Ytterligare en utvärdering (eller vad man ska kalla det)
Flyttade ihop högtalarna några cm och provade med "Saga - Best Of...". Musiken som är nånstans nära Depeche Mode fast åt metal-hållet (skivan köpt på beggismarknad).
Det lät si-så-där och jag testade att flytta högtalarna några cm närmare väggen eftersom det är så dom stått tidigare. Resultatet blev bättre, fast bredden på ljudet minskade vilket gjorde att jag direkt flyttade isär högtalarna, dock inte lika mycket som dom stod när jag började.
Inte så värst stor skillnad och besvikelsen börjar smygga sig på en
Samlade nya krafter och bytte till "Fish - Acoustic Live" och låten "Fortunes of War" vilket är en lugn och skön låt framfört acustiskt i studion. Lät riktigt hyggligt nu!
Vid första lyssningen på Classiken här hemma kände jag att det kändes aningen torrt med för mycket bas. Efter att ha flyttat högtalarna så upplevde jag det mer som att musiken inte höll ihop som den ska, men nu helt plötsligt kändes det som att ljudet föll på sin plats mycket bättre.
Det var kraft i sången och den hörde väldigt tydligt. Samtidigt som den akustiska gitarren plingade på väldigt lugnt och stilla. Inga problem att följa ackorden där inte!
Bytte mellan några låtar och nu blev det ett

för det lät verkligen härligt bra. Allt så jäkla lungt och fint och förvånad när jag helt plötsligt hör hur nån i bandet (bakgrunden) sjunger "högt" några ord. Det har jag inte lagt märket till tidigare.
Satte volymen på "70" och lyssnade igenom några låtar. Nu spelade jag ändå relativt högt och allt verkade stämma. Basen som tidigare varit lite för bummlig kändes mer stabil, även om den inte var perfekt, men det bästa jag hört dessa högtalare prestera.
Så imorgon blir det spännande att se vad det blir för resultat när jag ploppar i någon annan skiva. Får hoppas på ytterligare ett

även om man ibland blir förvånad hur skivor kan skilja på sig.
Slutsatsen är väl att om jag har högtalarna långt ute från väggen så blir basen mer "öppen" medan mellanregistret och diskanten på nåt sätt inte riktigt hamnar där den ska.
Närmare väggen gör att basen känns snabbare (vilket är att föredra så länge den inte blir för kraftig) och mellanregistret och diskanten känns mer sammanhängande med helheten/melodin.
Det hela handlar om förändringar på ~3cm, max är högtalarna flyttade 6 cm från väggen (från närmast väggen till längst ut).