selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 04, 2024 00:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Läste på ett annat linnforum (topica) om en kille som jämförde två system:

System one: A Ikemi CD as source with Klimax Kontrol, Klimax active filters, 10 Klimax Solos and Accurate 242, perfectly installed in a perfect room, listening in your sweet spot.
System two: A CD12 or Unidisk 1.1 as source, Majik integrated amp, Unik
speakers on Brakit, properly installed, listening in another room. (Next to
the room where the system is located.)

Hans slutsats var:
System two will sound much better than system one when using musical
communication as a judge (tunedem). It will be a lot more enjoyable. This is not debatable, it is a fact.

Trots att jag är Linnie sedan massor av år och verkligen gillar deras prylar och filosofi så tycker jag att inlägget var ganska extremt. Att det skulle vara roligare att lyssna på en cd12 i ett annat rum med majik/brakit än det andra systemet i ett perfekt rum, finner jag helt otroligt.

Jag tycker att det kan vara lite lågt i tak på topica ibland, men det skulle vara roligt att höra lite synpunkter från detta forum, där deltagarna verkar vara lite mer sansade.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Inte så extremt tycker jag. Har man köpt tanken "skit in - skit ut" och Linn-filosofin om hur viktig den första länken är, är hans slutsatser ganska välgrundade. Men kanske vi andra inte skulle tycka samma sak vid en lyssning?

Kanske är det så att anpassningen av grejorna, högtalarplacering och kopplingen till rummet kanske trots allt är bättre i "CD12-anläggningen"? Det är ju svårt att bilda sig en uppfattning om efter att ha läst några rader i ett forum...

Jag tillhör själv inte de som är 100% Linn-frälst, trots att jag köper filosofin som sådan. Men den behöver kompletteras med "var i kedjan gör nya tillförda resurser mest nytta". Men även Linn-nördar har ju börjat backa på att man inte behöver uppgradera signalkällan in absurdum innan man förbättrar resten. Jag minns för länge sedan när jag lyssnade på Linn Kan drivna med Naim-elektronik och en fullbestyckad LP12:a. Visst svängde det utav bara h-e, men ljudet var så trist så det var olyssningsbart i alla fall. Utom med ett fåtal bra plattor, jag minns till exempel Carol Kidds "When I dream" som gav mig ståpäls. Men för mig hade halva priset på skivspelaren och ett par bättre högtalare totalt sett gett en bättre lyssningsupplevelse, till samma pris.

Jag har lyssnat på CD12/minns ej vilka förstärkare/Komri hos High Fidelity, likaså lyssnade jag på Akurate på HiFi-mässan i våras (drevs väl ocksa av CD12:an om jag minns rätt). Men jag har hört bättre/roligare ljud/musik hos Tonläget genom mycket enklare Linn-apparater än så. Trots att rummen inte verkar vara idealiska för ljudåtergivning låter det stundtals ruskigt bra där.

Vad jag menar med detta långa inlägg är; det går inte bedömma en anläggning efter de ingående komponenterna (inte ens en Linn-anläggning) på bas av en insändare. Rum och intrimning/anpassning av anläggningen avgör alldeles för mycket.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo jag tror att vi alla här på forumet anser att källar är väldigt viktig. Jag tycker dock att när man tex jämför olika försteg (tex exotik vs kolektor) så märker man ofta att med det bättre att man hör saker som man inte hörde med det sämre. Samma sak med slutsteg, man hör ju tex melodier i basen med ett 2250 som man inte hörde med ett lk 140. Så därför tror jag i alla fall att mediokra förstärkare och högtalare gör att musiken inte riktigt kommer fram till lyssnaren.

Det där med att lyssna på en cd12 placerat i ett annat rum skulle vara bättre än en Ikemi korrekt placerad håller jag nog inte med om, Jag tycker överlag knappast att det spelar någon roll i vad det är för hifi om man inte ens befinner sig i det aktuella rummet. Men det är bara vad jag tycker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 18:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Pratade för en stund sen med en kille som hade varit på Lars Winnerbäck i den nybyggda Cloetta-hallen i Linköping. Live-musik - kan det bli bättre och mer naturtroget? Så jag frågade honom om hur konserten var, och han sa att den sög! Pga att hela arenan tydligen är i ren betong, utan några som helst åtgärder tagna åt akustiken. Min kompis hörde knappt ett ord av vad Herr Winnerbäck sjöng, eftersom det halvt om halvt drunknade bort i efterekon som studsade från betongväggarna i hallen. Hur får man ihop det med påståendet att rummet i det extrema är närmast obetydligt för hur bra musikerna kan "kommunicera" med en som lyssnare, vare sig det är live eller genom en anläggning?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ahh... jag missade detta med att lyssna på cd12-anläggningen från ett angränsande rum... för att åsikten ska vara av värde borde väl lyssningen ha skett med båda anläggningarna i samma rum?

att det däremot rent musikaliskt kan låta bra i ett angränsande rum kan jag förstå. drar man upp volymen lite och går in i ett annat rum, så blir det lite av en live-känska i ljudet - i bästa fall. för ibland är ljudet från riktigt bra grejor lite "påträngande", på ett sätt som det inte är i verkligheten. varför det är så vet jag inte och diskussionen är säkert värd en egen mässa....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det här skulle man helst diskutera live - om nu ursäktar liknelsen...

Jag tycker så här:
A/tune dem är viktig
B/ men det ska även låta "live" =glömmer man bort burkar/slutsteg?

CD 12 systemet svänger nog bra men låter det live?
Ikemisystemet "låter nog" bra men svänger det o låter det live?

Jag tror att ett system bör vara ganska välkomponerat för att ge den bästa musikupplevelsen (= både tunedem o live känsla) --> Så att det låter roligt!

På samma sätt som en dålig signal aldrig kan förbättras (enl source first iden) - kan man ju FAKTISKT försämra en bra signal så det svänger NADA!
Så en CD12 med skit efter blir KASS ändå.

Låt oss räkna på det.
Anta att en CD12 anläggning kostar 200k (20k för stärk/högt) o jämför med en Unidisk 2.1/Exotik/2250/Akurate... = också 200k

Vilken anläggning är ROLIGAST?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag var inne på detta ämne tidigare med en tråd om sours first. Hur länge man skulle kunna uppgradera signalkällan innan resten av annlägningen hamnar på efterkälken.

Verkar som om de flesta här eftersträvar en sorts balans. Har vi ingen extrem sours first lirare på forumet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag håller med Jan, det ska ju vara roligt att lyssna på musiken. Och personligen tycker jag också att ljudet är viktigt tillsammans med tune-dem. Jag tycker tex att det är rätt häftigt när man hör bakgrundsljude på Claptons unplugged, det är ju inte musik men det bidrar ändå till stämningen och live känsla.

Personligen skulle jag föredragit system 1 och att sitta i rummet, än att lyssna på det andra systemet i rummet brevid.

Jag hade en gång det klassiska systemt LP12, nait, linn Kan. Jag tror att det låter bättre än cd12 systemet (bättre källa och ungefär likvärdiga övriga komponenter), men det systemet är ju inte inte ens i närheten av system2 med akurate och klimax prylar. Jag skulle inte tvekat en sekund.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ulfbnilsson wrote:
Jag hade en gång det klassiska systemt LP12, nait, linn Kan
Nait 1 o KAN 1 o fullmatad LP12 förmodar jag...
Grymt KUL system, hade själv ett sådant :lol:

Ingen besökare fattade att det kunde låta så BRA o MYCKET från det.
"hur många hundra watt har stärlaren" vad en vanlig fråga.
Tjaa... sa jag, si så där 12-15 W


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo det var det "super klassiska" upp LP12, nait1 och kan. Jag har lekt lite med tanken att skaffa samma uppsättning igen, men jag vet inte. Det ser ju så jäkla coolt ut med de tre komponenterna tillsammans.

Men å andra sidan kanske det är bättre att få komma ihåg forna stordåd och andra saker lite i rosa skimmer. Jag är inte säker på att jag egentligen skulle vara så entusiastisk idag som jag var då. Det har ju trots allt skett en ordentlig utveckling sedan dess.

Har du haft chansen att lyssna på ett sådan nostalgi ystem på sistone, när du har vant dig vid modernarne prylar? Det skulle vara väldigt kul att läsa en kort kommentar i så fall


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ulfbnilsson wrote:
Har du haft chansen att lyssna på ett sådan nostalgi ystem på sistone, när du har vant dig vid modernarne prylar? Det skulle vara väldigt kul att läsa en kort kommentar i så fall
Varje dag på jobbet :lol:
Förutom att jag har en Kudos kopplad till stärkaren samt att det är en Nait 2 numera...
(har passerat ett antal KAN o Nait under åren)
Naim förstärkare låter bra ihop med de klassiska LINN burkarna. De nya har jag inte hört.

Hur det låter? Man kan säga att det hörs att Kudos är en bra tuner genom systemet! :wink:
Svänger gott. Förvånansvärt mycket bas o driv. KAN ger ett "monitor" ljud = klart, tydligt o NÄRA om du fattar.
Tvivlar inte på att en LP12 skulle framkalla gammal gåshud igen :D

EDIT, hellre KAN än en högtalare med "fejkad" bas. Då saknar man bara sina Keltik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo de där gamla kan har ju ett härligt mellanregister, röster etc är ju väldigt naturtrogna (alla tune-dem fans får ursäkta men jag gillade det) och som jag kommer ihåg så är det också en väldigt rytmisk/snabb högtalare, dvs det svänger.

Kan dock tänka mig att det kan bli ganska dåligt/jobbigt att lyssna på med en sämre lite aggressiv cd-spelare iom att det inte är en särskilt förlåtande kombination, men med en LP12 så borde det bli roligt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited