selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: råd inför uppstart
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 02:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej
tänkte under våren skaffa en NAS och en läsare för att rippa skivor
saknar än så länge DS men tänkte starta

vad krävs?
tänkte skaffa Netgear ready NAS
en läsare (den jag har i min bärbara är inte bra)
måste jag ha programvara till DS?
räcker det med EAC på den bärbara även om jag inte senare tänker använda den bärbara till det här systemet (tänkte satsa på liten mini pc alt ngt annat styrsystem)

tacksam för goda råd

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkar wrote:
vad krävs?
räcker det med EAC på den bärbara
För att rippa krävs inte så mycket. För att rippa bra krävs lite mer... Om du har tillgång till en Linn DS via butik, vänner eller liknande så är det en stor fördel. Installera senaste EAC, (eac-0.99pb4.exe?) Kör Linns config fil (bifogad), höj komprimeringen. Sätt en bra CD/DVD läsare i våg på ett bra underlag. Testa sedan att rippa en skiva rakt av. Testa att rippa samma skiva med kontakten vänd åt andra hållet, på dator och/eller läsare. (Tips:Skriv i låttiteln t.ex. "Waterloo_fasvänd") Testa sedan att rippa med olika underlag. t.ex. gummifötter under läsaren, spikfötter, på ett bra hifirack, olika inställningar i EAC för CD läsaren, rippa till lokal disk eller NAS etc. Skriv hela tiden i låttitlarna vad du gör. Använd ett fåtal skivor som du testar kombinationerna på.

Sen är det bara att åka till butik/vän och testa på en Linn DS för att se vad som var bäst. Därefter rippar du allt du har med den bästa setupen. Jag brukar hämta omslag manuellt från Ginza/Amazon. Spara dem i upplösningen 300x300 (max) som "Folder.jpg" i varje skivas katalog. Enkelt va? :D

EAC krävs enbart för rippning till FLAC. Inte i Linnsystemet. Ett annat tips är att skaffa en Squeezebox 3/Classic (drivs direkt av NAS'en) för att kunna "se" metadata i praktiken och höra det man rippat. Kostar "bara" 18-1900 kr ny och gör dig mer motiverad att rippa. Vissa skillnader i filkvalitet kan höras även på en sån. När du rippar bör du tänka på den metadata som föreslås, vill du verkligen ha det så? Är stavning korrekt? Ett stort problem är att folk kan vara rätt kreativa när det gäller genrer. Tänk på vilka genrer du vill ha och håll dig till dem.

Bra val av NAS, Seagates diskar brukar låta bra också, särskilt ST2 varianterna. Tänk på att en NV+ kräver mer ljudisolering än Duon.

Lycka till!

PS.
Jag har fått riktigt bra resultat med den här: Samsung SE-S224Q http://www.computercity.se/product/Prod ... ?id=115790
(Ställd i våg, kontakten vänd rätt, hyfsad hylla och gummifötter gjorda av sudddgummin!) Den rippar snabbt, tyst, läser dåliga skivor väldigt bra och viktigast av allt, det låter bra i DS'en.
DS.

Attachments:
File comment: Linns Config Fil för EAC 0.99
Linn_EAC099.zip [2.08 KiB]
Downloaded 83 times

Post subject: Re: råd inför uppstart
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 09:34 
Site Admin
Site Admin

För att enkelt se om det blir någon skillnad mellan filerna du rippar kan du använda t.ex. MD5-summor. Om du ändrar några inställningar i EAC som garanterat kommer påverka vilket data som hamnar i filen (t.ex. att slå på/av metadata, eller dylikt) kommer MD5-summan givetvis ändra sig. Däremot fysiska ändringar som kabelvändning, olika placeringar av CD-läsare osv går snabbt och enkelt att undersöka om de gör någon skillnad på detta vis.

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Linnofil för intressanta tips! Jag blir genast sugen på att börja tweaka mitt rippande.
Använder du laptop eller stationär dator på gummifötter? Din länk fungerade tyvärr inte.
Vore kul att testa att jämföra med någon låt du rippat, från en skiva som flera skulle kunna tänkas ha!

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn, hur kollar man värdet i md5-summorna?

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 09:52 
Site Admin
Site Admin

Det finns fina grafiska verktyg för det där, men i enklaste fallet använder man helt sonika programmet "md5sum" för att få fram en MD5-summa:
Code:
D:\Music\> md5sum "08. Glussi.flac"
0291d4283eca72c6681631e0a26cb1b1 *08. Glussi.flac
Om du då rippar på något annat vis och vill se om det blev någon skillnad är det bara att göra samma sak med den filen:
Code:
D:\Music\> md5sum "08. Glussi_test.flac"
0291d4283eca72c6681631e0a26cb1b1 *08. Glussi_test.flac
Sättet MD5 funkar på gör att även de minsta eventuella skillnader gör att MD5-summan förändras helt och hållet, så det syns snabbt när man jämför de två summorna om något hänt eller inte.

Jag har för mig att jag läst om nån sajt som huserar en massa MD5-summor för ljudspår på CD-skivor, just för att man ska kunna kolla att man fått en garanterat korrekt rip. Får ta och leta runt efter den...
Edit: Kom på att den snarare var för wav-filer dock. När man rippar direkt till flac blir det ju lite strul i och med att metadata läggs till som varierar från fall till fall.

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Använder du laptop eller stationär dator på gummifötter? Din länk fungerade tyvärr inte.
Jag använder stationär dator, rippar till lokal HD, men använder numera en extern USB läsare med separat nätdel. (Installerad enligt tidigare inlägg.) Många andra har dock rapporterat bästa resultat med intern läsare, en del har fått bäst resultat med att rippa direkt till NAS (förmodligen för att det går långsammare). Men för mig var det alltså bäst med extern läsare direkt till intern HD. Tidigare hade jag en annan extern USB läsare (LG) och den var klart sämre än den sämsta av mina interna, dessutom vände den på kanalerna! :x

Jag har fått samma checksumma rapporterat i EAC på de olika rippningarna jag gjort. Ändå låter de olika. Varför vet jag inte, men teorier är en helt annan fråga! Jag vill bara rippa så bra som möjligt och testar då med vad jag har att tillgå eller kan få tag på. Något som jag rekomendera andra att göra också, gärna förutsättningslöst. :wink:

Prova denna länk: http://www.dustinhome.se/pd_5010168005.aspx En knapp hundring dyrare där, så jag köpte min på Computercity på lunchen för 495 kr. Klart värt pengarna för bättre och snabbare (utan prestandanackdel) rippningar. För mig personligen då förstås! :)

Visst vore det kul att jämföra, men det är en del logistik i det om man vill vara säker på vad som är vad. Helst ska man rippa från samma skiva. Hur görs detta bäst? Det har varit snack om det här ett tag nu...

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Prova denna länk: http://www.dustinhome.se/pd_5010168005.aspx En knapp hundring dyrare där, så jag köpte min på Computercity på lunchen för 495 kr. Klart värt pengarna för bättre och snabbare (utan prestandanackdel) rippningar. För mig personligen då förstås! :)
Hur är denna läsare med kopieringsskyddade skivor? Läsaren i min bärbara (som jag rippar med nu) ratar dessa kategoriskt, medan min gamla NEC-läsare i min gamla stationära var mer tolerant.
Linnofil wrote:
Visst vore det kul att jämföra, men det är en del logistik i det om man vill vara säker på vad som är vad. Helst ska man rippa från samma skiva. Hur görs detta bäst? Det har varit snack om det här ett tag nu...
Jag skulle kunna fixa ett antal exemplar av en kompis singel han pressat upp, borde inte konsta många kronor styck. Och skicka till de som är intresserade av att göra en jämförelse på samma skiva. Ni får anmäla intresse i sånt fall, så fixa jag ett gäng skivor :D

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Tidigare hade jag en annan extern USB läsare (LG) och den var klart sämre än den sämsta av mina interna, dessutom vände den på kanalerna! :x
Går att ställa in här:
Tryck F10 i EAC
Markera fliken Drive
Sätt en markeringsbock i rutan: Swap channels

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 10:38 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Jag har fått samma checksumma rapporterat i EAC på de olika rippningarna jag gjort. Ändå låter de olika. Varför vet jag inte, men teorier är en helt annan fråga!
Om du får samma checksumma kan du lugnt konstatera att ripparna är identiska. Så slipper du leta efter svaret på skillnaderna där. ;)

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010168005.aspx
monkeydevil wrote:
Hur är denna läsare med kopieringsskyddade skivor? Läsaren i min bärbara (som jag rippar med nu) ratar dessa kategoriskt, medan min gamla NEC-läsare i min gamla stationära var mer tolerant.
Jag bedömmer den som tolerant både mot kopieringsskydd och (framför allt) mot skivor i dåligt skick. I.a.f. jämfört med de jag personligen har använt tidigare. En del skivor med kopieringsskydd har jag låtit EAC stå och tugga på länge, efter tips här på forumet. (Tänker särskilt på en Svante Thuresson och en (fantastisk!) julskiva med Blind Boys Of Alabama.) EAC rapporterar en rippningskvalitet per spår på runt 90%, men det verkar ju funka att spela dem ändå!

monkeydevil wrote:
Jag skulle kunna fixa ett antal exemplar av en kompis singel han pressat upp, borde inte konsta många kronor styck. Och skicka till de som är intresserade av att göra en jämförelse på samma skiva. Ni får anmäla intresse i sånt fall, så fixa jag ett gäng skivor :D
Intresse anmält!

Roland wrote:
Går att ställa in här:
Tryck F10 i EAC
Markera fliken Drive
Sätt en markeringsbock i rutan: Swap channels
Tackar Roland! Men som tur är pajjade bränningen av DVD i den. (Ibland har jag sån tur, när grejer går sönder hos mig! 8) ) Tack vare det köpte jag en ny och bättre Samsung! Ingen som vill köpa min gamla LG för rippning till DS nu när Roland har löst problemet? Ni kan få den billigt! :P

Ayn wrote:
Om du får samma checksumma kan du lugnt konstatera att ripparna är identiska. Så slipper du leta efter svaret på skillnaderna där. ;)
Ja, det är möjligt att ripparna är identiska rent datamässigt. Men de är inte identiska prestandamässigt och det håller i sig när man flyttar filerna till NAS'en. Hur det hänger ihop är naturligtvis inte något jag vet. Jag försöker bara rippa så bra jag kan, för min egen skull. :)

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 23:47 
Site Admin
Site Admin

Diskussionen om skillnader mellan rippar har flyttats hit: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=5328

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 07:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkar wrote:
Hej
tänkte under våren skaffa en NAS och en läsare för att rippa skivor
saknar än så länge DS men tänkte starta

vad krävs?
räcker det med EAC på den bärbara även om jag inte senare tänker använda den bärbara till det här systemet (tänkte satsa på liten mini pc alt ngt annat styrsystem)

tacksam för goda råd

Tror du att den där externa usb cd/dvd-spelaren fungerar både på pc och mac? Själv kör jag mac.

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 14:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

en fråga till och tack för råden hittills även om diskussionen om rippningar kanske blev lite för "datortung" för min del
det blir det besvärliga med DS, plötsligt blir det en teklnikfråga på ett annat sätt än tidigare

min fråga är i alla fall hur en läsare som den vi fått förslag på klarar av att hantera SACD och multispårs SACD?

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SACD är vad jag vet omöjliga att rippa på samma sätt som vi rippar cd. Tror det är något liknande som på Playstaton2-skivor mm, där man lagt ett antal 1:or och 0:or längst in som "vanliga" cdrom-läsare inte kan läsa, men som en SACD-läsare kan läsa vid uppspelningen.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00