selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller på att bli tokig här med installationen av min DS. Jag stöter ständigt på nya tekniska problem, hoppas någon här har stött på liknande. Min uppställning nu är

-Gateway med inbyggd router från bredbandsbolaget
till detta är det kopplat
-Netgear GS108 swich med nätverkskabel
-2 laptops (min och sambons) via VLAN

Till switchen har jag kopplat
-Netgear ReadyNas NV+
-stationär dator med mediafiler
-Linn Akurate DS

Mina problem är att enheterna kopplar ner sig med någorlunda jämna mellanrum. Det medför att det
-det inte går att spela upp en hel skiva via DSen utan ett avbrott, det går dock bra att omedelbart därefter lägga upp en ny spellista som funkar i ca 30min osv
-det i stort sett är omöjligt att kopiera filer till NASen (överföringsfel efter bara några 100MB)

Vad jag förstår efter upprepade kontakter med BBBs support beror det på att gatewayen blir överbelastad med för många tillkopplade enheter.

Gatewayen klarar teoretiskt 5 dynamiska ip-adresser men då de förnyas hela tiden utan att den gamla adressen kopplas ned så att gatewayen blir överbelastad, tyvärr blir effekten samma även när jag stänger av både den stationära och min sambos, vilket borde innebära endast 3 uppkopplade enheter. Enl BBB är detta i sin ordning och att ingen av deras gateways klarar fler än 5 adresser. Skulle jag då dessutom skaffa mig en ipod/ipaq för att styra anläggningen så skulle ju inte konflikterna bli färre...

Hoppas på att fler här har haft liknande problem eller har en fungerade set up runt BBBs produkter.

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Använder du Twonky Media 4.4.11?
Traktorpojken wrote:
-det i stort sett är omöjligt att kopiera filer till NASen (överföringsfel efter bara några 100MB)
Kontrollera att "Rescan in minutes:" är satt till 0 i Twonky Media. Uppdatera istället innehållet manuellt.
(Tack för tipset sportbilsentusiasten)
Traktorpojken wrote:
Det där skulle du lätt kunna felsöka!
1) Starta ReadyNAS och en dator.
2) Koppla bort BBB-skräp-routern från GS108.
3) Aktivera DHCP på ReadyNAS.
4) Anslut datorn med hjälp av nätverkssladd till GS108 och starta sedan om datorn.
5) Kopiera massor av filer från dator till ReadyNAS!
Fungerar det bättre nu?
Traktorpojken wrote:
Hoppas på att fler här har haft liknande problem...
Oj. Stackars dem också. :D

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Använder du Twonky Media 4.4.11?
På den stationära - ja, på NASen - nej, då den som man kan aktivera där har versionsnummer 4.4.9
Roland wrote:
Kontrollera att "Rescan in minutes:" är satt till 0 i Twonky Media. Uppdatera istället innehållet manuellt.
Gjorde ingen skillnad.
Roland wrote:
4) Anslut datorn med hjälp av nätverkssladd till GS108 och starta sedan om datorn.
Fungerar det bättre nu?
Verkar så! Tack!

Roland wrote:
Traktorpojken wrote:
Observera "haft" - mina problem önskar jag ingen... :P

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har DS'arna en MAC-adress?

På en router ska man kunna gå in och ställa in att de grejer som kopplar till den får fasta IP adresser, låsta till deras MAC-adress. Sen kan routern utåt få olika adresser av bredbandsbolaget.

Jag är inte så jättehaj på det här med nätverk men om DS'en har MAC-adress så bör den få fast IP, och NAS'en. Sen om det inte finns nog platser så alla grejer där hemma slåss om dem så kan allt annat kanske få vara löst. Det kanske inte finns nån MAC-adress på DS'en men det viktigaste borde nog ändå vara att NAS'en alltid har samma IP så att DS'en vet vars den ska hämta detta, och att man vet att den alltid har en plats.

Edit: Går att ställa in massa annat också om man har koll i router inställningarna som kanske är bra.

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
på NASen - nej, då den som man kan aktivera där har versionsnummer 4.4.9
Jasså finns det en inbyggd Twonky, det missade jag.
Att det finns en UPnP AV-tjänst har jag sett men visste inte att det var Twonky.
Jag installerade min köpta 4.4.11 via System > Update > Local
Men det är nog ingen funktionell skillnad på de två olika versionerna.
Tror enda skillnaden är att till 4.4.11 kan man använda TwonkyMedia manager licens medans till 4.4.9 fungerar bara TwonkyMedia server licens. En period kunde man bara köpa TMM-licenser och då var senaste version av TMS 4.4.9 men den var då (som nu) inte kompatibel med nyss inköpta TMM-licens. Därför utvecklade man 4.4.11 som accepterar både TMM- och TSM-licenser.
Traktorpojken wrote:
Roland wrote:
Traktorpojken wrote:
Observera "haft" - mina problem önskar jag ingen... :P
Jag läste slarvig. Det ska nog gå att få till ett fungerade switch/dator/DS-nätverk hemma hos dig också.

Själv funderar jag på att köpa en sån Netgear GS108 som du har. Exakt vad jag behöver.
Comstedt wrote:
Allt som kan få en ip-adress har också en mac-adress.
Det går utomordentligt bra att ha ett DS-nätverk där samtliga enheter får dynamiskt tilldelad ip-adress.

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Allt som kan få en ip-adress har också en mac-adress.
Det går utomordentligt bra att ha ett DS-nätverk där samtliga enheter får dynamiskt tilldelad ip-adress.[/quote]

Mmm man ser både IP'n och MAC adresser i Linnconfigen, men som sagt håller inte på med nätverk så ofta.

Har du själv koll på läget eller tror/tänker du bara? De är inte menat att vara otrevlig alls utan jag bara undrar då jag visst fattar att det går utmärkt med DS-nätverk med dynamiska IP'n. Men om du har koll kan istället förklara om det spelar roll alls att ha fasta IP'n? Jag förstår inte riktigt varför NAS och DS skulle påverkas annars av nätverket utåt när man spelar musik?

Edit: verkar ju funka för honom nu ändå, men eftersom jag precis beställt en NAS själv och har bredbansbolaget och massa saker uppkopplat kan det vara kul att också förstå om jag eller även andra, dyker på liknande problem

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 02:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Föreslår att du skaffar en annan gateway istf Bredbandsbolagets ...

Att ha en gateway som man inte kan konfigurera fungerar inte särskilt bra i nätverk med mkt uppkopplat. Har strulat en hel del med olika versioner av BBB-routers, oftast har det varit effektivare att ersätta den med en annan som man själv kan konfigurera efter behag än att strula för att komma runt problemen...
Eller har du åtkomst till att ändra inställningar i din BBB-router (de jag varit i kontakt med har inte haft den möjligheten)?

MAC adresser är hårdvaruadresser, IP är "mjukvaru"-adresser. Alla routers har inte funktioner för att binda IP till ett specifikt MAC. Fasta IP är ofta att föredra för vissa program och viss hårdvara klarar inte av att hantera annan addressering än IP ... Kör själv NAS, skrivare och Squeezebox på fasta IP men dynamiska på datorerna ...

BBB är en bra ISP, men den utrustning de "bjuder" på har länge varit sub-par (i mitt tycke).

/L

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade problem med min trådlösa router Netgear där någon form av säkerhetsfunktion orsakade att DS stängde av sig ca var 10:e timme. Har skrivit det i en annan tråd.

Mitt förslag är att du testar att göra en spellista och sedan koppla bort routern från switchen för att underlätta felsökningen.

Installation ska ingå när man köper nya prylar så butiken borde fixa så att allt fungerar.

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lippoman wrote:
Föreslår att du skaffar en annan gateway istf Bredbandsbolagets ...
Finns det andra gateways som fungerar även om man har telefon via den?
Traktorpojken wrote:
Roland wrote:
Fungerar det bättre nu?
Verkar så! Tack!
Liten uppdatering här, det funkar att kopiera men hastigheten är inget vidare. Jag drog igång kopieringen i morse och den har stått och tuggat sedan dess och bara hunnit med ca 200 GB.
Diver wrote:
JInstallation ska ingå när man köper nya prylar så butiken borde fixa så att allt fungerar.
Jotack, jag vet det. Fick bara möjlighet att ta hem min spelare i samb m att Andy var i Luleå och demade och ville naturligtvis ha hem den så fort som möjligt. Och nu när den väl står på plats säger min stolthet att jag ska fixa det själv... :oops:

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 20:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Mina problem är att enheterna kopplar ner sig med någorlunda jämna mellanrum
Detta betyder vanligen att det är fel på routern. Typiskt att falerande routrar börjar koppla ner då och då. Svårigheter med överföring får jag om jag försöker att föra .rar filer trådlöst mellan pc och NASen. Mitt råd är att omedelbart investera i en bra router.
Den router jag har blivit rekommenderad av jobbets IT tekniker och använder själv numdera är Linksys WAP54G. Jag har ingen DS men har haft ett antal routrar genom åren, och spenderat många många dagar med felsökning av dåliga routrar från Belkin, NetGear och den som brebandsbolaget gav mig.

Denna Linksys kan liknas vid ett urverk från Switzerland. En ny stabil router kostar ganska lite jämfört med den tid det tar att leta fel pga dåliga routers.

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Detta betyder vanligen att det är fel på routern. Typiskt att falerande routrar börjar koppla ner då och då. Svårigheter med överföring får jag om jag försöker att föra .rar filer trådlöst mellan pc och NASen. Mitt råd är att omedelbart investera i en bra router.
Problemet är att jag behöver en router som på något sätt fixar VoIP via BBB

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 20:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Traktorpojken wrote:
Finns det andra gateways som fungerar även om man har telefon via den?
Ah, du har IP-telefoni via router/gateway. Då kan man alltid lägga till ytterligare en gateway/router innanför BBBs och ha NAS mm innanför den ... Kan dock ge en lite sänkt internethastighet.
Eller kolla om BBB fortfarande har separata telefoniboxar (ATA)???

Problemet med BBBs utrustning som jag ser det är att man har för lite kontroll över den och att konfigurationen är helt okänd/odokumenterad ... Gillar inte att ha ett WLAN jag inte kan stänga av/byta lösen på ...

/L

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör med en D-Link Dir 635 innanför bredbandsdosan från bredbolaget, tycker det har funkat bra med alla grejer jag har internt för mig. Har testat lite annat innan, valde den här också för att den är betydligt snabbare än de vanligare 100mbit's (trådlösa)routrar jag testat innan.

Skulle antingen köpa en likadan eller en D-Link Dir 855 i dagens läge, men den kanske är lite overkill

PostPosted: Tue Mar 10, 2009 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför inte följa Linns rekomenderingar?

Dessutom
Jag skulle skaffa en separat switch som DS och NAS är kopplade till. Vill du ha internetanslutning - dra en kabel till din ISProuter.
Då slipper du ha hela husets trafik passera DS-switchen...

PostPosted: Tue Mar 10, 2009 13:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kanske för att Linn inte har någon rekommendation gällande router?

Problemet Traktorpojken har verkar röra DHCP, och det löser ingen switch ...
Och eftersom man inte kan stänga av DHCP i BBBs router (?) så måste någon form av ytterligare router in ...
Min setup är BBB "router" - egen router (med WLAN) - switch (Netgear GS108, rek av Linn), till switchen ansluter jag NAS och mediaspelare, datorer till egna routern. På detta sätt har jag separerat medianätet och datanätet (till viss del).

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00