selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jul 11, 2009 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Det beror naturligtvis på en massa olika saker som ljudstyrka, vilken högtalare, temperatur i rummet etc.

Men jag tänkte ändå kolla erfarenheter kring detta eftersom jag tycker fläkten går rätt mycket på mitt slutsteg. Jag driver ett par Espek aktivt. Jag spelar oftast mellan 50 och 60 på försteget. Det är normal rumstemperatur i rummet ca 20 grader och slutsteget står längst ner i en harmonihylla.

Fläktarna går i stort sett hela tiden när jag har spelar. De startar inte direkt utan efter ca en timmas spelade och sedan går de tills jag slutar spela + ca 20 minuter. På mitt gamla 2250 så fick jag aldrig fläkten att starta!

(Kom just på att det kan vara så att den visst gick på 2250 fast jag inte hörde den, kanske mina nya fläkktar väsnas mer?)

Hur som helst: Verkar detta normalt?

Tack på förhand
Christian

PostPosted: Sat Jul 11, 2009 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har varit snack om fläktar innan i olika slutsteg. Jag kör mina M140 aktivt med 5100 steg, jag har aldrig hört fläkten i dem, varken när jag ser film och använder det 5e steget i dem eller vid lyssnaing på musik. Antagligen går de inte på förrän jag spelar så högt att de överröstas rejält.

Du använder förstås 6 steg hela tiden i dit slutsteg så jag tycker att det vore logiskt om det blir varmare och fläkten går på tidigare då.

Hur mycket fri plats har du runt stegen?(nog ventilation) Är det nyligen fläktarna börjat gå på (sommarvärme?)

PostPosted: Sat Jul 11, 2009 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trots dagar med 25°C i lägenheten och musik på hög volym har jag aldrig hört fläktarna i mitt C4200. Visserligen har jag "bara" små Katan, men jag har ändå aldrig hört den. Jag har tidigare haft både 5125 och 2250 och båda hade fläktar som susade lite om man spelade högt.

Tilläggas bör också att jag är mycket oljudskänslig.

Jag skulle rekommendera dig att låta en handlare se över din installation primärt och sen ta en titt på slutsteget. Kanske är det nån termostat som pajjat.

/ Jacob

PostPosted: Sun Jul 12, 2009 01:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har ett C6100 som driver mina ninkor aktivt via alla kanaler. Tills för några veckor sen hade jag aldrig hört fläkten i steget trots att det spelas musik nästan hela dagarna. Då var temperaturen i lägenheten 20-25°C grader.

När sommarvärmen drar in blir det oerhört varmt i lägenheten och när detta skedde märkte jag att fläkten i steget hade börjat surra vid användning. Temperaturen i lägenheten var väl 25-30°C+, så jag tycker väl inte att det är så konstigt. Ska tillägga att jag endast hör fläkten när det är knäppt tyst och jag står nära steget. Sitter jag i soffan ca 3 meter bort hör jag den inte. Vid musiklyssning är det fullkomligt omöjligt att höra den lilla rackaren :)

Blev lite orolig första gången jag märkte att fläkten surrade, men med tanke på temperaturen i lägenheten så är det fullt förståeligt att steget svettas lite. Är nog tur att fläkten finns där :)

PostPosted: Sun Jul 12, 2009 10:59 
Site Admin
Site Admin

Har har en 6100:a sedan 2 år och aldrig hört fläkten i den, kört Ninka aktivt på alla kanaler samt M140 passivt med alla kanaler. Däremot Unidisken har jag hört fläkten på när det är varmt (mellan låtar, inte under), märkligt att en cd-spelare blir varmare än ett slutsteg?!

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00