selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 14, 2009 18:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har hört en del på 212 och gillar dem skarpt men ....... de kostar ju en del och frågan jag funderat över är hur långt räcker det med aktiva majik 109. Någon som testat? Jag vill helst ha ett aktivt system bl.a för att det går att njuta på lite lägre volym.

PostPosted: Sat Feb 14, 2009 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du har inte funderat på att aktivera dina katan?
kikkin och 2 st 2250 :D

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 01:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Roger wrote:
Jag har hört en del på 212 och gillar dem skarpt men ....... de kostar ju en del och frågan jag funderat över är hur långt räcker det med aktiva majik 109. Någon som testat? Jag vill helst ha ett aktivt system bl.a för att det går att njuta på lite lägre volym.
Kan rekommendera Majik 140 tycker dom är roligare än 109 och går att njuta av även på låg volym passivt. Jag tycker att man ska försöka ta stora steg. Att gå från Katan till Majik 109 tycker jag är tveksamt. Gå hellre på 212 eller 242. Dom verkar ju fungera bra passivt redan från Classik Movie och uppåt.

/R

/R

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ricke wrote:
Kan rekommendera Majik 140 tycker dom är roligare än 109 och går att njuta av även på låg volym passivt. Jag tycker att man ska försöka ta stora steg. Att gå från Katan till Majik 109 tycker jag är tveksamt. Gå hellre på 212 eller 242. Dom verkar ju fungera bra passivt redan från Classik Movie och uppåt.
Nej, nej - nej! 212 eller 242 är inte att rekommendera till Classik Movie eller liknande! Visst, det låter kanske inte dåligt, men lång ifrån optimalt fördelade resurser. Kanske som ett kortvarigt mellansteg, men inte som en långsiktig kombination.

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt tips är att låna hem en kikkin och testa. Blev själv otroligt förvånad hur bra det försteget är =)

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fördelen med 109 jämfört med både 140 och 212 är ju att e går att aktivera med endast ett Majik 6100. Men jag vet inte hur det står sig mot passiva 212 med Akurate 2200 (som ju går att få för liknande pengar om man köper beggat)?

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 11:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ricke wrote:
Nej, nej - nej! 212 eller 242 är inte att rekommendera till Classik Movie eller liknande! Visst, det låter kanske inte dåligt, men lång ifrån optimalt fördelade resurser. Kanske som ett kortvarigt mellansteg, men inte som en långsiktig kombination.
Förväntade mig det svaret :) Jag håller med om att resurserna inte är optimalt fördelade med en Classik Movie till Akurate pengarna gör mer nytta tidigare i kedjan . Nu hade ju Roger en Akurate DS samt en LP12:a och då är det inte fel med Akurate som man kan leva länge med och blir ett stort steg istället för sidosprång som blir dyrare i slutändan.

/R

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har testat 212:or med CMS 05 och det lät i n t e roligt.

Kanske hade det funkat med ett starkare slutsteg, men om stand-alone är det tyvärr bara att glömma.

Uni SC + 2100 däremot är en riktigt trevlig kombo med 212.

/M

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 13:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag har testat 212:or med CMS 05 och det lät i n t e roligt.
Här måste jag för en gångs skulle säga raka motsatsen mot Magnus. Movie 05 + 212 har gett mig ordentligt med mersmak de ggr jag varit med och testat det i butiken då när det begav sig. Det blir ett flyt i musiken som jag inte trott movien ska kunna klara av...fast som alltid, olyckliga omständigheter kan förstöra det mesta...

Att koppla tex en movie till 242 är dock lite för mycke, blir trots det rätt imponerande och man inser att det är en bra källa i movien även fast många här är bortskämda med bättre. Men total sett kan man givetvis nå rätt mycke längre på andra sätt...;)

109'orna är dock bra. Nu när T&T har ett par som fungerar(!) kanske många borde ge dem en chans till?

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 14:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har funderat på att byta högtalare främst för att få mer bas alt gå på sub. Min första tanke var att komplettera med en sub och har lyssnat en del på sizmik 10 och 12. Det blir bra tillsammans med Katan främst 12:an men jag gillar inte att ha en stor låda till i vardagsrummet. Då började jag fundera på ett par Espek men har inte lyckats hitta ett par i närheten att lyssna till.

När jag var på ToT blev det istället att jag lyssnade på 212 och med ungefär samma elektronik som jag har hemma och saknade inte bas och tryck alls utan det lät bara ruggigt bra. Det var då jag började att fundera på att det kanske var bättre högtalare jag behövde dvs inte bara mer bas.

Nu är ju 212 en ganska stor investering så därför tänkte jag på alternativ. Majik 109 alt 140 aktivt (kanske även K110, Espek) hur står de sig jämfört med passiva 212 vore intressant att veta men svårt att testa och därför tänkte jag att det finns säkert någon som redan gjort det. Jag var inne på HF före jul och Kalle sa att aktiva 109:or var ett slags miniakurate. Då tänkte jag inte alls på det eftersom då hade jag varken hört 109:or eller 212:or, men nu kanske................Det var så min fråga kom till.

Kikkin är tyvärr inget alternativ eftersom jag behöver fler ingångar till LP12 och Akurate DS och ids inte hålla på och byta. Just nu är dessutom tv, dvd, tuner inkopplad för att även familjen skall kunna njuta av välljud så en ingång räcker inte till.

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns andra bra försteg oxå kanske en begad Kinos vore nått för dig.Tror faktiskt att majik I är en flaskhals i ditt för övrigt grymma system =) Kör själv nu med k110 och det är en mycket trevilg högtalare för vad dom kostar begat iaf. Skulle inte gå på espek om jag vore du. k110 lirar bättre även fast dom kanske är lite slanka i basen. Men det dom saknar i bas tar dom igen i spelglädje =) Vad gällande 109orna så verkar det vara delade meningar om hur bra dom är. Vet inte om dom har fått till dom på TOT. När jag var dit sist hade dom inte uppkopplade i något rum utan dom tyckte att katan var bättre i deras lyssningsrum iaf? Så aktiva katan med ett bättre försteg tror jag skulle vara en killer. Man behöver inte heller ta lån på kåken för att ha råd med det :wink:

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 16:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Aktiva katan låter bra mycket bättre än passiva så det skall jag nog göra så länge tills jag bestämt mig för vilka högtalare jag skall gå på. Men då behöver jag ett slutsteg till först. Ett bättre försteg ja kanske men måste man inte upp på akurate kontrol (på tok för dyr) alt kikkin (tyvärr bara en ingång) för att det skall vara någon idé. Kinos har jag ingen större koll på men den har väl inte riaa. Jag är inte helt övertygad om att Majik-I är en flaskhals dock. Jag hade förut Kairn 2*LK85 aktivt och föredrar nuvarande setup.

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva MAjik140 ger antagligen ordentligt med bas i den setupen.

Har spelat Både Aktiva Majik140 med UnidiscSC som försteg och med SNeakyDS alternativt AkurateDS och med Akuraten tycker jag de har precis lagom bas! :D inte samma försteg som dig så jag vet inte helt vad den skillnaden kan göra men borde ändå inte vara långt ifrån vart annat.

Det finns viss risk att du kommer vilja ha en sub oavsett om du väljer stativhögtalare även om du känner dig nöjd i början. Iof kan man väl alltid fylla på med en sub. Men jag tycker att jag klarar mig bra som det är nu utan iaf.

Kan du tänka dig golvhögtalare så testa Majik140 verkar de bra kan du börja med dem passivt och aktivera samtidigt. Annars kanske du ändå skulle köpa en sub eller ett par passiva 242'or kanske??? även om de även beggagnade kostar en slant...

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 19:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jodå ett par 140 är ett alternativ att överväga men det är flera som hört 109:or som föredrar dem framför 140.

Dock inte på ToT - men det är väl inte många som tror att katan skulle vara bättre än 109. Jag har själv jämfört k104 med katan och k104 är bättre även om de är för tunna. Nog måste väl 109 vara bättre än k104, annat vore ologiskt.

Kommer så småningom att försöka jämföra själv (109, 140, 212 och kanske någon mer) men då blir det sannolikt passivt så just jämförelsen mot 212 kommer att halta och det var där jag hade hoppats på forumet.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00