selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apropå tråden om Aukustik; sportblisentusiasten skrev att man inte ska ha någonting mellan högtalarna. Jag har mitt rack och vägghylan mellan högtalarna, tror ni att det är därför dom (högtalarna) hamnade så långt ut från väggen? Och skulle det bli bättre om jag flyttade bort grejorna? Irriterande isf, mina högtalarkablar är bara två meter.

/Henrik

PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Apropå tråden om Aukustik; sportblisentusiasten skrev att man inte ska ha någonting mellan högtalarna. Jag har mitt rack och vägghylan mellan högtalarna, tror ni att det är därför dom (högtalarna) hamnade så långt ut från väggen? Och skulle det bli bättre om jag flyttade bort grejorna? Irriterande isf, mina högtalarkablar är bara två meter.

/Henrik
luft brukar ofta vara bra både mellan å på sidorna av högtalarna, jag har min tv mellan högtalarna å basen blir lite bättre om jag tar bort den

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:45 
Site Admin
Site Admin

Ayn upprepar sitt mantra - BORT med TV:n mellan högtalarna! För mig blev det en sjuk skillnad, och jag har aldrig velat gå tillbaka. :)

Angående rack mellan högtalarna så har jag inte testat själv, av praktiska skäl precis som för dig, henriklh. Handlarna brukar ju ogilla att ha racket i mitten, men det vore intressant att testa och jämföra själv.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett annan sätt att se på det är att undvika ha racket där basen är mest markerad (mest energi som stör)
O mellan högtarna brukar det vara mycket...

Möbleringen påverkar "tune dem" så om man flyttar runt möblerna så kan man behöva tuna om systemet.
=ta bort racket o gör en ny tune dem!

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Ayn upprepar sitt mantra - BORT med TV:n mellan högtalarna! För mig blev det en sjuk skillnad, och jag har aldrig velat gå tillbaka. :)

Angående rack mellan högtalarna så har jag inte testat själv, av praktiska skäl precis som för dig, henriklh. Handlarna brukar ju ogilla att ha racket i mitten, men det vore intressant att testa och jämföra själv.
plasma kommer upp på väggen under hösten så jag ska försöka leva med tvn nån mån till :P

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kanske ska ge mig på en ommöblering då. Jag tror att kablarna kan räcka. Får se när jag orkar skrida från ord till handling 12:an står ju på vägghylla :x . Jag återkommer naturligtvis med rapport.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har testat detta nyligt och min slutsats är: Det ska inte vara någonting mellan högtalarna. Skillnaden var så pass stor att jag genast beställde längre K400. Nu spelar jag i och för sig bara LP12 och inte cd alls. TV är en katastrof att ha mellan högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 17:53 
Site Admin
Site Admin

fredde: Du ska alltså ta bort racket också?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
fredde: Du ska alltså ta bort racket också?
Ja, jag har redan tagit bort det. Jag testade först genom att flytta stereobänken med de gamla kablarna, fick då ha steget på golvet för att alla kablar skulle räcka till. Skillnaden upplevde jag som så pass stor att jag genast beställde längre K400 kablar, så numer har jag inget mellan högtalarna. Lite ovant för ögonen men det låter väldigt bra!

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:13 
Site Admin
Site Admin

Har du kvar det berömda 'skynket' mellan högtalarna då? Skulle nog inte ha något emot att ha tomt mellan högtalarna, men då måste jag kasta ut tv:n ur vardagsrummet vilket kan skapa en del konflikter... :)
Vill gärna ha så lite som möjligt som tar uppmärksamhet mellan högtalarna, det distraherar bara från musiken...

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 00:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

fredde wrote:
Skillnaden upplevde jag som så pass stor att jag genast beställde längre K400 kablar, så numer har jag inget mellan högtalarna. Lite ovant för ögonen men det låter väldigt bra!
Så jag har alltså blivit lurad? :) (Köpte freddes gamla K400-kablar med hjälp av en kompis på en vigsel :lol:, Fredde: säg till när du är med om en likande försäljning av högtalarkablar nästa gång! :) )
Närå, bara skojade. Men det vore intressant att testa. Men känns lite oprioriterat när man har stått med borrmaskinen i en halv dag för att få upp skiten på väggen.

Vad är skillnaden? Kan tänka mig att musiken känns 'större', bredare och lite mer svepande?

Har kopplat in kablarna nu iaf. Och det är kul att man märker skillnad. Lite mer odämpad kraft. Dessutom kan jag placera högtalarna bättre då den förra kabeln var mycket kortare. Tror nog kanske att jag kan få ordning på bumlet.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 00:39 
Site Admin
Site Admin

Skillnaden jag upplevde när jag plockade bort lite grejer mellan högtalarna var att det inte längre var nån 'gröt' jag satt och lyssnade på, utan faktiskt två kanaler som spelade tillsammans i ljuv harmoni 8) Det är ju det som är stereo, men jag hade faktiskt aldrig hört det på ett så bra vis hemma innan! Det var först när jag fick bort TV:n mellan högtalarna som det faktiskt började låta riktigt BRA hemma.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 08:57 
josefen wrote:
Vad är skillnaden? Kan tänka mig att musiken känns 'större', bredare och lite mer svepande?
I freddes fall handlar det antagligen om att färre vibrationer förs vidare från
högtalarna till LP12:an (eftersom en hel del basenergi lever rövare mellan
högtalarna). Vibrationer i skivspelaren är katastrof! Förbättringen är ett
större lugn och mer exakthet i återgivningen (iaf vad jag upplevde när jag
testade samma sak...)

Jag tror inte att det är nån idé i ditt rum eftersom det är för litet för att
grejerna ska kunna komma på tillräckligt långt avstånd, särskilt eftersom du
lär ha en hel del basenergi i alla delar av rummet just nu...

// MC

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 20:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

josefen wrote:
Har kopplat in kablarna nu iaf. Och det är kul att man märker skillnad. Lite mer odämpad kraft.
Heh, hade du motstånd på dina förra högtalarkablar? ;)

Själv har jag inte tagit steget till K400 än, är nyfiken på vilken skillnad det gör mot t.ex. lampsladd???

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 21:22 
murmeldjuret wrote:
Själv har jag inte tagit steget till K400 än, är nyfiken på vilken skillnad det gör mot t.ex. lampsladd???
Klart det är skillnad. Låna hem och prova?

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00