selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
PostPosted: Wed May 13, 2009 09:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
jajo wrote:
Nåt nytt på denna front?

Just nu går det gräsligt segt. Upp till 10 sek mellan varje klick.

/ Jacob
Frågade om webleverantören trodde detta kunde vara orsaken och om vi kunde ställa in detta i vår kontrollpanel på webhotellet. Fick lite svävande svar:
Quote:
Skillnaden är hårfin mellan en persistent och återanslutande. Jag tror ej det är en anledning till det ni upplever. Det är inte så att det handlar om externt material som länkats in?


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2009 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag har inte märkt av några väntetider i alla fall...


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2009 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Jag har inte märkt av några väntetider i alla fall...
Det beror kanske på hur snabb lina du har i övrigt? Jag märker definitivt en skillnad mellan Selleri och tex Faktiskt. Här så dröjer det ett par sekunder och men sedan så kommer sidan blixtsnabbt. På Faktiskt börjar inläsningen av nya sidan med en gång (i stort sett), det går dock lite långsammare än Selleri. Totalt sett går det dock snabbare på Faktiskt. Recordnerds fungerar ungefär likadant som Faktiskt.

Med en långsammare lina (jag har ca 35-40 Mb/s) så skulle jag nog inte uppleva skillnaden så stor, eller inte alls.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2009 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag upplever samma sak som jalo när man klickar runt, först väntan någon sekund sedan blixtsnabbt. Dvs tar ett tag innan hemsidan reagerar men sedan går det snabbt.
Något är felkonfat.


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2009 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
För mig går det alltid lika långsamt, och precis som sportis och bill säger är det en väntetid innan requesten från webbläsaren börjar hanteras - när den väl gör det går det blixtsnabbt.

Det skulle antingen kunna bero på att databaskopplingen måste återetableras gång på gång (persistant vs non-persistant connection). En annan tänkbar förklaring är att webbservern helt enkelt inte är inställd på att tillåta att en connection mellan webbserver och webbläsare är idle en stund. Det är tyvärr inte något som ni kan göra något åt om ni inte själva administrerar er webbserver. Det brukar kallas för "keep-alive-idle" eller liknande. Många webbhotell skruvar ner den här tiden i botten för att inte köra slut på connections till webbservern när det är hård belastning.

Det enda jag kan hjälpa till med är att erbjuda gratis hosting av sidan på 1x.com-servrarna. Vi har ett ganska ordentligt kluster med maskiner och det skulle garanterat göra att sidan går blixtsnabbt. Hör av er om det skulle vara intressant.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2009 11:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det är databasen som är seg med att acceptera anslutningen. Gjorde lite test att ställa busenkla frågor via webbgränssnittet vi har tillgängligt för mysql, databasen rapporterade hyggligt snabb responstid (typ 0.5s för "select * from `forums`") medan sidan tog ca 6.5s att ladda! Persistent connection eller ej, det är inte bra. Har överlämnat resultaten av mina tester till Crystone och inväntar svar.


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2009 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bra Ayn.

Vi hade crystone tidigare och min erfarenhet är att de är riktigt dåliga på att konfigurera webbservrar.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Det enda jag märkt är att webbläsaren stannar upp och visar Väntar på forum.selleri.de... i max 0,5 sek. I övrigt fungerar sidan bra.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited