes den om till ”electronic stereo” och det verkar vara denna som sedan har används för CD och alla andra utgåvor sedan dess. Resultatet: det låter skitkonstigt med en massa eko och bas som inte är i takt.

När jag spelade den idag fick man verkligen en känsla av hur den lät i Sun studion där mellan 1954 och januari 1956. Naturligtvis så är frekvensomfånget uppenbart reducerat och det distar en del, men det är samtidigt en jädra sväng. Detta är en riktigt bra legendarisk platta, förvisso med en del ballad bottennapp, som borde finnas i varje seriös skivsamling. De flesta av låtarna har man hört till leda i de konstiga stereoversionerna, men här kommer allt verkligen till rätta.

När jag lagade mat ikväll så spelade jag min nyinköpta LP och berättade för hustrun att två av låtarna på skivan spelade Elvis på sin sista konsert i juni 1977. Antingen så utvecklades han inte särskilt eller så var detta bland det bästa han någonsin gjort. Jag tror på det sistnämnda och det gjorde kanske han själv också…

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 13:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Tyvärr så är inte så mycket på den inspelad i Sun studion utan spelades in i RCA studion i New York i början av 1956. Dom låtar som är från Sun studion är : I Love You Because, Just Because på första sidan och Trying To Get To You, I'll Never Let You Go (Lil' Darlin') och Blue Moon på sida 2. http://en.wikipedia.org/wiki/Elvis_Presley_%28album%29
Det finns en vinyl lp med hans Sun inspelningar från 70 talet som heter The Sun Sessions som jag kan rekommendera och även albumet Elvis At Sun från 2004 finns på limiterad vinyl.
På dessa får du alla hans låtar från den perioden som jag tycker är hans bästa nämligen 1954-1955.

Men det är självklart att dom låter bättre i Mono och kul att du hittat en så tidig pressning.Dom amerikanska Mono utgåvorna brukar kosta en hel del även i dåligt skick så när man har chansen så skall man ta den.

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Dixie_fried_56 wrote:
Det finns en vinyl lp med hans Sun inspelningar från 70 talet som heter The Sun Sessions som jag kan rekommendera och även albumet Elvis At Sun från 2004 finns på limiterad vinyl.
Tack för informationen och skivtipsen!

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 11:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Någonstans kring 1963 så gjordes den om till ”electronic stereo”
Jag har en 80-talsutgåva av Frank Sinatras 'Nice n Easy' i nåt slags fejkad nästanmono. Den är inspelad med hälften av instrumenten till vänster, hälften av instrumenten till höger och sången i mitten. Detta verkar ju störa en del mäniskor, så man har krympt ihop stereobilden till nästan mono!

Vad de kan hitta på...

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited