selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 11, 2009 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Med sunt förnuft menar jag då, som exempel, är det troligt att en nätkabel har någon påverkan på hur det låter? Den föregås av kilometervis av kopparkablar och har efter sej många meter med en koppartråd lindat runt en järnkärna, följt av ett antal meter till av en annan koppartråd, lindad runt samma järnkärna (en transformator), följt av ett gäng HÖGST olinjära likriktardioder, följt av en biffig elektrolytkondensator, kanske följt av en spänningsstabilseringskrets som kostar typ 25 öre i bulk. Nej jag tror inte det och väljer att lägga krutet på det jag tror är viktigare.
Testa att använda öronen istället för ditt "sunda förnuft". Mellan bra nätkablar är skillnaden möjligen subtil (om än tydlig), men testa att jämföra kabeln till din dator med en riktigt bra nätkabel till källan i ditt system.

Jag hjälpte en kompis att köpa en Classik Movie en gång. När jag kom hem till honom med den Lejonklou - nätkabel som jag hade sålt på honom så hade han kopplat en "grå" nätkabel till Classiken. Vi lyssnade och jag tyckte att det var lite jobbigt att det lät så jävla uselt, vad hade jag lurat in honom på? Hur som helst så höll jag god min och kopplade in den medhavda kabeln :shock: Det var ett annat system. Plötsligt lät det som Linn igen.

Det sjukaste med det hela var när han ringde mig ett par dagar senare och sa att han hade testat Lejonklou - kabeln till dataskärmen och tyckte att skillnaden på bildkvaliteten var helt enorm...

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sunt förnuft är sällan fel, men det är många gånger oklokt att avfärda saker (vad det än är) enbart baserat på sunt förnuft eller annan begränsad kunskap.

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Sunt förnuft är sällan fel, men det är många gånger oklokt att avfärda saker (vad det än är) enbart baserat på sunt förnuft eller annan begränsad kunskap.
...eller antaganden. :!:

/M

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kallekula wrote:
Om man t.ex. vet att ens högtalare är av det lite vassare slaget så kanske en förstärkare som i F/E-testet ansågs förstärka i diskanten inte är något att ens pröva hemma?
Det beror på om man tror att det fungerar att kompensera olika brister på detta sätt. Jag tror inte alls på det. Problemet är att man fokuserar på enskilda delar av ljudet, bestämmer sig för vad som är avvikande (fel) och sedan försöker motverka det felet med en apparat som avviker i motsatt riktning. Det går inte, för de fel som finns är inte enkla utan komplexa. Fler komplexa fel på varandra ger nya, än mer komplexa, avvikelser. Resultatet blir en anläggning som inte är rolig att lyssna på.

Fokus bör istället riktas mot vad det är man vill använda anläggningen till. Om det är att lyssna på musik som man tycker om så är det med musik och frågan "tycker jag om detta?" man ska utvärdera apparaterna.

Om högtalaren verkligen är av det lite vassare slaget och detta är ett irritationsmoment, ska man inte behålla högtalarna. Man bör dock kontrollera att det inte är något tidigare i kedjan som skapar denna irritation.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 02:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
... är det troligt att en nätkabel har någon påverkan på hur det låter? Den föregås av kilometervis av kopparkablar och har efter sej många meter med en koppartråd lindat runt en järnkärna, följt av ett antal meter till av en annan koppartråd, lindad runt samma järnkärna (en transformator), följt av ett gäng HÖGST olinjära likriktardioder, följt av en biffig elektrolytkondensator, kanske följt av en spänningsstabilseringskrets som kostar typ 25 öre i bulk.
Jag är böjd att hålla med men har ändå en invändning. Alla de saker du nämner, som föregår nätkabeln, hänger inte ihop med dina signalkablar. Jag har inte seriöst testat och lyssnat på nätkablar och borde kanske inte uttala mig. Men sunt förnuft kan man väl ha ändå? Jag skulle vilja påstå att om en apparat är känslig för vilken nätkabel den får sin ström igenom, då är det en dåligt konstruerad apparat. Men jag kan tänka mig att en nätkabels påverkan snarare ligger i störningar som drabbar andra (signal-)kablar. Å andra sidan, om en signalkabel påverkas av en nätkabel så är den felkonstruerad. De grejor vi spelar på/med borde vara gjorda på ett sådant sätt att dom inte påverkas av sin närmiljö, den miljö som dom faktiskt är tänkta att användas i. I mina ögon är det absurt att en DS-spelare för knappt 150 papp påverkas av vilket underlag den står på eller vilken nätverkskabel den är ansluten till.

En nätdel som påverkas av vilken nätkabel man använder är helt enkelt en kass konstruktion.

