selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 02:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Kaber vs. Komponent/Unik
PostPosted: Fri Sep 18, 2009 12:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hejsan, har precis tagit hem ett par kaber och har lyckats tuna in dem på en position som jag tycker låter fast och bra, har även lyft ner dem på spikesen och jag tror att vissa element är uppgraderade även om det är en tidig kaber.
Var sugen på en billig uppdatering från kef cresta 10.. men det enda misstaget jag gjorde den här veckan var att låna hem ett par unik på stativ.
Måste bara kolla är det något fel på dessa kaber? För skillnaden är som natt och dag, jag visst unik har sina brister, skär av basen lite väl tidigt, och lite svävande diskant, men annars är det en enorm skillnad i musikalitet, och pianon och gitarr låter helt underbart på unik, medan på kaber låter det ganska hårt och kantigt i jämförelse. Det svänger någorlunda på kaber, men ingenting mot unik som får var enda minsta detali muisken att lägga sig rätt i timing och ger en känsla av ett öppet fönster till musien, underbar separering.
Självklart vill jag inte ha några unik som frontar, men om det ska vara så här så måste jag nog gå på komponent...

HAr egentligen inte råd med komponent 110, och misstänker att det blir för lite kropp med 104, men jag har fått ett erbjudande på två komponent centrar till ett hyfsat pris, skulle det funka som frontar??

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sålde mina k110 för 5400 i mitt tycke mycket högtalare för pengarna. Fördelen med k110 jämfört med två center är att det är nog lättare att få till det med k110 enkelt att flytta en golvare.

Kaber behöver ganska mycket ström för att blomma ut. Testa med en klout ;)

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kaber är väl en sån där högt som blommar ut aktivt.

LINN själva saluför centern som alternativ till ex.vis vägghängd K104. Borde väl funka ok även om K110 ger mer flexibiltet/intunings- möjligheter. Troligen blir det billigare med K110 än att hitta 2 centrar..

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Hejsan, har precis tagit hem ett par kaber och har lyckats tuna in dem på en position som jag tycker låter fast och bra, har även lyft ner dem på spikesen och jag tror att vissa element är uppgraderade även om det är en tidig kaber.
Var sugen på en billig uppdatering från kef cresta 10.. men det enda misstaget jag gjorde den här veckan var att låna hem ett par unik på stativ.

HAr egentligen inte råd med komponent 110, och misstänker att det blir för lite kropp med 104, men jag har fått ett erbjudande på två komponent centrar till ett hyfsat pris, skulle det funka som frontar??
Har både aktiva Kaber och Unik. I ett test körde jag Kinosen i Limbik party mode med både Uniken och Kaber aktiverade tillsammans med forummedlemmen ed.
(LK100 + UNIK) (2250 och 5125 till Kaber)
Vi kräktes av ljudet från Unik jämfört med Kaber. Man kunde inte höra att de hade samma "ninka diskant". Har du gammal diskant på Kaber rekommenderar jag ninka diskant, speciellt på CD musik.

Men jag har hört Classik music med Unik och tykte det var kul. Så låter din anläggning tvärtom jämfört med min erfarenhet du antingen byta förstärkare och ev diskant i Kaber eller högtalare. Unik kan vara kul, orkar inte din förstärkare Kaber kan du prova med komponent.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast ni jämförde LK100/Unik (passivt, unik går inte att aktivera) med 5125/2250/Kaber (Aktivt). Lite hårt att lasta unik för skillnaderna där kan jag tycka.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 17:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm går man på partyfaktor så går ju unik bort direkt, men när jag upptäckte dem bara enkelt på en bänk på hifbuitken, och när jag kopplade in dem till system fidelity ministereo öppnades en helt ny värld:)

Är det alltså ninka diskanter i unik??, hmm om det är en stor del av att dem är så musikaliska, så kanske det är värt att köpa kaber och sen uppgradera... Men samtidigt, är jag rädd att det också hänger lite på delningsfiltren, har ni sett filtren i Kaber.?.verkligen high tech:) och sen kanske komponent 106 bas mellanelementen är mycket modernare..

Men ni som har komponent 110, har dem fyllt era rum utan sub, eller har partyfaktorn helt lyst med sin frånvaro även här?
Nu vet jag att 106 inte har samma kropp som 110, men kanske ändå ett bra kliv upp från unik..?

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 17:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Komponent 110 är den linn högtalare jag hört med minst bas. Den spelar fruktansvärt musikaliskt och tydligt och är väldigt prisvärda. Men personligen valde jag Ninka över K110 då jag ansåg dom vara mycket mer balanserade högtalare.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 18:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Någon som provat unik med någon baslåda från något annat märke, tänkte om man vill komma undan riktigt billigt.. Fast man kanske missar något om man väljer bort komponentbasen mot något annat märke... eller kan det finnas andr amärken som kan låta lika integrerade som komponentbasen, obs diskuterar inte sizmik eftersom den ligger lite utanför budget...

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 18:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Doze 84, till bakkanalerna i min hembio använder jag en gammal, snabb och billig sub till mina Unik, nämligen Audio pro B1-20.(1,5-2tkr)

Detta för att få lite mer av "fullrange" även där, iofs bara ned till 25 hz, men min Sizmik 10.25 går inte ett dugg djupare ner.

Funkar riktigt bra rent musikaliskt, då det är en "musiksub" som uppfanns före det att hembio ens var påtänkt i Sverige.

Har du lite mer pengar (3-6tkr) så är en ny eller begad velodyne minivee det enda alternativet som jag kan rekommendera (Jag testade 5 olika subbar till K110 för ca ett år sedan)

Men du Doze, tänk på att det är mycket bättre att vara helt utan Sub, än att köpa en för dålig som bara drar benen efter sig och segar ihjäl musiken. MRTweak

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 18:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

MmM nu står två centrar på plats och testkörs. Komponent 106,, ,och återigen öppnades fönstret till musiken, fantastiskt.. Går lite djupare än unik, men det saknas lite botten, håller på överväger om jag kanske kan leva med det i stället för kabers kantighet, på min lilla förstärkare.

ok, tack för tipset på sub, ska hålla utkik om jag nu behåller dessa centrar..

(Nyfikenhetsfråga bara, är rapphet det enda musikaliska faktorn som är viktig med sub, alltså det räcker med en superrapp sub, eller finns det andra aspekter?)

Last edited by doze84 on Fri Sep 18, 2009 19:43, edited 2 times in total.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 19:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Givetvis finns det fler faktorer än snabbhet som är viktiga om man ska kora den "perfekta subben".

Men har man små och snabba sidohögtalare, så är snabbhet en otroligt viktig "första tröskel", att ta sig över om det skall gå att få till integreringen, mellan sub och sidohögtalare.

OBS detta gäller främst om vi tänker spela musik, det går att "släppa efter", lite på detta krav om det bara är U-båts filmer och sjunkbomber som man ska ha den till.

En sub skall ju helst kunna spela vacker och välstämd tight bas, så många äro kallade men väldigt få äro utvalda....

Det är inte gratis med kvalitet, men för att spara lite så köp en begagnad kvalitets musiksub med bra filter typ REL storm, så går det att både spela musik och bättra på platt teven lite :wink:
MRTweak

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 19:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm, jo förstår, komponenterna tar ju ändå hand om det mesta andra som låter..

Men du tycker alltså att gamla audio pro lyckas integrera med musiken?, det är ju väldigt bra lösning i sånt fall.
hmm platt-tv vet jag inte vad det är för något..?! :?

Sen håller jag på funderar om det går att köra komponent 106 på högkant, eller om det blir något fel med spridningen och 2k arrayen? kör så just nu och tror att det låter lika bra, men jag har inte sprungit i cirklar runt dem och kollat om det låter bra.,??! Men det kanske annars går att bryta sig in och snurra lite på mellanelementet,,

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 19:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du har tur, för det går att skruva loss och rotera 2k-array på 106:an. Detta enligt Komponent broschyren på Linns hemsida

mvh MRTweak

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 23:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Wow, fantastiskt goda nyheter, känns som att detta kan bli ett kap ändå, det jag dock undar som ett alternativ till sub, är om det går att köra ett starkare slutsteg till bashögtalarna om man väljer att biampa. Tex lk85 till diskanterna och lk100 till basarna?? Tycker det är lite konstigt att denna har två bashögtalare mer än 104, men presterar knappt någon mera bas alls men det är väl den slanka metallkroppen som gör det. ..

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sedan har du Komponent 120 och Affekt också, två trevliga subbar. AudioVector hade en
liten billig rackare också för några år sedan (Csub??).

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00