selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 18:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Exakt.
Och om bilden sparas in i filen, hur ska man kunna byta den utan att redigera flacen på något sätt?
Jag tycker inte det låter bra...

Därav att jag just nu tycker att det verkar bättre att rippa utan album art och manuellt kopiera in en bildfil i mappen efteråt.
Då hålls bilden och flacen isär från varandra.
Jag håller med. Var hemma på lunchen och testade lite. Under Otions - Metadata - Write ID Tags så finns en tag som heter Album Art. Om man bockar för denna så läggs bilden in i varje flacfil och om man tar bort den så skapas endast en Folder.jpg. Jag har testat och filen blir mindre utan denna ikryssad. Nästa steg blir att testa om det går att höra skillnad också.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
...Twonky är känsligt för specialtecken...
Har rippat ett antal dubbel-cd, dBpoweramp föreslår ofta albumnamn = "Substance, Disc 1". (New Ordersamlingen från 1987 btw.) Av nån anledning som jag inte kommer ihåg har jag från början skrivit albumnamn = "Substance - Disc 1" istället, d v s med bindestreck i st f komma. Kör idag med Asset UPnP men går troligen över till Twonky snart - nån som vet om min användning av bindestreck i st f komma ställer till problem med Twonky?? En annan fråga är om man bör skriva "Bob Marley and The Wailers" istället för "Bob Marley & The Wailers"?

Linncredible (som har rippat 550 album och börjar se ljuset i tunneln. Tror inte att det är ett mötande tåg heller. :) )

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bindestreck funkar med Twonky.

&-tecknet vet jag inte.
Har märkt problem med punkter, t.ex. "...And Justice For All" med Metallica.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
En annan fråga är om man bör skriva "Bob Marley and The Wailers" istället för "Bob Marley & The Wailers"?
Jag brukar akta mig för & tecken, men den kan ju gärna finns i meta taggen, det gör inget. Det är i namnet på foldrarna det har betydelse. Jag rippar med det namn artisten har samt med alla specialtecken och döper sedan om foldrar så att alla specialtecken försvinner.

När jag rippar dubbelalbum så tar jag bort allt med disc 1 etc och gör om alltihop till ett album. dB har en funktion för att "flytta fram" låt nr på disc 2. Att skivan ges ut på flera CD är en begränsning i CD mediat och inget jag vill ha in i min media server.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Bindestreck funkar med Twonky.

&-tecknet vet jag inte.
Har märkt problem med punkter, t.ex. "...And Justice For All" med Metallica.
Bra att veta!
Christian wrote:
Det är i namnet på foldrarna det har betydelse. Jag rippar med det namn artisten har samt med alla specialtecken och döper sedan om foldrar så att alla specialtecken försvinner.
OK, låter hanterbart.
Christian wrote:
När jag rippar dubbelalbum så tar jag bort allt med disc 1 etc och gör om alltihop till ett album. dB har en funktion för att "flytta fram" låt nr på disc 2. Att skivan ges ut på flera CD är en begränsning i CD mediat och inget jag vill ha in i min media server.
Hm, håller med om att det på något sett "blir snyggare" om man gör som du säger och inte rippar det med "disc 1" etc i albumnamnet (och som sagt bortser från cd-mediets fysiska begränsning). Du säger att "dB har en funktion för att "flytta fram" låt nr på disc 2." Blir lite förvirrad här - är det något som sker automatiskt eller något som måste konfigureras/ställas in? Jag gjorde ett test och rippade en dubbel och angav identiskt albumnamn för bägge plattorna, men att man i rutan "Disc" i dBpoweramp såklart anger 1/2 resp 2/2. Om man sen klickar i den rödmarkerade rutan i Asset (se bilden nedan) så visas albumen som "två olika album" i Kinsky. (Låter man däremot bli att kryssa i rutan så visas det som ett album med två stycken låt nr 1, två stycken låt nr 2 etc.) Den funktion du nämner i dB - är det den rödmarkerade (bild 2 nedan)? (Har själv kört på default här i dB och inte gjort nån ändring.) Det verkar ju funka bra som jag gör, men det bygger ju på att jag kör Asset som har den här kryssrutan, kommer nog snart gå över till Twonky och vill ju det funkar då också.

Attachments:
Asset.jpg
Asset.jpg [ 70.82 KiB | Viewed 1379 times ]
dB.jpg
dB.jpg [ 42.35 KiB | Viewed 1387 times ]

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Det är mycket enklare än så :)

Rippa CD1 som vanligt men kalla den bara för albumnamnet ej disc 1 etc. Skriv 1/1 i rutan för antal skivor (vet inte om detta egentligen spelar någon roll)

I med CD2. Samma namn som ovan och 1/1.

Sedan högerklickar du rutan med låtar och väljer (tror det heter) "apply tracknr offset" och flyttar fram med det antal låtar som finns på CD1. (om det var 12 låtar på cd1, så startar Cd 2 med låt 13) Nu rippar du som vanligt. Alla låtar hamnar i samma folder och du får ett album där låtarna kommer i rätt ordning, dvs alla från cd 1 först och därefter alla från cd 2

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aha! Lysande! :D Betydligt enklare, enhetligt och snyggt. Bra. Tack!

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 15:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det finns en ny release från 2sept på DBpoveramp, har nu kört den i över en vecka. rekommenderas!

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00