selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 20:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
joda wrote:
Utan att komma med någon spoiler så kan jag, efter en första lyssning, konstatera att dom iaf dragit upp volymen en hel del på Stereo remastern av Beatles låtar.
Inte såpass att det går under kategorin "Loudness war", men klart märkbart.

Men man måste nog lyssna igenom mer än White Album innan man drar några slutsatser :)

Man kan väl även fundera hur mkt Paul McCartney har haft fingrarna i syltburken.. hans basspel sticker ut betydligt mer på nya remastern.

/J
Ja, volymen är absolut "högre", men absolut inte loudness war, det håller jag med om! Själv är jag rätt känslig för om det blir för "loud". Det stör känslan ibland. Men Beatles-remastringarna låter toppen. Högre, visst, men det är ok om det är bra mastrat.En fantastisk välgärning att remastra och ge ut monomixarna också. Att äntligen få höra The Beatles (vita) i mono, aaah :D

Och man hör ju att mono-mixarna mastrats med mindre fix. Mindre hottade på något sätt än stereoversionerna. Så det audiofila att säga vore väl att mono-mixarna är bättre mastrade, men jag vete katten om jag tycker någon är bättre eller sämre, det låter BRA rakt igenom. Jag är supernöjd och glad att de gjort allt så rätt!

Tänk, en del remastringar låter bara flåsiga och jobbiga, och ibland rent omusikaliska. Här njuter man bara av musiken. Och hör så mycket nytt också. Har hajjat till flera gånger över något instrument jag aldrig hört.

Alltså fy fasen vad kul att jämföra den vita i mono och stereo. Stoooor skillnad på flera låtar. Happiness Is A Warm Gun, har alltid varit så suggestiv, men i mono.... Det tar hus i helvete. Gitarrens nerv, den trashiga tamburinen.... Helter Skelter är ju den klassiska låten att vara annorlunda i mono. Pauls sång låter så annorlunda!
Och Revolution no 9 kan jag till viss del förstå i mono.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 10:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Spelades orginalen in i mono?
Hur har man i så fall gjort stereo av dem?
Jag är inbiten Beatlesfan sedan barnsben och har böcker med titlar som 'The complete Beatles recording sessions' och 'The Beatles day by day'. Och jag har läst dem!

I början spelade man in på två kanaler och sen 'mixade' man till mono eller stereo. D.v.s. det fanns ju inte så mycket att göra när man hade två kanaler att utgå från.
Med tiden blev det fler kanaler, när Abbey Road gjordes hade man 'hela' åtta kanaler att slå sej lösa på!

Det finns en spridd föreställning att monomixarna var de viktiga och att stereoditona gjordes på en kafferast. När jag läser 'The Complete...' kan jag inte finna något fog för detta, de gjordes ofta vid samma session. Inte heller när jag hör på exempelvis 'Sergeant Pepper' (jag har fem olika).

Observera förresten att det som ges ut idag är LP'na. Dessa innehåller inte de låtar som gavs ut som singlar, EMI hade någon underlig policy att inte samma låtar skulle finnas på singel och LP! Så allt är inte med...

JohanR


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
JohanR wrote:
Observera förresten att det som ges ut idag är LP'na. Dessa innehåller inte de låtar som gavs ut som singlar, EMI hade någon underlig policy att inte samma låtar skulle finnas på singel och LP! Så allt är inte med...

JohanR
Man ger ut Past Masters i dubbel-CD. Den innehåller alla singelspår.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
JohanR wrote:
Observera förresten att det som ges ut idag är LP'na. Dessa innehåller inte de låtar som gavs ut som singlar, EMI hade någon underlig policy att inte samma låtar skulle finnas på singel och LP! Så allt är inte med...
Tycker inte det är så underlig policy. Jag har alltid förvånat mig över att singelsläpp görs från ett släppt album. Varför vill någon köpa en låt en gång till?

Singlar skulle få en helt annan status om dom bara släpptes separat och inte på det kompletta albumet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 12:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Tycker inte det är så underlig policy. Jag har alltid förvånat mig över att singelsläpp görs från ett släppt album. Varför vill någon köpa en låt en gång till?
Jag trodde du var gammal nog att slutat med singlar ...

Förresten hade jag fel, som påpekats, ser jag när jag kollar ordentligt, singlar samlade på 'Past Masters' finns med i boxarna.

JohanR


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
JohanR wrote:
Observera förresten att det som ges ut idag är LP'na. Dessa innehåller inte de låtar som gavs ut som singlar, EMI hade någon underlig policy att inte samma låtar skulle finnas på singel och LP! Så allt är inte med...
Tycker inte det är så underlig policy. Jag har alltid förvånat mig över att singelsläpp görs från ett släppt album. Varför vill någon köpa en låt en gång till?

Singlar skulle få en helt annan status om dom bara släpptes separat och inte på det kompletta albumet.

/ B
Rätt!

Det tråkiga är att FÅ artister har bra låtar så det räcker till :wink:
Singellåtarna (hitsen) "säljer" albumet.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Alltså fy fasen vad kul att jämföra den vita i mono och stereo. Stoooor skillnad på flera låtar. Happiness Is A Warm Gun, har alltid varit så suggestiv, men i mono.... Det tar hus i helvete. Gitarrens nerv, den trashiga tamburinen.... Helter Skelter är ju den klassiska låten att vara annorlunda i mono. Pauls sång låter så annorlunda!
Och Revolution no 9 kan jag till viss del förstå i mono.
Håller med, det är jättekul att lyssna på The White Album i mono. Ta låten Piggies tex, jag har ännu inte jämfört med stereoversionen eller med stereo-vinylen, men nog tycker jag att det dyker upp saker som jag inte minns från förr. Låter väldigt dynamiskt och, ja... helt enkelt väldigt svängigt :-)

Enligt uppgift är varken stereo- eller monoboxen komprimerade. Däremot har man limiterat lite på stereoupplagan och lyft den i nivå några dB. Detta har man alltså inte gjort på monoutgåvorna. Läs mer här:
http://www.emi.se/beatles/remaster/Beat ... 090909.pdf

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Håller med om Piggies - låter annorlunda!
Revolution no 1 har mer gitarrlicks på slutet tror jag bestämt. Me And My Monkey flera skrik, Wild Honey Pie mer sångpålägg. Honey Pie har någon gitarrgrej som inte alls finns på stereo, lite trettiotalslicks liksom. Man hittar saker hela tiden!


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 22:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
Paul har fattat, men inte EMI... (mot förmodan att aftonbladet nu har lyckats skriva något som är sant..)

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 5761526.ab


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited