selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 07:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Opeth
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 21:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Har just upptäckt Opeth då jag fått låna skivan Ghost Reveries.

Först höll jag på att avfärda den som "jaha, ännu en melodisk dödssmetallskiva, fast mer nedstämt på amerikanskt tool-maner".

Efter några genomlyssningar har jag blivit mer och mer generad över hur fel jag hade. Progressiv dödsmetall är väl den beskrivning som ligger närmast till hands. Att jag inte gillade den så mycket från börjand förefaller märkligt, då jag ju gillar en del dödsmetall och älskar progressiv sjuttiotalsrock och dom här killarna har en hel del inslag av det senare (t.o.m. en mellotron, vilket ger många proggpoäng).

De borde iallafall tilltala alla progmetallare här på forumet som inte är allergiska mot growlsång. Personligen tycker jag att growlandet är bättre än när killen sjunger rent, vilket tyvärr blir lite för mesigt för min smak [Edit: Mesigt kanske inte just det jag ogillar, då jag gillar en del andra som sjunger rätt mesigt. Standardmässigt modern-amerikansk-metall-mesigt är en bättre beskrivning på rensången, som jag trots allt håller på att vänja mig vid även den]. Att skivan är välproducerad och får hdcd-lamtan att tändas gör det ju inte sämre. Till nackdelarna kan väl sägas att det ibland blir lite långa transportsträckor mellan de intressantare bitarna, men de senare kan bli så bra att det är lätt förlåtet.


Last edited by Klanters on Mon Oct 17, 2005 21:23, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 21:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Såg att de förstås tagits upp redan i "proggresivt"-tråden :oops: , men jag vart lite ivrig att skriva...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 21:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Opeth förtjänar sin egen tråd! 8)

Ghost Reveries är mycket bra! Är speciellt för svag för "The Grand Conjuration" - folk som har haft Opeth varmt om hjärtat ända sen första skivorna har ofta lite svårt för att de sneglar mer och mer åt proghållet. Mig passar det perfekt. Nu kan jag till och med klara av growlandet! ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 23, 2008 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Holy cow! Som gammal dödsmetallare har Opeth alltid legat lite på todo-listan, men tills nyligen har dom i mitt sinne enbart varit förknippad med vaga minnesbilder av långhåriga snubbar med tuffa tröjor som det stod Opeth på.

Tog mig i kragen nyligen och köpte Ghost Reveries och Damnation efter att ha misslyckats flera gånger i rad att evaluera gruppen mha mp3 på jobbet. Opeth går inte ta till sig på det viset, lika lite som dom flesta andra proggband. Meshuggah comes to mind som ett annat exempel.

Men väl hemma, #=%/(")#/%!!! Jag har rent en sån där tonåringsfascination för dom just nu, Ghost Reveries har snurrat säkert 30 varv så tanten håller på bli galen. Igår anlände resten av allt dom släppt från Ginza. Länge sen jag snubblade över en för mig ny grupp som gjorde lika stort intryck. Det händer förstås nån gång emellanåt, man är ju musiknörd.. lika trevligt varje gång.

Ofattbart hur Åkerfeldt kan growla så bra och sekunden efter mjuksjunga nyanserat, utan att ens låta andfådd eller minsta hes. Och hur dom kan vara så tajta live! I onsdags snurrade en låt från The Soundhouse Tapes (dubbel live-cd) förbi på Last.fm som jag lyssnade till på jobbet (numera när jag är inlyssnad på dom funkar det att köra mp3 eller streama), det var direkt efter det jag var tvungen göra beställningen, jag blir så glad av att höra band som klarar av att lira komplex musik tajt live.

Kul band iaf, en ny strimma ljus och glädje och growl av världsklass som klämt sig in i skivsamlingen.

Alla som tål growl och gillar progginspirerad musik bör ta sig i kragen och ge Opeth en ordentlig chans. För mig klickade det vid kanske tredje varvet över Ghost Reveries.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 24, 2008 19:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Härligt med fler som upptäcker Opeth :)

Jag hade väldigt svårt för dem i början, hade en lägenhetskompis som spelade Opeth ofta och jag bara garvade åt growlandet - lät som kakmonstret hela tiden ;)
Men så småningom lärde jag mig att uppskatta det och inse att det inte skulle funka med något annat än growl till musiken hursomhelst. De tidigare grejerna har jag dock fortfarande inte riktigt lyckats försjunka i, produktionen är inte riktigt i samma klass som för de nyare skivorna vilket stör mig lite. Med tiden har skivan "Blackwater Park" seglat upp som absolut favorit, titelspåret är lysande och resten av låtarna håller samma klass. Ghost Reveries och Watershed snurrar också ofta hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Såg en DVD med Opeth i helgen och jag måste säga att det var mycket bra måste nog införskaffas på Vinyl

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject: Re: Opeth
PostPosted: Wed Feb 25, 2009 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
April Ethereal från skivan My Arms, Your Hearse (1997) är ju bara... otroligt bra!
Rekommenderas :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited