selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 02:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 08, 2009 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag har i en annan tråd refererat till att OPUS 3 meddelat att det inte har för avsikt att börja sälja högupplöst mtrl. så att det blir tillgängligt för uppspelning med nätverksspelare. På min fråga:
Quote:
Har ni planer på att tillhandahålla era skivor på högupplöst format motsvarande t.ex. SACD fast kompatiblet med de vanliga nätverksspelarna d.v.s. lossless format så som FLAC (i första hand)?
(hela min fråga följer också)
- svarade OPUS 3 följande:
Quote:
Nej, några sådana planer finns inte.

Jag tror fortfarande på den fysiska skivan och många med mig. Vi får faktiskt många samtal (och även vid samtal på mässor), där folk utrycker sin stora uppskattning och tacksamhet att vi fortsätter att göra SACD! Just detta att man kan köpa ett komplett fysiskt "artwork" är fortfarande synnerligen uppskattat.

Samtidigt vill jag inte stänga några dörrar för framtiden, men känner inte alls för detta just nu.
SACD har faktiskt ökat högst betydligt det senaste året, vilket oxå står i god paritet med det ovan nämnda! Enligt det senaste vi hört från flera presserier, så tom. ökar SACD en aning emedan vanlig CD minskar ordentligt....

En liten fråga dock: Har Du kunnat konvertera DSD, dvs SACD-stereo delen?

Slutligen kan jag nämna att i en "dedikerad" SACD spelare, så från en bra inspelning, dvs. där man även beaktat hela masteringprocessen på det yttersta sättet, så låter SACD-stereo klart bättre än CD-spåret. Det låter inte som Du har en SACD-spelare som fullt ut utnyttjar SACD-mediets möjligheter. Vi skall genast ta bort Dig från vår mailaing-lista.
Quote:
[Ang. högupplösande format så har jag och flera med mig bytt min CD/SACD-spelare mot en s.k. nätverksspelare *). Det kommer m.a.o. inte längre vara aktuellt att köpa några fler SACD-skivor och därför undrar jag om ni har planer på att tillhandahålla era skivor på högupplöst format motsvarande t.ex. SACD fast kompatiblet med de vanliga nätverksspelarna d.v.s. lossless format så som FLAC (i första hand)? Primärt skulle jag vara intresserad av att ersätta mina SACD från OPUS3 med FLAC-filer.

*) Anledningen till bytet är i första hand en prestandafråga d.v.s. nätverksspelaren har betydligt bättre musik-prestanda än min i.o.f.s. kompetenta CD/SACD-spelare. Även CD-spåret på SACD-skivorna står sig väl återgivet med nätverksspelaren jfrt. med SACD-spåret med min gamla CD/SACD-spelare, men eftersom nätverksspelaren även spelar högupplösta format så kan man anta att t.ex. OPUS3:s skivor skulle kunna nå en ny för oss konsumenter tidigare ouppnåelig nivå. Förutom prestandafrågan så ger skivlagring på hårddisk stora praktiska fördelar i och med att man slipper daglig hantering och lagring av fodral och skivor samt att man får möjlighet att snabbt finna den eller de skivor man vill spela. För mindre distributionsbolag (som t.ex. OPUS3) kan man dessutom anta att möjligheten till direktförsäljning på nätet, utan krav på manuell hantering, skulle kunna öka er spridning!? En av de uppläggsmässigt bättre (kanske främst p.g.a. deras valbara nedladdningskvalitet) nätbutikerna jag köpt musik på via nätet är http://www.linnrecords.com/.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 12, 2009 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Intressant och synd, lät dessutom som att han blev lite sur på din förfrågan

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Thu Feb 12, 2009 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Det som är intressant i sammanhanget är att han inte ser utvecklingsmöjligheterna. Varför ska en presumtiv köpare av högupplöst material i filform förvägras den möjligheten bara för att andra köpare vill ha en SACD i handen? Varför inte tjäna pengar på båda kundgrupperna? För övrigt är väl SACD ett döende format?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 12, 2009 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Man undrar om de signalerar att de snarare känner sig hotade av utvecklingen än vill vara med och driva den. Även intressant att de påpekade att de trodde att min SACD-spelare var dålig istället för att undra vad det var för apparat som kunde återge Redbook CD med motsvarande kvalitet som en (enligt mig bra) SACD-spelare. Kass attityd helt enkelt!


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Man undrar om de signalerar att de snarare känner sig hotade av utvecklingen än vill vara med och driva den. Även intressant att de påpekade att de trodde att min SACD-spelare var dålig istället för att undra vad det var för apparat som kunde återge Redbook CD med motsvarande kvalitet som en (enligt mig bra) SACD-spelare. Kass attityd helt enkelt!
Håller med. Varför spekulera i sina kunders utrustning istället för att berätta vad som fungerar bra? Och varför tacka nej till inkomstmöjligheter när kunder faktiskt skriver och vill köpa? Att lägga ut några filer på nätet kan ju inte vara för svårt... Linnrecords har ju lyckats bra med sin sajt, må vara att dom är på tok för dyra för sina Studio Masters. Men dom visar ändå att marknaden finns!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 02:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Man undrar om de signalerar att de snarare känner sig hotade av utvecklingen än vill vara med och driva den. Även intressant att de påpekade att de trodde att min SACD-spelare var dålig istället för att undra vad det var för apparat som kunde återge Redbook CD med motsvarande kvalitet som en (enligt mig bra) SACD-spelare. Kass attityd helt enkelt!
Håller med. Varför spekulera i sina kunders utrustning istället för att berätta vad som fungerar bra? Och varför tacka nej till inkomstmöjligheter när kunder faktiskt skriver och vill köpa? Att lägga ut några filer på nätet kan ju inte vara för svårt... Linnrecords har ju lyckats bra med sin sajt, må vara att dom är på tok för dyra för sina Studio Masters. Men dom visar ändå att marknaden finns!

/ B
Precis! Det är ju dessutom flera andra (eller är det LinnRecords som varit proaktiva och inkorporerat andra) bolag på LinnRecords site(?). Även OPUS3 skulle kanske kunna vara med om de inte tyckte(?) att de var för fina för att liera sig med Linn.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 02:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
... Även OPUS3 skulle kanske kunna vara med om de inte tyckte(?) att de var för fina för att liera sig med Linn.
Man behöver ju inte liera sig med Linn för att sälja sina skivor. Nine Inch Nails har ju tex släppt sin senaste skiva i 24/96-format på nätet (helt gratis, tack!) och flera andra artister erbjuder sina kunder wav-filer (mot betalning) på nätet. Varför kan inte Opus3 göra detta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Man behöver ju inte liera sig med Linn för att sälja sina skivor.
Nej, men det kan nog vara en bra variant att små bolag går ihop på en gemensam site. Både för att dela kostnader och för att öka sin exponering.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 15, 2009 06:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Man behöver ju inte liera sig med Linn för att sälja sina skivor.
Nej, men det kan nog vara en bra variant att små bolag går ihop på en gemensam site. Både för att dela kostnader och för att öka sin exponering.
Jo, men det är en helt annan sak. Det som är viktigast är att man bestämmer sig för att utnyttja ny teknik för att promota sina produkter eller sprida dom på ett nytt sätt. Sedan kommer verktygen, dvs HUR man gör detta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited