selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag söker erfarenheter kring hur stor inverkan golvet har för återgivningen. Jag menar då den del av golvet som högtalare samt elektronik står på. Anledningen till att jag börjat fundera på detta är att jag har svårt att få den ena högtalaren att stå stadigt. Jag justerar allt så att det blir bra och efter någon månad så känns det som att man kan vicka på högtalaren igen. Det beror troligen på att golvet rör sig något.

Golvet består idag av:
Betongplatta på mark
Ca 15 cm frigolit isolering
22 mm golvspån som ligger mer eller mindre flytande på frigoliten
13 mm parkett.

Jag har stenar som jag skulle kunna lägga under varje högtalare. Stenarna är av diabas (tror jag) och såldes av Radiolagret i Göteborg för placering under bland annat cd spelare. De har en högglansslipad yta och är ca 30 x 40 x 5 cm. Någon som har provat något sådant?

En annan idé är att kapa upp golvet i en rektangel där högtalare och harmonihylla står och gjuta en sockel direkt på betongplattan. Jag har gjort detta tidigare när jag installerade en tung kakelugn och det är faktiskt inte särskilt besvärligt. Frågan är bara vad man ska ha för beläggning på, så att det blir dels snyggt och dels plant.

Om man skulle göra detta så är nästa fråga vad som händer när / om man byter högtalare? Kan man säga något om hur placeringen av olika högtalare skiljer sig åt i samma rum?
Om jag skulle byta mina Espek mot exempelvis Akurate 242, skulle dom i så fall hamna på ungefär samma ställe?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

Christian

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

om du nu funderar på att gjuta skulle jag gjuta ca 50-60 cm från väggen då borde du täcka upp de flesta högtalare från Linn men man vet ju aldrig, vill du göra något anorlunda kan du ju lägga plator på gjutningen så kanske det inte ser så konstigt ut

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du isoleringen innanför plattan :?:

Det innebär risk för kondens mellan frigoliten och plattan.

/M

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Har du isoleringen innanför plattan :?:

Det innebär risk för kondens mellan frigoliten och plattan.

/M
Ligger byggplast mellan frigoliten och plattan.

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 15:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Christian wrote:
...jag har svårt att få den ena högtalaren att stå stadigt. Jag justerar allt så att det blir bra och efter någon månad så känns det som att man kan vicka på högtalaren igen. Det beror troligen på att golvet rör sig något.
Innan du börjar riva upp golvet kan det vara bra att försäkra sig om att det verkligen Är golvet som rör sig.

Använder du låsmuttrar till spikes'en och sitter dessa fast även efter någon månad, då högtalarna "börjat vicka"? Min erfarenhet är att spikes'en kan vibrera loss utan dessa låsmuttrar.

Ett alternativ, om det nu är golvet som rör sig, kanske kunde vara att installera golvvärme och på så sätt minska krypningarna i golvet?

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00