selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1632 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Fri May 22, 2009 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK - uppdatering...

Den här våren har börjat bra ur musiksynpunkt. Jag har gått från en halvdålig bioanläggning till en skitbra musikanläggning. Det är snyggare och det låter så otroligt mycket bättre. Jag har ingen bildvisare och ingen bildkälla. Bara musik.

Jag kan börja med att berätta lite om en "mindre" uppdgradering jag gjort... Nya K400! Lödda av Fredrik Lejonklou, med äkta Linn-bananer.

Image

Image

Dang! Solklart mycket bättre än mina förra sladdar. Och snyggare. Och kortare. Varmare och fylligare ljudklang och tydligare melodier. Klart rekommenderat...

Image

Nästa uppgradering var att byta ut 5125an mot en Akurate C4200 med aktiva Chakra-kort för Katan. Och nu snackar vi ingen liten uppgradering... Aktivt med 5125 lät tufft och tungt, men det är så mycket musikinformation som gått förlorad! C4200 låter signalen passera utan att beslöja den, och trycker på med imponerande kraft. Det låter klart och kontrollerat och fruktansvärt svängigt. Ni som inte hört Chakra-stegen - gör det omedelbart. Det är en stor vinst både ur tune- och hifisynpunkt. Det låter "rätt" och exakt. Pang!

Image

Vad använder vi då för att ställa volymen? En Kikkin från Lejonklou såklart. Jämförd med både Classik Movie DI och Exotik. Seger mot båda motståndarna. Väldigt behagligt ljud som förmedlar tydliga melodier och ett bra ljud. Sen är själva handhavandet fantastiskt i sig - en liten diod som indikerar volym. Varför göra det mer komplext? Vid byte av signalkälla får jag koppla om på baksidan vilket är en smärtfri process. Men ett flerinputsförsteg ligger högt på önskelistan. Har jag något kritiskt att säga om denna apparat? För pengarna, ICKE. Ett fynd. Ska försöka provlyssna en Klimax Kontrol i min anläggning vid tillfälle, sen kan jag nog utveckla min kritik något. :wink:

Image

DS, DS, DS! Jag är ett stort fan av denna teknik. Det krävs att man gör en noggrann installation av nätverk och NAS, samt tänker på hur man rippar sina skivor (EAC eller XLD rekommenderar jag). Men tekniken som sådan är en stor revolution. Att vänja sig vid att använda en iPhone som fjärrkontrol har gått relativt enkelt. Jag lyssnar oftast från låt 1 till sista låten i sträck, så styrning är inte det viktigaste för mig. Och saknaden efter silverskivor kompenseras av att jag fortfarande spelar LP12. Nästa uppgradering kan mycket väl bli en Klimax DS. Den är extremt dyr, men ack så bra. Nåja, jag sitter nöjd med min Akurate sålänge och njuter av varje skiva jag spelar.

Image

Avslutar med en översiktsbild. Har en ny bänk också - en liten Q4 istället för den stora QAV.

Närmaste uppgraderingstankar:
  • Ny nål till LP12
  • Radikal
  • Harmonihylla
  • Silver interconnect
  • Klimax DS
Det var allt. Rock on!

/ Jacob

PostPosted: Fri May 22, 2009 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fina bilder på ett fint system... Kul att det rockar! Men varför står inte Slipsik 5 med på uppgraderingslistan? ;-)

PostPosted: Fri May 22, 2009 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snygga bilder som vanligt.

Intressant att du valde att köra vidare på quadraspire, du funderade aldrig på Mimer eller Oden från Tonläget?

PostPosted: Fri May 22, 2009 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken nice anläggning :) Blir lite sugen på att löda om mina sladdar.Mina k400 har 15år gamla lödningar :wink: Snygga bilder

PostPosted: Sat May 23, 2009 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis till ett jättebra system och en snygg installation. Dina bilder är också som vanligt verkligen jättebra! :)

PostPosted: Sat May 23, 2009 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jajo, det här vill du förmodligen inte höra egentligen..........
.
.
.
.
.
.
.
......men Peoples & Schmidt annnserar ut en Klimax DS demoex för 85.000kr:

http://www.blocket.se/lulea?q=linn+klim ... =1_9&md=th

/M

PostPosted: Sat May 23, 2009 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Fina bilder på ett fint system... Kul att det rockar! Men varför står inte Slipsik 5 med på uppgraderingslistan? ;-)
Hehe, som du ser på bilden finns där ingen Slipsik just nu. Den är någon annanstans just nu och får sig en välbehövlig SPA-behandling. Kul att du gillar bilderna!
ed wrote:
Snygga bilder som vanligt.

Intressant att du valde att köra vidare på quadraspire, du funderade aldrig på Mimer eller Oden från Tonläget?
Jo, men jag hade en möjlighet att byta min bänk rakt av mot en Q4 och då blev det enklast för stunden. Sen är den långsiktiga strategin att prova en Mimer/Oden och är den så bra som det sägs är jag är övertygad att det blir en sån.
Pär wrote:
Vilken nice anläggning :) Blir lite sugen på att löda om mina sladdar.Mina k400 har 15år gamla lödningar :wink: Snygga bilder
Tack Pär! 15 år gamla K400. Jadu, det kan bli en uppgradering. Mina gamla K400 hade rätt kraftigt oxiderad koppar i ändarna. Innan jag uppgraderade till de nya sladdarna trixade vi lite med de gamla, bla. skar vi bort lite oxiderad koppar. Om du har möjlighet att göra det kan det rekommenderas!
Christian wrote:
Grattis till ett jättebra system och en snygg installation. Dina bilder är också som vanligt verkligen jättebra! :)
Tack Christian :-) Det är så praktiskt att bara köra 2-kanal - enklare att få det snyggt då!
Magnus wrote:
Jajo, det här vill du förmodligen inte höra egentligen..........
.
.
.
.
.
.
.
......men Peoples & Schmidt annnserar ut en Klimax DS demoex för 85.000kr:

http://www.blocket.se/lulea?q=linn+klim ... =1_9&md=th

/M
Tack för tipset Magnus :-)

Om jag skaffar en Klimax DS vill jag att den ska vara i perfekt skick - inga repor. Repan påverkar visserligen inte prestandan, men det blir ett visuellt oljud som jag garanterat skulle störa mig på. Dessutom finns inte pengarna just nu. Och Akurate är så bra att jag gärna spelar alla mina skivor 5 gånger med den innan jag uppgraderar. Då blir uppgraderingen så mycket mer värd :-)

En annan sak...

Forumträff?

Jag satt och funderade på det igår. Jag har inte så stort rum, men det skulle säkert bli trevligt ändå. Vi kan spisa både vinyl och silverskivor via DS. Dessutom har jag bra kontakt med den fantastiska återförsäljaren Ljudkompaniet (besök dem om ni är i Uppsala!) och får säkert låna lite prylar därifrån så att vi kan göra lite tester.

Temat för träffen skulle kunna vara hur man optimerar sin anläggning och klämmer ut de sista dropparna prestanda ur den!
  • QNAP 109 mot ReadyNAS?
  • Skillnader med olika TP-kablar - är det möjligt?
  • Skillnad mellan att köra DS mot dator (med twonky) och mot en korrekt installerad NAS
  • Katan aktivt mot Majik 109 passivt
  • Nya K400 mot gamla K400
  • Skillnader mellan olika black interconnects (och mot silver också förstås!)
  • Olika nätsladdar och grendosor (jag har typ alla olika sorters sladdar som Linn skickat ut med produkter samt även Lejonklou PowerOne i två storlekar)
Låter detta intressant? Jag skulle i så fall övertala Fredrik att vara värd för kvällen i likhet med hur vi gjorde på forumträffen på Ljudkompaniet för några år sedan. Det var väldigt uppskattat, särskilt Tunedem-demonstrationen.

/ Jacob

PostPosted: Sat May 23, 2009 13:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Först och främst; skitsnyggt system, låter säket fantastiskt :)

Forumträff med lite tester och allmänt skitsnack låter skoj, tycker jag vi styr upp. Finns ju många linnister i Uppsalatrakten!

Dags att börja planera in ett bra datum, och spika vad som ska testas :)
Tycker, som jag skrev i en annan tråd, att olika rippar även ska testas.

/Jesper

edit: du har inte funderat på skeets till racket? (ursäkta, var tvungen att kommentera ;) )

PostPosted: Sat May 23, 2009 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DS
DS är roligt. Akurate DS är bra. Det jag kan tycka är jobbigt är att allt innan DS är så pass känsligt och viktigt för att nå toppresultat och det vill man gärna göra med sin nya digitala superkälla.

Kikkin
Jag tycker att en ingång är för få och kan därför inte uppgradera från Exotik till detta omskrivna försteg. Har förstått av flera sellerister att det är mycket prestanda för pengarna. Jag skulle också vilja testa Kikkin mot en Klimax Kontrol för just nu lutar det nämligen mot inköp av en Kontrol. (kanske lagomt till 1 april 2010!? :-D)

AV5125 -> C4200
Avis. Jag skulle också vilja äga en tvåhundrawatts chakra. På Katan har jag lyssnat skillnad på aktiv 5125, aktiv 4100, passiv Twin och där var 4100 bäst men inte så mycket bättre att det var värt att satsa på. Däremot C4200 vet jag skulle göra gott även hemma hos mig.

K400
Hm. Tankeställare. Mina lödningar är över tio år. Borde kanske förnyas.

Katan
Roligt att du behåller dom ett tag till. Kan tänka mig att du testat Majik 109 en del. En nackdel med 109 är att det krävs sex kanaler för aktivering vilket blir dyrt för det är med tvåhundrawattare man vill aktivera.

Rack
Snyggt med Q4 och med svarta distanser. Mycket snyggare än innan med QAV.
Om det är mynt under Q4 borde du kanske låna Skeets och testa om det kan göra något positivt med musikåtergivningen.

Spontant
Att du inte redan nu använder Silver interconnect. Den är bra. :-) Jag har till och med Silver till extern kanalbygling på 5125:an.

jajo
Roligt att du är tillbaka på forumet och skriver.

NAS
Vilken NAS använder du?

Forumträff.
Gärna. Har tänkt på det i ett halvår.

System
En gång i tiden hade vi likadan uppsättning med Unidisk 2.1 - pre-Exotik - AV5125 - aktiva Katan. Nu har det dock gått ett tag och det ser annorlunda ut. Saknar du inte din 2.1 till film?

PostPosted: Sat May 23, 2009 16:16 
Moderator
Moderator

Kul att läsa här i medlemstråden om hifiaktviterna hemma, och kul att se bilder! Forumträff låter hur kul som helst, jag är med.

PostPosted: Sat May 23, 2009 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
DS
DS är roligt. Akurate DS är bra. Det jag kan tycka är jobbigt är att allt innan DS är så pass känsligt och viktigt för att nå toppresultat och det vill man gärna göra med sin nya digitala superkälla.
Visst är det superjobbigt att det är så många variabler som påverkar prestandan. I slutändan är dock Akurate och Klimax DS bättre än alla CD-spelare som gjorts, i princip oavsett installation. Följande parametrar bör alla DS-ägare dock tänka på:
  • Ripp-program - EAC på Windows eller XLD på Mac OS X verkar producera bäst resultat tack vare AccurateRip-teknik. Man bör också testa att rippa både med och utan "C2 Error pointers". Vissa drives stödjer inte funktionen korrekt men den är ändå valbar i ripp-programmet och kan då orsaka försämrad inläsning.
  • NAS-enhet. ReadyNAS om fläktar är acceptabelt, annars Qnap 109. NASen ska också stå stabilt
  • Alla nätverkskablar ska vara av god kvalitet (se tråden om kabeltester i "Diskutera Linn")
Roland wrote:
Kikkin
Jag tycker att en ingång är för få och kan därför inte uppgradera från Exotik till detta omskrivna försteg. Har förstått av flera sellerister att det är mycket prestanda för pengarna. Jag skulle också vilja testa Kikkin mot en Klimax Kontrol för just nu lutar det nämligen mot inköp av en Kontrol. (kanske lagomt till 1 april 2010!? :-D)
Kör hårt! Vi är många som är nyfikna på hur en Kikkin skulle stå sig mot en Kontrol.
Roland wrote:
AV5125 -> C4200
Avis. Jag skulle också vilja äga en tvåhundrawatts chakra. På Katan har jag lyssnat skillnad på aktiv 5125, aktiv 4100, passiv Twin och där var 4100 bäst men inte så mycket bättre att det var värt att satsa på. Däremot C4200 vet jag skulle göra gott även hemma hos mig.
Jag tycker att 200-wattarna är otroligt mycket bättre än 100-wattarna. Jag vet att många andra är av en annan åsikt och hävdar att det som skiljer är effekten. Men jag tycker att de låter ganska annorlunda, framförallt i basen. Enklaste test är att biampa ett par högtalare med 100-wattare och jämföra med en 200-wattare (passivt).
Roland wrote:
K400
Hm. Tankeställare. Mina lödningar är över tio år. Borde kanske förnyas.
Det kan bli en billig och bra uppgradering! :)
Roland wrote:
Katan
Roligt att du behåller dom ett tag till. Kan tänka mig att du testat Majik 109 en del. En nackdel med 109 är att det krävs sex kanaler för aktivering vilket blir dyrt för det är med tvåhundrawattare man vill aktivera.
Jag har faktiskt inte hört Majik 109 (i en seriös demo, bara i bakgrunden). Ljudkompaniet tjatar på mig att göra det, och det kommer jag garanterat att göra, men jag vill inte gå tillbaka till passivt och därför väntar jag med demo tills jag har råd att köpa slutstegen som krävs för att gå aktivt (C2200).
Roland wrote:
Rack
Snyggt med Q4 och med svarta distanser. Mycket snyggare än innan med QAV.
Om det är mynt under Q4 borde du kanske låna Skeets och testa om det kan göra något positivt med musikåtergivningen.
Det kommer garanterat bli bättre. Det är inte mynt - det är skeets från Komponent. Riktiga skeets står högt på önskelistan.
Roland wrote:
Spontant
Att du inte redan nu använder Silver interconnect. Den är bra. :-) Jag har till och med Silver till extern kanalbygling på 5125:an.
Ja, jag har hört att det till och med ska vara bättre med silver istället för de interna kopplingarna på chakrakorten. Silver blir en kul uppdatering att ta steg för steg allt eftersom. Jag har ju redan T-kable på tolvan och det gjorde stor skillnad.
Roland wrote:
jajo
Roligt att du är tillbaka på forumet och skriver.
Tack Roland. Det är jättekul att vara lite mer aktiv. Glädjen att spela på stereon har ökat och då blir det också roligare att skriva här. :)
Roland wrote:
NAS
Vilken NAS använder du?
Qnap 109. Den har bara en hårddisk och inga fläktar. Jag kan inte ha en fläktbestyckad ReadyNAS i mitt rum. Dock överväger jag att testa att byta fläktar i en ReadyNAS så att den blir tyst. Jag överväger också att flytta till en större lägenhet så att man kan gömma NASen nånstans :-)
Roland wrote:
Forumträff.
Gärna. Har tänkt på det i ett halvår.
Bra, då ska jag börja planera det.
Roland wrote:
System
En gång i tiden hade vi likadan uppsättning med Unidisk 2.1 - pre-Exotik - AV5125 - aktiva Katan. Nu har det dock gått ett tag och det ser annorlunda ut. Saknar du inte din 2.1 till film?
Jo, det gör jag... Mitt stora misstag var att sälja min Dell LCD-TV och köpa en ny Samsung. Samsung var såklart bättre på allt, men det höga priset gjorde att jag blev kritisk. Jag blev aldrig nöjd och hittade fel på alla TV-apparater jag provade. Det slutade med att jag gick över på musik enbart och nu känns det mycket bättre. Det kanske blir bio igen i framtiden, men då kommer jag nog bygga den i ett eget rum.

/ Jacob

PostPosted: Sat May 23, 2009 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har jämfört Kikkin med KK. Kikkin är grymt bra, KK bättre. Har man råd = KK

PostPosted: Sat May 23, 2009 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
jag har jämfört Kikkin med KK. Kikkin är grymt bra, KK bättre. Har man råd = KK
Japp, det är väl ungefär det jag skulle gissa själv också. Bara att slå en Exotik och kanske även en Akurate Kontrol för 5900 får ju anses vara en bedrift. Men sen är det ju en volymkontroll och inte ett försteg :-)

/ Jacob

PostPosted: Sun May 24, 2009 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja KK är verkligen otroligt bra. Men nya KK är nästan löjligt bra.
Vore dock skoj att testa ADS/K mkII mot KDS/KK mkI.

ADS/Kikkin är det mest prisvärda man kan köpa idag, men som jag indikerar ovan, ska man sedan köpa KDS eller KK??
Och sedan rack...Mimer är även det löjligt bra. KK mkI/Mimer eller KK mkII/Ikea? Nu är det svårare än någonsin med uppgraderingsbesluten.

Jag skulle dema NOGA innan det vore helt säkert!

PostPosted: Fri May 29, 2009 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har finputsningen börjat...

Spenderade gårdagen med lite tweakande. Steg ett var att byta ut komponent-skeetsen på bänken till riktiga Linn-skeets. Klart märkbar skillnad - mycket större än väntat. Jag var tvungen att byta tillbaka bara för att tro det jag hörde och det bekräftade första upplevelsen. Skeets på bänken är ett måste om den står på spikes!

Nästa steg var att byta ut mina black interconnect mot fabrikslödda silverkablar. Fantastiskt är det minsta jag kan säga! Jag uppskattar först och främst skillnaden i hifi - det låter bara så jäkla snyggt! Jag kan spela 10 steg högre än vad jag kunde tidigare. Jag upptäckte att jag spelade infected mushroom på gul färg på Kikkin kl ett på natten! Och det lät inte högt, det bara lät grymt svängigt och ösigt på ett bekvämt sätt! Fy på mig för att jag inte gjort denna uppgradering tidigare...

Ikväll tar jag hem en ReadyNAS från Netgear för att göra ordentliga tester hur mycket bättre det blir. Jag har ju konstaterat att rippar gör skillnad, så nu ska NASarna utvärderas. Om Netgearen är så mycket bättre som alla säger kommer jag att testa att dra en lång TP-kabel till en annan del av lägenheten där den förhoppningsvis inte stör musikupplevelsen med sitt fläktsurr. Jag kommer också ge mig på att stoppa in en tystare fläkt och givetvis utvärdera om det påverkar musiken på något sätt.

/ Jacob

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1632 Next

All times are UTC+02:00