selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 07:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 01, 2004 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Nåja, gjort är gjort, så diskussionen här är väl av akademisk art....
På den tiden jag monterade pickuper själv (nu servar "Anders Tonläge" min Linn, med åren en sämre syn och fumligare fingrar diskvalificerar jag mig själv att hantera pickup och tonarm för 45 tusen...) började jag med att ansluta kablaget och därefter skruva in pickupen. Nu vet jag inte exakt hur kabelskorna på dina kablar ser ut, men ofta finns det en tunga som kabeln är lödd i. Denna kan man böja lite med en tång innan man ansluter den till pickupen, om det är trångt mellan pickupens anslutningar och tonarmsfästet.
Jag minns vid ett tillfälle när jag kände mig i "moddartagen" så monterade jag bort höljet på pickupen inklusive bakstycket med anslutningarna och sedan lödde jag ihop kablarna från pickupen med tonarmskablarna. Ett pyssel som tog sina timmar. Gissa om jag ångrade tilltaget när jag skulle byta pickup!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 01, 2004 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Att behöva montera av tonarmen för att sätta dit en ny pickup känns också som en märklig åtgärd. De sista justeringarna av montaget måste ändå göras med alla prylarna monterade. Att bara "hänga dit" pickupen och ansluta kablage ska definitivt kunna göras med armen på plats. Vad är det som kan gå sönder? Det är inte många grams belastning i någon riktning som behövs för att montera pickupen, och de lager som inte tål den belastningen har inget i en tonarm att göra.... Framför allt om armen dessutom sitter i stödet längst fram.
Kablar ska definitivt tåla att försiktigt monteras på anslutningarna på pickupen...
/ B
Håller med om att kablarna ska hålla, men tänk på att även om tonarmslagren "håller rent fysikt" så kan de skadas ljudmässigt (o troligare) behöver justering efter en hårdhänt behandling.
Dessutom bör man justera hela LP12:an efteråt iallafall så ett besök hos en bra LINN mek lönar sig.

En annan sak... en tonarm är inte byggd för att kunna tåla belastning - den är byggt för att föra pickuppen över spåret med så lite fysik inverkan som möjligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 02, 2004 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
hepcat wrote:
don Tomaso wrote:
Det blir grymt trångt med en Adikt pickup och trådarna måste böjas vid kabelskon, jag var oändligt försiktig (nåja finmotorik som en flodhäst) men 2 kabelskor gick av. Vad är problemet med att vara på den säkra sidan och ta loss tonarmen för att inte riskera något? tonarmen lossar man och sätter dit på någon minut
Jag hadde av en kabel när jag monterade min därav påpekandet om brytvinkeln. ka ju trösta med att även handlarna råkar ha av de där kablarna när de skall montera Adikt om man nu kan kalla det någon tröst. Vet du vad kablarna kostar själv använde jag en gammal kabel jag hade som ersättning.
Jag vet inte vad kablarna kostar än har inte hunnit åka till Luleå (nytt jobb och en liten son som tar massa tid).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 02, 2004 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Att behöva montera av tonarmen för att sätta dit en ny pickup känns också som en märklig åtgärd. De sista justeringarna av montaget måste ändå göras med alla prylarna monterade. Att bara "hänga dit" pickupen och ansluta kablage ska definitivt kunna göras med armen på plats. Vad är det som kan gå sönder? Det är inte många grams belastning i någon riktning som behövs för att montera pickupen, och de lager som inte tål den belastningen har inget i en tonarm att göra.... Framför allt om armen dessutom sitter i stödet längst fram.
Kablar ska definitivt tåla att försiktigt monteras på anslutningarna på pickupen...
/ B
Håller med om att kablarna ska hålla, men tänk på att även om tonarmslagren "håller rent fysikt" så kan de skadas ljudmässigt (o troligare) behöver justering efter en hårdhänt behandling.
Dessutom bör man justera hela LP12:an efteråt iallafall så ett besök hos en bra LINN mek lönar sig.

En annan sak... en tonarm är inte byggd för att kunna tåla belastning - den är byggt för att föra pickuppen över spåret med så lite fysik inverkan som möjligt.
Håller med - i princip. Men belastningen att "hänga in" pickupen är försumbar i jämförelse med att montera ur, och i, tonarmen. Själva justeringen av pickupen, med tillhörande åtdragning av skruvarna, sker ändå med tonarmen på plats. Det är först då man applicerar det moment som möjligen (men inte troligen) kan skada lagren.

Ett alternativ är förstås att montera pickupen med lös tonarm, göra de sista finjusteringarna med armen på plats och sedan lyfta ur armen för att göra den sista åtdragningen.

Tittar jag på geometrin på min Ekos, placeringen av tonarmsstödet, avståndet till lagren etc, så har jag mycket svårt att se hur lagren överhuvudtaget kan tänkas ta skada.

Men visst, gillar man att göra det svårt för sig och skapa merarbete, så varför inte :-)

Men på en LP12:a finns det så mycket annat som kan förändras när man skruvar på den. Personligen skulle jag vara mycket mer bekymrad över den delikata justeringen av fjädrarna till sub-chassit (för att ta ett exempel) medan man monterar en pickup. Bara det tycker jag motiverar en tur till sin lokala Linn-handlare!

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited