selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 23:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är det som är grejen med Tune Method; i hög utsträckning är vi som använder metoden överens om vad som är bättre respektive sämre i fråga om att förmedla musik. Och jag har hittills aldrig kunnat konstatera att denna kvalitet hos återgivningen ökar när man lägger till distorsion.

Utöver detta bättre/sämre så kan man ha personliga åsikter om ljudkaraktär - där går åsikterna isär även bland Tunedemmare. Jag tycker till exempel att Ninka är en bra musikförmedlare (Tune Method), men jag vill inte själv ha ett par hemma (gillar inte riktigt karaktären).
Quote:
Mäter man upp högre dist på den setup som "folk" föredrar så finns det två sätt att se på det, enligt mig.
1) Folk gillar dist
2) Det är någon annan parameter som samtidigt ändras som ger det positiva resultatet, trots tillkommande dist.
Detta håller jag helt med om. Och min uppfattning är att vi som använder Tune Method inte gillar dist. Alltså gäller troligen nummer 2. Vilket var vad jag försökte säga angående spikes kontra kuddar.

PostPosted: Fri Apr 17, 2009 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det handlar inte om att bevisa att någon hör fel. Det handlar om att förstå vad som händer. Mäter man upp högre dist på den setup som "folk" föredrar så finns det två sätt att se på det, enligt mig.
1) Folk gillar dist
2) Det är någon annan parameter som samtidigt ändras som ger det positiva resultatet, trots tillkommande dist.
Kanske lite förenklat då man vanligtvis mäter dist som om det vore en entydig parameter. Sanningen är väl snarare att det finns många olika sorters dist som det mänskliga örat/hjärnan är mycket olika känslig för, medan mätapparaturen inte är det.

PostPosted: Fri Apr 17, 2009 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det var bra sagt.

Men det intressanta med själva idén att "folk gillar dist" är att detta ständigt upprepas av de audiofiler som anser att en musikanläggning omöjligt kan påverka återgivningens musikaliska parametrar (till exempel det vi kallar 'sväng'). Öhman och LTS:arna tillhör dem. Det är bara ljudet som ändras, säger de. Och ljud är ju inte svårt att mäta; frekvensgång och total harmonisk distorsion till exempel. Varför göra det mer mystiskt än så? Musik är ju trots allt bara en massa ljud i en viss ordning.

Anledningen till att dessa audiofiler förnekar begrepp som 'sväng' är förstås att de inte har hört eller upplevt det själva. När sedan andra helt okunnigt påstår att musiken är lättare att dansa till med förstärkare A än förstärkare B, så behövs en förklaring. Den har blivit att "folk gillar nog dist och tycker det svänger då". Och i samma anda vill man gärna påstå att vi människor är så grymt lättlurade att en vanlig provlyssning egentligen är helt meningslös, vi bara inbillar oss.

Men vi som använder Tune Method (och vi är ju de som framförallt pratar om 'sväng') vet att det går inte att åstadkomma mer 'sväng' genom att manipulera en signal. Till exempel med tonkontroller och ljudeffekter. Eller genom att lägga till ett extra steg i kedjan. För om själva egenskapen 'sväng' sitter i en färgning (mer dist) borde ju ljudet svänga mer om man kopplar in en apparat med den egenskapen i en befintlig kedja, eller hur?

Men så fungerar det inte. Den ursprungliga musiken svänger bäst. Sedan försämrar alla apparater signalens kvalitet, på olika sätt och olika mycket. Det går inte att förbättra kvaliteten genom att i efterhand lägga till något. Detta är för mig inte främst en teoretisk regel, utan hur det fungerar i praktiken.

Alltså; det är möjligt att en del "gillar dist", men allt tyder på att vi som använder Tune Method inte hör till dem.

PostPosted: Fri Apr 17, 2009 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Anledningen till att dessa audiofiler förnekar begrepp som 'sväng' är förstås att de inte har hört eller upplevt det själva. När sedan andra helt okunnigt påstår att musiken är lättare att dansa till med förstärkare A än förstärkare B, så behövs en förklaring. Den har blivit att "folk gillar nog dist och tycker det svänger då". Och i samma anda vill man gärna påstå att vi människor är så grymt lättlurade att en vanlig provlyssning egentligen är helt meningslös, vi bara inbillar oss.

Men vi som använder Tune Method (och vi är ju de som framförallt pratar om 'sväng') vet att det går inte att åstadkomma mer 'sväng' genom att manipulera en signal. Till exempel med tonkontroller och ljudeffekter. Eller genom att lägga till ett extra steg i kedjan. För om själva egenskapen 'sväng' sitter i en färgning (mer dist) borde ju ljudet svänga mer om man kopplar in en apparat med den egenskapen i en befintlig kedja, eller hur?

Men så fungerar det inte. Den ursprungliga musiken svänger bäst. Sedan försämrar alla apparater signalens kvalitet, på olika sätt och olika mycket. Det går inte att förbättra kvaliteten genom att i efterhand lägga till något. Detta är för mig inte främst en teoretisk regel, utan hur det fungerar i praktiken.
Detta är intressant. Om vi bortser från själva resonemanget om "sväng" så är ju detta precis vad även Faktiskt.se/TS/IÖ mfl hävdar. Dvs, en signal kan aldrig förbättras, bara försämras i mer eller mindre grad. I idealfallet försämras den inte alls.

Min egen inställning är att ALLA apparater försämrar signalen på något sätt. Mer eller mindre, och i olika avseenden. VILKA försämringar vi accepterar (eller inte bryr oss om eller rentav inte hör) är i högsta grad individuellt. Det är EN anledning till varför vi har så olika åsikter om olika apparater. Jag struntar tex fullständigt i hur mycket det svänger om Linn Kan eftersom jag starkt ogillar ljudbilden. Andra tycker att svänget är det absolut viktigaste och tycker denna högtalare är helt OK. Ingen av oss har fel, vi har helt enkelt olika preferenser. För vissa är det viktigt att få instrument och sångare korrekt utplacerade i ljudbilden, för andra är det viktigt att få med det fulla frekvensomfånget. Och för dom som gillar selleri är smaken viktigast, smaken av sväng och musikalitet :-)

/ B

PostPosted: Sat Apr 18, 2009 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjar inte denna tråd bli ot?

PostPosted: Sat Apr 18, 2009 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Liiite :-)

Men det är väl svänget som påverkas av att fylla sand i stativen. Eller är det också ljudet? Då kan det ju vara lämpligt att gå till botten med saken ;-)

/ B

PostPosted: Sat Apr 18, 2009 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ed wrote:
Liiite :-)

Men det är väl svänget som påverkas av att fylla sand i stativen. Eller är det också ljudet? Då kan det ju vara lämpligt att gå till botten med saken ;-)

/ B
Du menar en kombination av sand och vatten???

PostPosted: Sat Apr 18, 2009 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

blästersand är krossat glas, så det tar inte till sig vatten

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Apr 18, 2009 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
blästersand är krossat glas, så det tar inte till sig vatten
Nä, men man kan fylla ut mellanrummen mellan blästersandkornen med vatten. Är det någon som har vågat prova detta i stativen? Eller med bara vatten?

/ B

PostPosted: Sat Apr 18, 2009 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja jo men då måste man ju börja att silicona och dona om man inte vill ha vatten på golvet, eller hade du tänkt att man skulle vattna stativen samtidigt med blommorna ;)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Apr 20, 2009 11:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Min egen inställning är att ALLA apparater försämrar signalen på något sätt. Mer eller mindre, och i olika avseenden. VILKA försämringar vi accepterar (eller inte bryr oss om eller rentav inte hör) är i högsta grad individuellt. Det är EN anledning till varför vi har så olika åsikter om olika apparater. Jag struntar tex fullständigt i hur mycket det svänger om Linn Kan eftersom jag starkt ogillar ljudbilden. Andra tycker att svänget är det absolut viktigaste och tycker denna högtalare är helt OK. Ingen av oss har fel, vi har helt enkelt olika preferenser. För vissa är det viktigt att få instrument och sångare korrekt utplacerade i ljudbilden, för andra är det viktigt att få med det fulla frekvensomfånget. Och för dom som gillar selleri är smaken viktigast, smaken av sväng och musikalitet
Håller jag helt med om!

JohanR

PostPosted: Mon Apr 20, 2009 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:

Detta är intressant. Om vi bortser från själva resonemanget om "sväng" så är ju detta precis vad även Faktiskt.se/TS/IÖ mfl hävdar. Dvs, en signal kan aldrig förbättras, bara försämras i mer eller mindre grad. I idealfallet försämras den inte alls.

Min egen inställning är att ALLA apparater försämrar signalen på något sätt. Mer eller mindre, och i olika avseenden. VILKA försämringar vi accepterar (eller inte bryr oss om eller rentav inte hör) är i högsta grad individuellt. Det är EN anledning till varför vi har så olika åsikter om olika apparater. Jag struntar tex fullständigt i hur mycket det svänger om Linn Kan eftersom jag starkt ogillar ljudbilden. Andra tycker att svänget är det absolut viktigaste och tycker denna högtalare är helt OK. Ingen av oss har fel, vi har helt enkelt olika preferenser. För vissa är det viktigt att få instrument och sångare korrekt utplacerade i ljudbilden, för andra är det viktigt att få med det fulla frekvensomfånget. Och för dom som gillar selleri är smaken viktigast, smaken av sväng och musikalitet :-)

/ B
Jag har också också noterat att vissa helt ignorerar om man inte hör vad musikerna spelar, men samtidigt tycker att det är viktigt att man tycker sig höra varifrån de gör det (vilken placering som de identifierade inspelade ljudkällorna har). Lite lustigt att man ser det som att lyssna på musik. Föreslår ett alternativt begrepp för det intresset; ljudalstringsorientering :wink:

Det är givetvis inte fel att vara ljudalstringsorienteringsintresserad, lite (extra) udda kanske, men det har ju redan resten av mänskligheten stämplat oss alla som ändå...

Det finns många potentiella brister i en musikåtergivningsanläggning och vi är alla olika benägna att tolerera de olika bristerna i olika grad.

Ang. sand i stativen så har jag (om jag förstod Anders på Tonläget rätt) sandpåsar (typ av sand okänd) medskickade från Linn i mina 212-stativ. Har aldrig provat att ta ut dom, men det låter utmärkt så jag ser ingen anledning att ändra något.

PostPosted: Fri May 15, 2009 04:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Pekka 71 och blästersand i Katanstativ

Du skriver att ljudet "kanske" har blivit lite tråkigare. Det är med all sannolikhet sant. Och det finns en enkel förklaring. Mer om det senare.

Det som är mer intressant är huruvida du kan avgöra om det är bättre eller sämre.

Om du till exempel spelar en skiva med en pianosonat. Är det lättare eller svårare att följa vad som pianisten spelar med vänster hand?

I vilket fall låter pianot som mest välstämt?

Att det med all sannolikhet är sämre beror på något enkelt som ingenjören Ingetvet Öhman inte vet.

De flesta som sysslar med ljud och ljudteknik brukar säga att vi uppfattar ljud mellan 20 och 20kHz. Jag tror att det är sant för Ingetvet Öhman. En del av oss av med mer afrikanskt ursprung tycker om att trumma. Ibland 120 beats per minut. Det är två Hertz. Jag och mina vänner hör väldigt väl takten vi skapar. Men Ingetvet Öhman hör inte takten för det är ju utanför det hörbara området. Inte undra på att han inte kan stampa den slappa foten till takten. Han hör den ju inte. Så att han inte hajar det där med sväng är inte så konstigt.

Men vad är då förklaringen.

De flesta ljudintresserade försöker att dämpa. Dämpa resonanser som det så fint heter. När de gör det, som du gjorde med blästersanden, så sänker man resonansfrekvensen. Om man sänker resonansfrekvensen till under det hörbara området, under 20 Hz, så närmar vi oss den där frekvensen som jag och mina afrikanska vänner trummar fram. Vi närmar oss beatet.

Blästersanden gör stativet tyngre så det svänger med lägre frekvens. Det påverkar musiken. Om det är tillräckligt tungt kommer det att påverka musikens fundament. Takten. Men det stör inte fundamentalister som Ingetvet Öhman. Han kan ju inte stampa takten för han hör den ju inte.

Inte bara att stativet svänger med lägre frekvens. Eftersom massan är högre kommer det att svänga under längre tid. Vilket följaktligen gör att det blir relativt sätt ännu sämre.

Öhman håller på med gummikuddar och kautschuck under högtalare och krigar mot spikfötter. Det som är intressant med Ingetvet Öhmans teorier är att allt är precis tvärtom.

Vad vi önskar i stativ är att de ska svänga. Men de ska svänga med så hög frekvens som möjligt. Om svängningen hamnar ovanför det hörbara området är det utmärkt.

Men det där med under det hörbara området. Det är bara för såna som aldrig dansar.

Om du kan ana en ironisk ton i detta svar, så kan du ha rätt.

Varför inte kontakta någon på Linnfabriken eller en duktig Linnhandlare. De borde veta.

Och om det skulle vara bra med blästersand så tror jag att det finns massor med blästersand i Skottland.

Till sist vill jag ge dig ett råd i all vänlighet.

Köp Dylans senaste platta. Men innan du spelar den. Häll ut blästersanden.

PostPosted: Fri May 15, 2009 08:02 
Site Admin
Site Admin

Sture wrote:
...
Vilken förstapost :D

Välkommen till forumet!
/ Sony

PostPosted: Fri May 15, 2009 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sture wrote:
...(Ett intressant och roligt inlägg. Förf. anm.)...
Citerar på riktigt nu, men från TV tablån: "Så ska det låta!" :)

Välkommen till forumet! Häng kvar så länge du trivs här.

Post new topic  Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00