selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sun Mar 15, 2009 18:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja, och att K 400 inte alls är nödvändigt på dessa små burkar. Som att skjuta mygg med elefantbössa. Internkablaget i dessa linnhögtalare verkar ju vara tunnare än vanlig lampsladd.

Bra låter de dock, trots allt- bättre än gamla tukan, trots att dessa har mycket bättre komponenter i delningsfiltrer samt direktlödda förbindelser till elementet.

Last edited by Rutger on Tue Mar 16, 2010 13:58, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 18:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
det man kan fundera på är om det ens är idé att köra k400 till dessa burkar med tanke på att internkablaget är under all kritik, men måste ju ändå säja att de låter bra ialla fall men de kanske skulle kunna låta betydligt bättre till en liten kostnad
Kan hålla med i allt detta. Frågan är dock om det ens skulle bli bättre med grövre intern kabel ? Linn anser ju inte det.

Last edited by Rutger on Tue Mar 16, 2010 13:57, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Frågan är dock om det ens skulle bli bättre med grövre intern kabel ? Linn anser ju inte det.
Är detta ett antagande eller något som Linn sagt/skrivit?

Det kan finnas ekonomiska eller praktiska skäl till att de valt enklare sladdar internt.

/M

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 19:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Varför används numera billiga elektrolyter i delningsfiltret ?

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Varför används numera billiga elektrolyter i delningsfiltret ?
Alternativ
Svårare att få tag i polypropylenkondensatorer som passar?
Billigare och nog bra?
Det är inte så att tillverkningen av elktrolytkondensatorer har förfinats så dessa är bättre än för? bättre än polypropylenvarianten?

Har sett bilder på inte så dyra högtalare från typ kina där det är massa lod och polypropylenkondensatorer så de verkar ju inte alltför dyrt med dessa heller om de nu är bättre?

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om de använder måttliga värden på kondensatorerna så finns det både riktigt dyra och bra elektrolyter och samtidigt billiga plastfilmsvarianter. (Värdelöst foto när man inte kan läsa komponentvärdena! :wink: )

Men om de använder större värden så blir det lätt dyrt och skrymmande med plastfilm. Storleken ser ut att vara en avgörande faktor i denna design.

Sedan tycker jag att det är ett vanligt misstag att sätta likhetstecken mellan typ av komponent och hur det låter. I verkligheten kan det vara precis tvärt om. Ett exempel: Den allra första versionen av Katan hade ett delningsfilter med enbart plastfilmskondensatorer. Senare bytte de ett par av dessa kondensatorer mot elektrolyter, konstruktionen var i övrigt densamma. De nya filtren med elektrolyter lät bättre än de gamla! (Jag jämförde dem).

PostPosted: Sat Mar 28, 2009 09:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bytte man till elektrolyter i senare katan ?
Det låter som man ville spara pengar. Men högtalaren kanske blivit bättre på andra sätt än filtret, förstås.

Last edited by Rutger on Tue Mar 16, 2010 13:56, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, man bytte några av kondensatorerna till bipolära elektrolyter. Inte alls säkert att de var billigare. Jag jämförde filtren med samma element och elektrolytfiltret var lite bättre. Mer exakt ljud från det gamla filtret, men musikaliskt sämre.

Jag tänker att antingen så var värdena lite annorlunda och för hela högtalaren mer fördelaktiga hos elektrolyterna. Eller så hade elektrolyterna en karaktär som fungerade bättre ihop med elementen.

Vad gäller source first brukade Linn förr i tiden hävda att i högtalare kom elementens kvalitet först. Filter och låda hade lägre prioritet. Och på den tiden var de mer uttalade förespråkare av source first! Vissa tillverkare har talat om lådan som det absoluta fundamentet för prestandan. Jag har ingen egen uppfattning om vilka delar som bör betraktas som viktigast - förhoppningsvis får jag det när jag börjar tillverka högtalare! :D

PostPosted: Tue Mar 31, 2009 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag har ingen egen uppfattning om vilka delar som bör betraktas som viktigast - förhoppningsvis får jag det när jag börjar tillverka högtalare! :D
Jag observerar att du skriver "när" och inte "om"... :D

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00