selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 00:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 10:54
Posts: 27
Min DS setup ser ut som följer:
Jag matar DSen via en vattenkyld (tyst) PC som står i ett annat rum än DSen och som också är kopplad till TVn i lyssningsrummet. Min backup i dagsläget är av det manuella slaget, externa HDs som jag håller en kopia av musik o film på.

Jag kan köra DSens UPNP-controller (LinnGui eller Cidero) med trådlöst tangentbord/mus med TVn som display. Har ocskå en PDA med en Rudeo UPNP control point installerad som funkar ok att styra DS och Klimax Kontrol med via W-LANet. Har dock ibland problem att Rudeo inte spelar hela spellistorna, den verkar missa när DSen meddelar att det är dags att ta nästa låt...nått problem med tappade UDP-paket på W-LANet kanske?

Twonky är också en aning buggigt, ser inte alltid när man lägger till nya musikfiler, särskilt om man kopierar in många på en gång eller lägger till fler diskar, blev också tvungen att trycka in ”licensnyckeln” på nytt efter några månader.

Men frånsett detta så funkar det grymmebra att spela musik på systemet. Musikaliskt är det ett rejält stort kliv upp från CD12an i mitt tycke och smidigheten att kunna accessa hela musiksamlingen direkt från lyssningssoffan eller köket är fett
8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 21, 2009 23:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 10:54
Posts: 27
Har läst alla lovord för denna möbel här på forumet, så tänkte kolla sanningshalten i skrytet. En hylla, kan de göra nån skillnad att orda om? Nu vet jag svaret :o :mrgreen: Har bytt från QS till Mimer, gav ett mycket större lyft än jag kunde tro, väldigt prisvärt kort sagt.


Attachments:
File comment: Mimer!
DS_001.JPG
DS_001.JPG [ 189.57 KiB | Viewed 3181 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Asak's Linnsaker
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snyggt!

När beställde du?
Jag lade order i januari och väntar på leverans...

kan man få Aluskivorna svartmålade?


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
asak wrote:
Ett litet inlägg i source first-debatten :)
Klimax DS matar receiver från tidigt 80 tal + högtalare JVC ala bergsprängare ...hur kan detta låta tro :shock:
Vet inte om du någonsin berättade hur det lät. :wink:
Har du kvar dina 320A? Hur låter KDS/KK/320 i jämförelse?
Sett i relation med de två systemen, hur stor skillnad gör mimer?


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 10:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
asak wrote:
Har läst alla lovord för denna möbel här på forumet, så tänkte kolla sanningshalten i skrytet. En hylla, kan de göra nån skillnad att orda om? Nu vet jag svaret :o :mrgreen: Har bytt från QS till Mimer, gav ett mycket större lyft än jag kunde tro, väldigt prisvärt kort sagt.
Nice! :mrgreen:

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 10:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
asak wrote:
Har läst alla lovord för denna möbel här på forumet, så tänkte kolla sanningshalten i skrytet. En hylla, kan de göra nån skillnad att orda om? Nu vet jag svaret :o :mrgreen: Har bytt från QS till Mimer, gav ett mycket större lyft än jag kunde tro, väldigt prisvärt kort sagt.
Vilken läcker bild - kul att se Mimer i en hemma-installation också!


Top
   
 Post subject: Re: Asak's Linnsaker
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
asak wrote:
Har läst alla lovord för denna möbel här på forumet, så tänkte kolla sanningshalten i skrytet. En hylla, kan de göra nån skillnad att orda om? Nu vet jag svaret :o :mrgreen: Har bytt från QS till Mimer, gav ett mycket större lyft än jag kunde tro, väldigt prisvärt kort sagt.
Köpte du dem ohörda? Modigt i så fall. De är ju inte helt billiga. Vi som bor i Gbg trakten kan i alla fall enkelt höra hur prisvärda de är, genom att lyssna på TL. Även om resten av landet har svårt att tro det... Var Anders Simonsson där och installerade den? Snygg bild/system, men nog förtjänar väl en KDS en högupplöst FLAC? ;)

Jag är precis som Sportis intresserad av skillnaden mellan budget playback/320A och hylla/Mimer, vad gjorde störst skillnad musikaliskt? Jag kan inte se de snygga bilderna på första sidan längre, vad hade du för hylla innan Mimer?

Jag läste förresten tidigare i tråden om en återvändsgränd, så var det med den! Det har hänt en hel del i ditt system sedan du trodde dig se slutet på gränden! Sen finns ju alltid Cat-kabel/NAS/HD/switch tweaks att hålla på med...


Top
   
 Post subject: Re: Asak's Linnsaker
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 14:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 10:54
Posts: 27
Det enkla "DS-Bergsprängarsystemet" satte jag upp på skoj på lantstället och det var ett tag sedan så kan inte jämföra med Mimer-skillnaden, men det systemet lät förvånande bra och bekräftar source first, liksom även Mimer-uppgraderingen.

Har inte kvar 320A, kör Mimer/KDS/KK/C4200/242+A345.

Jag körde ett tag aktivt med Cx200 och kör nu passivt och tycker (enligt ljudminnet) att Mimer+passivt vs QS+aktivt utfaller klart till Mimers fördel: Bättre timing, renare, tydligare, lättförståeligare musik, "vill höja volym-faktorn" ökar.
Källa/kontroll/playback får ju ett klart lyft av hyllan så det är kanske inte så konstigt. Har dock inte kunnat jämföra direkt.

Ja, möbeln är köpt på hörsägen (beställd i januari leverans typ en dryg månad), men det är ju den enda nu befintliga uppgraderingen till KDS, så vad gör man inte... installation vederbörligen kontrollerad av Anders IRL, sjysst service får jag säga 8)


Top
   
 Post subject: Re: Asak's Linnsaker
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Riktigt snyggt med Mimer i svart. Jag tycker att den i vaxad björk blir lite blek mot de silvriga apparaterna och hyllplanen, iaf på Tonlägets egna bilder. Blev nu om möjligt ännu mer sugen på en sån hylla...

...få se nu, skulle ju få tillbaka drygt 15k på skatten, då blir det ju bara halva priset... 8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited