Quote:
- LP-formatet klarar inte samma typ av komprimering
Jag trodde vid hade klarat av det här en gång fär alla. Det finns inga tekniska begränsningar i vinylmediet som hindrar "Loudness war" komprimering (se utläggning nedan *). Det är en vanföreställning de har på faktiskt, grundat på att de tror att amplituden är höjd i diskanten på skivan (och vi kan ju låta dem fortsätta att tro det

)
Vi får bara vara tacksamma att man låter bli loudness war eländet när man graverar LP. Anledningen, gissar jag, är historisk. På den "gamla goda tiden" fanns det LP, singel och 12-tums singel. De mastrades alla olika för olika målgrupper. LP, som var menat för den "seriöse" musiklyssnaren, var rakast. Singel var menat att spelas i radio och var därför rätt hårt komprimerat. 12-tums singel skulle speals på diskotek och hade diverse tricks för att låta "stunsigt" på diskogolvet. Dessutom fanns/finns det diverse remixer och grejer på 12-tums singel.
Dagens LP-skivor vänder sej ju fortfarande till den "seriöse" lyssnaren, så varför ändra på något som fungerar...
Sorry, det var en lite of topic utläggning, ursäkta för det.
Men, åter tillämnet. Det naturligtvis är som Bill säger, utgåvor på olika medier är olika mastrade och kanske också mixade, det gör en direkt jämförelse omöjlig. Det går inte heller att göra en direkt jämförelse mellan, säg, 33 varvs LP och 12 tums singel, då ju dessa, antagligen, är olika mastrade.
* Utläggning om Loudness war komprimering och LP (kan hoppas över av den som tycker sånt är tjatigt):
När man graverar vinyl finns det en begränsning hur hårt man kan gravera i diskanten p.g.a. att spolen i graverdosan helt enkelt kan brinna upp om den tillförs för mycket effekt. Därför använder man nästan alltid en limiter i graververket som begränsar effekten. Vid loudness war mastring av CD använder man en limiter för att begränsa topparna i musiken och därmed kunna höja medelnivån. Nå, låt oss då låtsas att vi ska loudness war mastra en LP. Vi kör musiken genom en limiter så att det blir en enda jämn och tråkig soppa, höjer medelnivån och skickar det hela till graververket. Den höjda medelnivån gäller då även diskanten (får vi anta), denna är kraftigare vilket betyder att limitern i graververket (den som ska skydda spolen i graverdosan) går in och sänker diskanten. Jaha, so what? Det blir ju bara ännu lite mer komprimerat. D.v.s. ännu "bättre" om vi nu har loudness war-mössan på!
JohanR