Min erfarenhet är att det är väldigt komplicerat att ge generella råd om bästa rip-teknik.
Jag vill dock understryka att även fast jag hör tydliga skillnader mellan olika rippar är även de sämsta hur bra som helst. Lägstanivån är hög. Vill man ha ut max ur anläggningen bör man dock undersöka alla inställningar noga. Det är nämligen skillnad vilket program och vilka inställningar som är bäst på olika datorer!
Jag gjorde igår upptäckten att filer rippade på min laptop (Macbook Pro 17") låter bättre om de rippats med programmet MAX (som använder en äldre version av cdparanoia och ingen AccurateRip-teknik) än om de rippas med EAC/XLD. Filer som rippats med Max på min iMac är antingen extremt lika EAC eller sämre men det varierar från skiva till skiva. Med andra ord - det enda raka om man vill ha maxprestanda är att lyssna sig fram till optimala inställningar med tunedem.
Parametrarna som verkar göra skillnad är
- komprimeringsnivå på FLAC-filerna där en kraftig komprimering blir bättre för det mesta, men på Macbooken låter det bäst med komprimering i mitten (halv styrka).
- C2 error pointers
- version av cdparanoia
Och det finns alltså ingen "one size fits all", det kan skilja från läsare till läsare.
Det jag nu ska undersöka är om metadata kan påverka FLAC-filerna.
Det jag har konstaterat under mina kabel- och filtester är att DS-tekniken är ung och omogen. Vi kan vänta oss en hel del förbättringar i framtiden när maskinerna byggs med medvetenhet om att vissa "självklarheter" faktiskt gör skillnad. Det handlar både om mjukvarumässiga svagheter och hårdvarumässiga.
Tillsvidare får vi som vill ha maxprestanda tweaka och dela erfarenheter på forum.
/ Jacob