selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 18:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Grym skillnad M140!
PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Har flyttat den till Teknikavdelningen - när jag ändå är i farten gör jag samma sak med denna.

Tack för att ni påpekar det - skummar ofta trådar och tänker då inte alltid på om de ligger på bästa avdelningen.

/ Sony
Det var jag själv som la den andra tråden under "övrigt" så jag får skýlla mig själv... :)

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
Rutger wrote:
Tyvärr kan sådana "förbättringar" inte verifieras i verkligheten. Inte enligt min mening. Det kan istället vara en placeboeffekt.
Linn konstruerar sina högtalare korrekt från början. Extra åtdragning behövs inte. Drar man stället åt för hårt utan momentnyckel kan det istället låta sämre ( resonanserna kabinett/element flyttas för högt upp ).
Jag har riggat anläggningar åt kompisar och dragit åt skruvarna utan att de vetat om det, och de har upplevt förbättringar.

Givetvis ska det inte dras för hårt (vilket jag nämnt i denna tråd)

Hur menar du när du skriver att extra åtdragning inte behövs, då skruvarna på högtalarna ofta är olika hårt/löst åtdragna? En del skruvar är skrämmande dåligt
åtdragna vid leverans, medans andra skruvar på samma element sitter ok.

Konstruera och montera/tillverka är inte samma sak.

/M
Är det så illa i verkligheten ? Att elementen ibland sitter "skrämmande löst" ? Jag tror inte det är speciellt ofta. Inte så att det hörbart skulle innebära stora förbättringar med extra åtdragning. Inte i fallet med plåtchassiet, där istället detta riskeras att deformeras med luftinsläpp vid elementkanterna, vilket har en MYCKET större hörbar betydelse, enligt min mening.

En varning utfärdas således- speciellt till ägare av komponentserien, som ju är aktuell nu ( med plåtchassie ).

Last edited by Rutger on Sun Mar 29, 2009 19:23, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
Rutger wrote:
Plåt/plast-chassiets inneboende "instabilitet" gör förövrigt att extra åtdragning är helt meningslöst.
Fel påstått. Extra åtdragning ger förbättring.

Hur har du kommit fram till att det skulle vara meningslöst?

/M
Chassiet kan deformeras med luftinsläpp vid elementkanterna som följd- om man drar åt för hårt. Plåt är inte stabilt. ( vilket inte har betydelse för ljudet- betydelse har det däremot att plåt är magnetiskt, och därmed ett sämre material än aluminium och plast, eftersom magnetflödet vid talspolen kan störas av den magnetiska korgen. Magnetflödet kan bli mera stabilt med ett ickemagnetiskt material. Den stora fördelen med gjuten aluminium istället för plåt är alltså inte den mekaniska stabiliteten, utan stabiliteten i magnetflödet.

Det meningslösa i det hela ( extra åtdragningen ) har jag kommit fram till genom enkla blindtester.

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte skrivit att elementen sitter skrämmande löst, däremot att vissa skruvar som håller fast elementen ofta gör det, medans andra skruvar
sitter bra.

Att efterdra element med plåtchassie blir också en förbättring, men givetvis måste det ske med försiktighet, speciellt de element som sitter med
enbart 4 skruvar. Glipor mellan element och baffel är allt annat än bra. Detta har jag skrivit förut, så det är vi överens om.

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med dig Magnus! Mina Majik 140 är bara drygt 2 månader gamla och vissa skruvar gick att skruva 1,2-2 varv....
Placeboeffekt? Nej jag vill påstå att skillnaden är markant! Ska bli riktigt kul att prova "fötterna" till 140 (beställde i tisdags)
Mvh Svante

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Trasicander wrote:
Jag håller med dig Magnus! Mina Majik 140 är bara drygt 2 månader gamla och vissa skruvar gick att skruva 1,2-2 varv....
Placeboeffekt? Nej jag vill påstå att skillnaden är markant! Ska bli riktigt kul att prova "fötterna" till 140 (beställde i tisdags)
Mvh Svante
Trevligt att du upplever en förbättring. Kanske är det så. Är majik 140 baselementen av gjutet aluminiumchassie, eller stansad plåt ?

Last edited by Rutger on Sun Mar 29, 2009 20:42, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trasicander wrote:
Mvh Svante
Visst är det stor skillnad, absolut.

Men tydligen kan skillnader som upplevs vara hur stora som helst vara placebo.

Sedan finns det tydligen en annan term för de som upplever en förbättring trots att de inför en jämförelse tvivlat.

Det har hänt många gånger genom åren när jag demat för kunder att skeptiker som varit helt inställda på att det
t ex inte existerar någon skillnad på CD-spelare, har gått hem med en helt annan inställning.

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 20:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Rutger wrote:
Trevligt att du upplever en förbättring. Kanske är det så. Är majik 140 baselementen av gjutet chassie, eller plåt ?
Nu har jag blivit bortkollrad, menar du att ett chassi av plåt inte är gjutet? :?

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 20:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Gjuten aluminium, skulle jag naturligtvis ha skrivit. Plåtchassies är pressade/stansade- inte gjutna.

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv tycker jag det vore märkligt om inte ordentligt fastsatta element påverkade ljudet positivt. Ännu märkligare är förstås att det inte är gjort från början, det borde vara möjligt att rymmas inom prisramen. Annars kan man ju lika gärna sälja byggsatser...

/ B

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trasicander wrote:
Ska bli riktigt kul att prova "fötterna" till 140 (beställde i tisdags)
Mvh Svante
Nu gör jag nästan vågen för mig själv på kontoret! :P Äntligen någon som beställer fötterna, så att vi får se om de finns i verkligheten... Ser fram emot en rapport om hur det låter, om de är värda sina (ganska substansiella) pengar.

Angående element, så är det oftast bättre om man drar skruvarna, jag har själv gjort det otaliga gånger. Jag tycker det kan bli ganska stor skillnad. Särskilt om man relaterar till kostnaden! :) Men självklart låter det bäst vid ett viss moment. För hårt blir givetvis sämre. Om man som jag ännu inte har en momentnyckel så får man skruva på känsla och lyssna på vad som blir bäst. Särskilt diskanter med skruvar nära domen (som håller fast hela mekaniken/magneten) är väldigt känsliga för momentet på de inre skruvarna. Kanske är det därför Linn inte använder den konstruktionen längre?

Jag gissar att elementen är dragna med rätt moment från fabrik. Men att de slappar till sig ganska snabbt i början, när t.ex. packningar plattar till sig. Inget konstigare än att man måste fylla luft i däcken på bilen ibland, fast de var korrekt fyllda när man en gång köpte den! :)

PostPosted: Wed Apr 01, 2009 23:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad jag älskar Linn ibland....... De här fötterna för M 140 verkar det gå troll i!
Min handlare har fått klartecken från Linn! Och när de är beställda,så får han besked ...lev 25 april!!!
Hur svårt kan det vara för Linn att skaka fram dessa fucking feets! Stackars Martin hos People&Schmidh som verkligen gör allt,för sin kund!!! Mvh Svante
Linnofil wrote:
Trasicander wrote:
Ska bli riktigt kul att prova "fötterna" till 140 (beställde i tisdags)
Mvh Svante
Nu gör jag nästan vågen för mig själv på kontoret! :P Äntligen någon som beställer fötterna, så att vi får se om de finns i verkligheten... Ser fram emot en rapport om hur det låter, om de är värda sina (ganska substansiella) pengar.

Angående element, så är det oftast bättre om man drar skruvarna, jag har själv gjort det otaliga gånger. Jag tycker det kan bli ganska stor skillnad. Särskilt om man relaterar till kostnaden! :) Men självklart låter det bäst vid ett viss moment. För hårt blir givetvis sämre. Om man som jag ännu inte har en momentnyckel så får man skruva på känsla och lyssna på vad som blir bäst. Särskilt diskanter med skruvar nära domen (som håller fast hela mekaniken/magneten) är väldigt känsliga för momentet på de inre skruvarna. Kanske är det därför Linn inte använder den konstruktionen längre?

Jag gissar att elementen är dragna med rätt moment från fabrik. Men att de slappar till sig ganska snabbt i början, när t.ex. packningar plattar till sig. Inget konstigare än att man måste fylla luft i däcken på bilen ibland, fast de var korrekt fyllda när man en gång köpte den! :)

PostPosted: Thu Apr 02, 2009 12:12 
Site Admin
Site Admin

Trodde inte det var bekräftat att handlarna ska få hem fötterna ännu. Tonläget är ju alltid grymt snabba med info - har inte sett något där. Är priset i Sverige bestämt nu då?

PostPosted: Thu Apr 02, 2009 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jodå,de är bekräftade och kostar 405 Euro+moms :o

PostPosted: Sun Apr 05, 2009 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ville bara tacka för alla tips o instruktioner om att dra åt skruvarna!
Jag hade aldrig gjort detta på mina Ninkor, nu är det fixat 8)

Jag tycker allt att det blev mer kontroll på återgivningen efter ingreppet... trots att min kringutrustning inte är av hög klass.
Tack än en gång (jag hade nog aldrig vågat ge mig in på detta utan er hjälp) :D

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00