selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 16:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag vet inte om jag skall gråta eller bara skrika i förtvivlan.....

Började med att löda om högtalarna:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=4882

Monterade sedan korten i 5105:orna:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=4905

Diskantkorten i ett steg och baskorten i det andra.

Kopplade sedan signalkablarna från Kolektorn till respektive steg (Kolektor har ju tre uppsättningar ut bakpå).
Slog igång diskantsteget på låg volym, och det lät. Slog sedan igång bassteget och det lät, men sprakade och knäppte lite samt att signalen verkade komma och gå lite.

Stängde av allt och justerade upp sensibilty till max på 5105:orna.

Slog igång igen. Då var skrapandet borta. Ljudnivån vid samma inställning på Kolektor jmf passivt läge var mycket lägre.
Sen lät det sämre än passivt. Instängt & kraftlöst.

Skruvade isär allt för att se att det satt som det skulle. Det gjorde det.
Startade om. Nu gick inte diskantsteget igång förrän jag slog på bassteget. Gav sedan upp för kvällen.

Och igår testade jag bara att köra diskansteget igen. Helt tyst.
Kopplade om till att bara köra bassteget. Då funkade bara en kanalen. Switchade höger och vänster på Kolektorn. Då visar det sig att bara en av kanalerna funkar ut. Proovade inte att koplla in bägge stegen samtidigt utan jag gav upp igår kväll.

All hjälp mottages tacksamt!

Mvh
Lars

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skumt och du har viridit poten, åt rätt håll ? Har för mig att standby funktionen är bara på en kanal men du har säkert redan kollat att alla kablar är rätt. Förövrigt så har jag för mig att det låter lite bättre om du bara anväder ett par utgångar från kolektor därefter till 5105 för diskant och sen från diskantsteget till andra 5105 för basen. Alltså du kopplar singalen i serie i stället för parallelt.

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

var försiktig när du håller på med de aktiva korten helst ska du jorda dig själv så du inte knäcker nått kort. Hoppas det är inte de som har hänt :?
Har du provat att plocka ut korten igen och se om allt funkar passivt ? Annars kanske du har knäckt någon sluttransisstor ? Du behöver inte koppla in de passiva filterna igen för att kolla om slutstegen är hela bara att testa mot baseelementen. Testa inte mot diskanterna finns risk att de pajjar utan filter,

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 20:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Pär wrote:
var försiktig när du håller på med de aktiva korten helst ska du jorda dig själv så du inte knäcker nått kort. Hoppas det är inte de som har hänt :?
Har du provat att plocka ut korten igen och se om allt funkar passivt ? Annars kanske du har knäckt någon sluttransisstor ? Du behöver inte koppla in de passiva filterna igen för att kolla om slutstegen är hela bara att testa mot baseelementen. Testa inte mot diskanterna finns risk att de pajjar utan filter,
Är försiktig när jag tar i korten. Undviker all kontakt med kretsar överhuvudtaget (kan en del om ESD från jobbet...:) ).

Blir till att göra som du säger, prova att montera ur korten och köra passivt. Dock så skickar Kolektorn bara ut signal på en kanal, och vad som är problemet där förstå jag inte.

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 20:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Pär wrote:
Skumt och du har viridit poten, åt rätt håll ? Har för mig att standby funktionen är bara på en kanal men du har säkert redan kollat att alla kablar är rätt. Förövrigt så har jag för mig att det låter lite bättre om du bara anväder ett par utgångar från kolektor därefter till 5105 för diskant och sen från diskantsteget till andra 5105 för basen. Alltså du kopplar singalen i serie i stället för parallelt.
Skall prova daisy chain när jag kommer så långt.

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 23:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kolektorn har väl balansinställning? Dubbelkolla för säkerhets skull att du inte råkat hålla inne någon knapp där.

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 23:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

pejo wrote:
Kolektorn har väl balansinställning? Dubbelkolla för säkerhets skull att du inte råkat hålla inne någon knapp där.
Balansen står på mitten.
Skall se om jag tar ett ryck till helgen igen. :(

PostPosted: Thu Sep 10, 2009 08:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nå, jag kunde inte riktigt hålla mig ifrån problemet igår kväll.

Plötsligt funkade Kolektorn och skickade ut signal på bägge kanalerna. :D

Men diskanterna är helt tysta. Antar att jag får mäta om det är slutsteget eller om det är diskanterna själva som är problemet. Dock så tycker jag inte ljudet från bas/mellanregister är speciellt imponerande jmf passivt.

PostPosted: Thu Sep 10, 2009 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

the_PL_man wrote:
.... Dock så tycker jag inte ljudet från bas/mellanregister är speciellt imponerande jmf passivt.
Så länge grejorna inte är helt friska är det nog svårt att bedöma.

/ B

PostPosted: Thu Sep 10, 2009 21:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nere på ett fel då iaf... Lever diskantsteget över huvud taget?

Du kan vara lugn, det kommer bli bättre än passivt när grejerna är hela igen. Keilidh blir bara bättre och bättre "ju mer" man aktiverar dem, har kört följande varianter:
1*LK1400, K400 :)
2*LK140, K400 (passivt biamp) :D
5125 (aktivt 4 kanaler), K400 :lol:
5125 (aktivt 4 kanaler), Skeets, K400 :o
5125 (aktivt 4 kanaler), K600 :shock:
5125 (aktivt 6 kanaler(!)), K600 :shock: :twisted:
...gissa om det vore kul att testa med Chakrasteg :roll:

PostPosted: Fri Sep 11, 2009 07:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag körde keilidh i min sista aktiva konfig med klout på diskanten och 2 5105 på basarna. De rocka fett :))

Har du kört 5105 stegen passiva förut och vet att de är ok ? Har du nya begade kort eller ?

PostPosted: Fri Sep 11, 2009 08:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Pär wrote:
Jag körde keilidh i min sista aktiva konfig med klout på diskanten och 2 5105 på basarna. De rocka fett :))

Har du kört 5105 stegen passiva förut och vet att de är ok ? Har du nya begade kort eller ?
Det ena har jag haft i fem år (det som jag nu använder som diskansteg). Det andra köpte jag begagnat i somras men inte kört passivt. Korten köpte jag beg från Takt & Ton.

Mvh
Lars

PostPosted: Fri Sep 11, 2009 15:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Du kan alltid plocka ur korten ur diskantsteget och koppla steget till en basingång på Keilidherna (basarna tål ju den ofiltrerade signalen), funkar det då vet du att korten är knas. Hoppas det löser sig...

PostPosted: Fri Sep 11, 2009 15:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

pejo wrote:
Du kan alltid plocka ur korten ur diskantsteget och koppla steget till en basingång på Keilidherna (basarna tål ju den ofiltrerade signalen), funkar det då vet du att korten är knas. Hoppas det löser sig...
Skall prova under helgen. Återkommer. :)

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00