Tack för tipsen! 15 av 44 som är intresserade av bra ljud i hemmalurar, detta är faktiskt fler än jag trodde.
Att jag tyckt att alla hörlurar har varit mer eller mindre tråkiga kanske delvis beror på vad som har drivit dem. Jag har nämligen inte haft någon vidare koll på hur bra hörlursförstärkarna varit. Har lyssnat på ett fåtal separata och tyckt att utgången på många Linn-försteg låtit bättre. Men när jag har tittat på hur Linn gjort sina hörlursutgångar så har de varit enkelt och klent byggda. Kanske är det snarare signalens kvalitet, tagen direkt från förstegets volym, som har gjort dem förhållandevis bra? De flesta separata hörlursförstärkare har ju en intern volymkontroll och idag förstår jag att den mycket väl kan vara den svagaste länken.
Alltså:
Bra försteg direkt till medioker hörlursutgång - hyfsad kvalitet, bristande kraft
Dålig volymkontroll till rejäl hörlursutgång - lägre kvalitet, bra kraft
Etymotics in-ear-lurar har jag hört ett fåtal gånger. Men inte kopplade till någon bra källa eller hörlursförstärkare. De verkade raka och rena i ljudet, men inte så roliga.
Fick tips från en butik idag att Grado 225 ska vara bra. Kanske har jag inte hört dem under några bra förutsättningar, får ge dem en ny chans.
Flera har sagt att Sennheiser har lurar med hög impedans som är svåra att driva. Vilken är värst? Finns det några andra notoriskt svåra rackare? Det låter som att jag behöver testa med dessa för att vara säker på att konstruktionen är kraftfull nog. Oavsett om man gillar hur de låter. Jag vill ju kunna stämpla "Will drive anything" på lådan!