selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu May 21, 2009 13:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns ett par varianter. 109'orna har ju 3 uppsättningar anslutningar.
Grundfrågan är om man skulle vinna på att ansluta en K600 till varje högtalares bas/middle/treble terminaler och knô in 3 i på förstärkarsidan. Finns ju numera bara en uppsättning högtalarterminaler på slutstegen.

Single / biwire / triwire ??

Nån som provat och utvärderat - kör i dagsläget single wire med K400

// j o h n

PostPosted: Fri May 22, 2009 08:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker det är trist att man snålat in på högtalarterminaler på slutstegen. Förr kunde man köra tri-wire utan problem. Tror det börjar bli överkurs i att få en bra lödning om man kör mer än bi-wire. Har man M140 och vill köra quad-wire är det tänkt att man ska löda fyra kablar på samma kontakt då ?? Frågar man Linn så får man säkert till svar att det går att köpa fler slutsteg i stället. Så någon tanke är det säkert från linns sida med färre högtalarterminaler. :?

PostPosted: Fri May 22, 2009 13:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Om du vill testa biwire med dina K400 kan du ju ansluta båda dina K400 kontakter i samma terminal.
Detta gör du genom att skruva den ena kontakten (stick in underifrån och skruva åt terminalen) och sticka in den andra som vanligt. Om det blir bättre än single-wire får dina öron avgöra.

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant frågeställning detta.

Hur kopplar ni in era M140 om ni ex.vis kör Majik-I eller 2100? Antar att dubbla K400 är bästa alternativet.. eller kör de flesta enkel K400?

Går det att löda 4 kablar i en LINN-kontakt på ett vettigt sätt :?: :?:

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, detta är en rätt viktig fråga. Jag har tyvärr inget svar på exakt hur bra det blir att löda in fyra kablar i en banankontakt. Lödningen går absolut att göra, men min erfarenhet är att det blir tydliga skillnader i ljudkvalitet mellan lödningar som är optimala och de som är halvbra. Alla som jag jämfört detta tillsammans med brukar bli förvånade över att det gör en sån skillnad. Och det är väldigt svårt att göra en optimal lödning med så mycket massa som fyra 4-kvadratare.

För att utreda det hela kan man göra en singlewirad, biwirad, triwirad och/eller quadwirad kabel så bra det bara går och sedan jämföra dem på en lämplig högtalare. Men de bör göras samtidigt och med lika långa kablar, så jag väntar på det rätta tillfället att göra detta utan att förbruka mängder av kablar och kontakter i onödan. Och dessutom kan valet av högtalare spela roll. I vissa fall tycker jag att det blir markanta lyft när ett register får en egen kabel, i andra fall känns det rätt tveksamt.

Till exempel så går ju Espek att biwira med "plattorna" som sitter där bak. Då separeras basen, som får en egen kabel, och mellan+diskant får en annan. Jag har testat att ändra detta så att diskanten får en kabel och mellan+bas den andra, vilket på många andra högtalare är det bästa alternativet. Men det var faktiskt inte alls lika bra! På Espek är det basen som bör separeras och det är en klart prisvärd förbättring.

Det riktigt fåniga är att nästa steg efter exempelvis quadwirade Majik 140 är att ansluta fler slutsteg - och då måste ju högtalarkablarna lödas om igen! Därför är det idag många som kör med färre kablar än de kan mellan slutsteg och högtalare. Fram för fler anslutningar på baksidan, så att man kan lägga till och ta bort kablar utan problem!

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis, där är en punkt man tappat sen LK-tiden. :( Och nya LINN-högt har grenerellt fler element än de från förr..

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 15:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag funderar på att bi/tri-wira ett par Majik 140 till min Movie Classik, och den här tråden hjälpte mig att fatta ungefär hur det kan göras. Nu är frågan om det är värt det eller inte!

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolout att det är värt mödan. Körde mina k104 med singelwire ett bra tag innan jag bestämde mig för att slänga dit en k400 till. Klart värt all möda och klart värt pengarna för extra kablage.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00