selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Aug 12, 2009 09:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det någon som vet något om detta? Är det en variant på de switchade nätdelar( brilliant) man hade förut ?
Vad säger Leijonclou, mfl. ?

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det är två switchande nätdelar; en för hög effekt och en för låg.

Switchande nätdelar har massor av parametrar som går att ändra på och därmed kan man styra hur de ska bete sig. Inte olikt hur man kan laborera med en förstärkare. Och precis som med förstärkare kommer det ständigt nya komponenter med allt bättre prestanda.

Jag har bara som hastigast sett en högeffekts-Dynamik, den såg fin ut. Modernare komponenter än på föregångaren, vars styrkrets är 15 år gammal. Det har hänt mycket på den switchande fronten på 15 år!

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Switchande nätdelar har massor av parametrar som går att ändra på och därmed kan man styra hur de ska bete sig.
Är det någon som vet om det är samma högeffektsdynamik till Majik serien och Akurate serien? T.ex. om jag köper en Dynamik till en 2100 och sen köper en beg 4200 utan Dynamik, kan jag då flytta över dynamiken till 4200'an? Eller är de enligt ovan "trimmade" för de olika slutstegen?

PostPosted: Thu Aug 13, 2009 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror det är samma nätdel till alla Majik och Akurate slutsteg. Ska kolla upp det när jag får tillfälle.

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte en bra psu till uppgift att i alla lägen ge en stabil spänning att driva musiksingnslen så att den levereras rätt i tid och amplitud. Vad är hemligheten med Linndynamik? Är enda vägen till väljud en switchad nätdel med cooltnamn. Fredrik vad är det för strömförsörjning i dina produkter?Kikkin låter ju fantastisk utan linndynamik :wink: ? En switchadnätdel skapar väl oxå problem med hfstörningar som inte kanske är så önskvärda.Men det kanske är som du säger fredrik att Linn har lagt nädelen åt sidan i 15 år och nu uppdateras den med dynamik ?

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, det är en nätdels uppgift. Konstant spänning oavsett strömuttag och inget "skräp" ut ur någon ände. Men i praktiken blir det förstås aldrig perfekt. Fördelarna med switchade nätdelar är att de är mycket mer effektiva, de kan göras små och det finns många parametrar att laborera med om man vill optimera dem. Nackdelarna är att de genererar störningar som måste kontrolleras, de är komplexa och mindre driftsäkra.

Hittills har jag använt en konventionell ringkärna (dock kapslad för lägre störnivå) i mina produkter, men kopplingen är annorlunda. De som kan lite elektronik brukar spontant säga 'det där kan väl inte vara någon bra lösning?', men jag kan förklara varför den ger hälften så mycket störningar som konventionella kopplingar - under vissa förutsättningar. Elektroniken i Kikkin/Kinki 2 (och snart Slipsik) är designad så att den drar en väldigt liten och konstant mängd ström som är anpassad så att min nätdel blir som allra tystast.

Det går att laborera en del med konventionella nätdelar också. Mitt intryck är att Naim är mycket duktiga på just detta, medan Linns äldre konventionella nätdelar inte var så värst smart gjorda. Sen finns det ju en hel uppsjö märkliga audioföretag som bara vräker på med största möjliga värden på allting. Det låter aldrig bra.

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 08:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En switchad nätdel borde väl vara mödan värt att utvecka ilaf när man behöver mer ström? Som i ett slutsteg. Mindre trafo och små glättrnings kondensatorer jämfört med en tradionell nätdel.Det borde väl vara en billigare lösning kan man tycka? Bara öppna en Klout och se. trafon bode ju vara halva slutstegskonstanden :)

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, jag tycker absolut att det är värt att lägga tid på switchande nätdelar, så det gör jag.

Det stämmer att det finns mest att spara på de riktiga höga effekterna. Men stora switchande nätdelar kan också bli ruskigt dyra, om man använder komplexa lösningar (fullbrygga) med speciella transformatorer och de allra senaste kretsarna (som ofta är högt prissatta tills det dyker upp konkurrenter med liknande prestanda).

Nyfiken på exakt vad Linn har använt, för priset de tar för sin högeffekts-dynamik tycker jag inte är särskilt blodigt.

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir faktiskt lite sugen på en dynamik till min 2250, Kan vara vettigt alternativ som inte är allt för blodigt som du säger.Verkar ju iaf lovande att linn vill sälja massa dynamik och på så sätt betala utvecklingskostnaderna.
ska förska lyssna iaf vid tillfälle.

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, mycket trevligare strategi att sälja många än att bara sätta dem i Klimaxlådor till exempel. Eller ännu värre; att skapa en ny oändligt dyr superserie ovanför Klimax. *rys*

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00