selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
När det gäller att inte skriva på svengelska och att vara tydlig och inte skriva CD i stället för cd-spelare så tycker jag att det är mindre viktigt!
Viss nivå kan man ju försöka hålla men det får inte samtidigt bli för strikt.
Egentligen håller jag med dig och det är inte "svengelskan" som sådan jag är emot. Språk vidareutvecklas alltid och influenser utifrån har vi alltid fått.

Vad jag är emot är att vi tar till oss utländska (oftast amerikanska) uttryck och ger dem en annan betydelse. De flesta som säger "Video" menar det som man i USA benämner VCR (Video Cassette Recorder). Men video betyder film precis som audio betyder ljud. Vem i detta landet säger att dom köpt en "Audio" och menar en kassettspelare?

- "Hej, jag har köpt en ny CD idag"
- "Kul, med vem då?"
- "En Marantz"
- "Dom har jag aldrig hört talas om, vad för sorts musik spelar dom?"

Varför krångla till det, varför ska jag behöva läsa längre ner i texten för att förstå vad som avses. Varför inte skriva rätt med en gång?

Vänd på steken. Skriv till en engelsman och berätta att "eventually" kommer du besöka honom. Det låter ju som att du eventuellt kommer besöka honom eller? Men eventually betyder "till slut" eller "slutligen".... Möjligen kommer han förstå vad du menar om han kopplar ihop det med resten av ditt brev, men helt säker kommer han inte vara. Så varför riskera missförstånd istället för att använda rätt ord?

Dom flesta av oss vet vad som är rätt eller fel, varför inte använda den kunskapen? Det är ju bara att tänka lite....

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sunt förnuft helt enkelt.....

ta allt med en klackspark...lyssna hur det låter i dina egna öron....

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn: det där var ju feedback. ;) Nejmen .. det är svårt ibland, känns som man har några få alternativ:

1) När man blir missnöjd, peka och säga "fröken, han e dum!"
2) Tiga, men i tysthet sura lite och fundera hur vissa saker kan passera utan ens ett till synes höjt ögonbryn (men som i ens egna ögon förtjänade mer)
3) Som 2), men till slut kommer det ut som en lite grinig kommentar i förbifarten likförbaskat
4) Föra upp en specifik händelse som seriös feedback-diskussion - vilket bara är en variant på 1) som jag ser det.

Inget av alternativen känns jätterätt.. till syvende och sist så är ju detta trots allt ett ohyggligt trevligt forum som tillför mycket underhållning och kunskap och ett trevligt ställe att spendera tid på. Att det inte modereras som om man själv vore moderator är ju inte så konstigt; man får väl se det som priset man betalar för alla fördelarna. Ibland blir man påmind om priset bara.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Dom flesta av oss vet vad som är rätt eller fel, varför inte använda den kunskapen? Det är ju bara att tänka lite....
Jag håller med dig!

Tyvärr är jag lite lat själv i bland...

Jag skäms :oops:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 01:03 
Site Admin
Site Admin

daniel.n wrote:
Inget av alternativen känns jätterätt.. till syvende och sist så är ju detta trots allt ett ohyggligt trevligt forum som tillför mycket underhållning och kunskap och ett trevligt ställe att spendera tid på. Att det inte modereras som om man själv vore moderator är ju inte så konstigt; man får väl se det som priset man betalar för alla fördelarna. Ibland blir man påmind om priset bara.
Målet är ju självklart att du enbart ska få fördelarna utan att behöva betala något 'pris' för det. :) Alla här är nog ute efter att få ett så trevligt och givande forum som möjligt (hoppas jag). Att man inte kan förena allas önskemål om hur det perfekta forumet skulle se ut är mer eller mindre självklart tror jag, men om något känns uppenbart fel för någon får det ju gärna pekas ut. Vare sig om det känns som om man tjallar på fröken eller inte... ;)
Om något som uppfattas som dåligt händer och det inte förs en konstruktiv diskussion om det (vare sig det är i en tråd eller i PM) så är det ett missat tillfälle för forumet att ta ett steg framåt mot att bli bättre.
Sondek wrote:
För en svensk Linn fantast så finns det inget bättre forum :!:
Trots att det iofs inte finns något annat svenskt Linn-forum så värmer det där. Tack! :)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Sondek wrote:
För en svensk Linn fantast så finns det inget bättre forum :!:
Trots att det iofs inte finns något annat svenskt Linn-forum så värmer det där. Tack! :)
Hallå där Ayn :wink: Ett litet påpekande.
Tänk på att "svenska Linn fantaster" oftast kan engelska...och att det krävs svenska för att läsa här...

Jag dräller runt på diverse LINN forum men detta är i SÄRKLASS det bästa!
Många som postar o bra information.
Jag är tacksam att jag kan svenska.

Ni som tror att debatten går "hög" här, skulle se vad man kallar varandra på andra forum.
Om vi tycker musik är viktigt är det ingenting mot F1. Där är intreset o engagemanget på "liv o död", o andra åsikter än sina
(tex F1. Shumasher vs. Senna är en diskussion som alltid mynnar ut i personangrepp. Jag är väl pervers men lite småkul att läsa är det faktiskt :wink: )

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, och godmorgon på er.

Jo ett intressant ämne det här med varför är det så att vi lätt kommer i luven på varandra på ett forum. Jag som är då intresserad av psykologi kan inte säga att jag blir förvånad. Jag tror att de flesta på detta forum är män. Det har vistat sig att flaming är betydligt mer vanligt bland män än kvinnor. Vad det beror på kan man fråga sig. Jag tror även att anonymitet ger oss det utrymmet att vara mer bestämda eller hårda i tonen än vi skulle våga annars. Ju mer familiärt detta forum skulle bli desto mindre skulle diskussioner utan poäng finnas. Det finns många olika psykologiska orsaker som tex makt och status som påverkar vårt sätt att diskutera. Ska inte trötta ut er :)

ska sätta på en bra skiva nu och drömma mig bort till en linn anläggning som jag inte har.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:29 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
*suck*... nu måste moderatorerna modereras också... undra på att det inte är någon ordning här!
Jag misstänker att det där var skrivet med glimten i ögat men bara för att vi råkar kunna låsa trådar är vi väl inte mer än vanliga glada amatörer som alla andra här. Allt vi skriver i vanlig färg ska tolkas som alla andras inlägg, och därmet attackeras på samma sätt som alla andras, har jag käpp rätt åt ***** fel hoppas jag då att ingen backar för att påpeka det bara för att jag är moderator här, annars är någonting fel tycker iallafall jag.

Skriver vi i röd text är det istället 'moderering' och då är det kanske lämpligare att skicka PM om man har synpunkter, men det beror ju på...
daniel.n wrote:
Givetvis inte, men då slipper du fundera på om du ska moderera eller inte också. :wink:

Det är ju alltid en avvägning men har du synpunkter på vad som görs och inte görs så ska du ju absolut skicka ett pm till någon av oss med dina åsikter, det kan ju mycket väl vara så att vi helt enkelt missat något inlägg som någon anser olämpligt eller inte bestämt om man ska agera eller bara låta det vara.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
henriklh wrote:
*suck*... nu måste moderatorerna modereras också... undra på att det inte är någon ordning här!
Jag misstänker att det där var skrivet med glimten i ögat
Jo, det var mest på skämt. Riktigt lustigt tycker jag dessutom! :)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 20:48 
Site Admin
Site Admin

henriklh, instämmer 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
henriklh:

Det vet ju ALLA att moderatorer är det värsta packet på att inte hålla sig till saken när de är med i diskussion. :twisted: :twisted: :wink: :wink: :lol: :lol:
Jo. Från Forumetikett till Opel på tio minuter. :twisted: :wink: :lol:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 20:57 
Själv har jag inget körkort. Jobbigt när man handlat hifiprylar... :cry:

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 00:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Själv har jag inget körkort. Jobbigt när man handlat hifiprylar... :cry:
Var glad för det! Då slipper du lägga pengarna på soppa istället för hifiprylar ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 08:58 
josefen wrote:
Var glad för det! Då slipper du lägga pengarna på soppa istället för hifiprylar ;)
Låna pappas bil? :oops:

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00