/ B

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
En nätdel som påverkas av vilken nätkabel man använder är helt enkelt en kass konstruktion.
Då måste linn verkligen göra kassa nätdelar provade lejonklous powerone för en liten tid sen och jag påstår att ljudet knappast blev sämre. Menar inte att det blev som natt och dag skillnad som att gå från Majiks ds volymkontroll till kikkin. Men skillnaden fanns ändå där. Provade både 2 m längden och 1 m längden fann att 1m lät bättre i mitt system. Själv kan jag inte riktikgt förstå hur det kan låta så olika men det gör det! Låter det bättre så måste de ju vara bättre sen vad det då beror på är en helt annan sak :wink:

Last edited by Pär on Thu Feb 12, 2009 10:57, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 10:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag är böjd att hålla med men har ändå en invändning. Alla de saker du nämner, som föregår nätkabeln, hänger inte ihop med dina signalkablar. Jag har inte seriöst testat och lyssnat på nätkablar och borde kanske inte uttala mig. Men sunt förnuft kan man väl ha ändå? Jag skulle vilja påstå att om en apparat är känslig för vilken nätkabel den får sin ström igenom, då är det en dåligt konstruerad apparat. Men jag kan tänka mig att en nätkabels påverkan snarare ligger i störningar som drabbar andra (signal-)kablar. Å andra sidan, om en signalkabel påverkas av en nätkabel så är den felkonstruerad. De grejor vi spelar på/med borde vara gjorda på ett sådant sätt att dom inte påverkas av sin närmiljö, den miljö som dom faktiskt är tänkta att användas i. I mina ögon är det absurt att en DS-spelare för knappt 150 papp påverkas av vilket underlag den står på eller vilken nätverkskabel den är ansluten till.

Jag köper ditt argument, det kan finnas sådana parametrar.

JohanR

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 10:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

kallekula wrote:
menar ni att ni hör större skillnad mellan olika cdspelare än mellan olika högtalare? om ni får styra testadet själva alltså.. en skicklig person som visar i butik har väl rätt stor makt över vad man kommer att tycka i själva testet?
Jag hör större skillnad mellan olika högtalare oftast men jag tycker skillnaden mellan olika källor ger en ljudskillnad som är viktigare för mig.
Sedan skulle jag nog vilja påstå att man oftast hör det man vill höra/förväntas höra. På samma sätt som man påvärkas av yttre omständigheter vad gäller mat, lukt, syn och grupptryck mm så påvärkas också hörseln av detta. Sedan försöker man ju oftast försvara saker man gör eller köper för andra av någon anledning.

Ett tydligt exempel på detta gäller Ds spelarna. Tex killen som tyckte hans lät skit(var ingen större skillnad mot en 10 år gammal skit CD-spelare), han tog den till hifibutik och bytte lite kabelriktning och köpte en ny signalkabel och helt plötslig lät det stampa takten och hifi. Detta låter som samma resonemang som fanns kring vissa cd spelare som "krävde" en dyr(minst 6-8000kr) signalkabel för att låta bra för ett antal år sedan. Detta är ju såklart ren smörja. En apparat som är bra eller dålig är det oavsett kablar och annat trams. Dock är det upp till var och en att höra vad man hör.

mvh

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Jag köper ditt argument, det kan finnas sådana parametrar.
Köp inte argument! Testa!!

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket starka åsikter i tråden.
Ni som har synpunkter - har ni testat?
Att bara avfärda saker som strunt bara för de verkar orimliga är ju bara fånigt.

Jag är skeptisk mot tweaks men ibland får man böja sig för resultaten. Varför de fungerar är intressant i sig men viktigare är ATT de fungerar.
Vem kan förklara vad ström är? Däremot har vi rätt bra koll hur vi kan använda den :wink:

Bill du har nämnt dina "felkonstruerad påståenden" ett flertal gånger och fått svar tidigare. Istället för att bara upprepa påståendena, kom med motargument som bygger på dessa svar. Blir en bättre debatt då.

EDIT, henrik hann före med testa...

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill du har nämnt dina "felkonstruerad påståenden" ett flertal gånger och fått svar tidigare. Istället för att bara upprepa påståendena, kom med motargument som bygger på dessa svar. Blir en bättre debatt då.

EDIT, henrik hann före med testa...
Det handlar inte om att testa och höra ljudliga skillnader, de kan mycket väl finnas. Men, det SKA inte vara några skillnader i ljudet på en DS beroende på vilket bord den står på. Det SKA inte bli några ljudande skillnader när man placerar papperslappar under fötterna på en apparat. Så enkelt är det. Jag behöver inte argumentera mer för min inställning, jag tycker helt enkelt att det är ett rimligt krav på apparater att dom är vettigt konstruerade.

Däremot så påverkar tex möbler ljudet bara genom att finnas i ett rum. Och var dom står förstås. Så hur vet man att det är elektroniken som påverkas när man flyttar runt/byter möbler? Spela in ljudet och sedan lyssna i hörlurar?

/ B

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men, det SKA inte vara några skillnader i ljudet på en DS beroende på vilket bord den står på. Det SKA inte bli några ljudande skillnader när man placerar papperslappar under fötterna på en apparat. Så enkelt är det. Jag behöver inte argumentera mer för min inställning, jag tycker helt enkelt att det är ett rimligt krav på apparater att dom är vettigt konstruerade.
Hm. Hur SKA en apparat konstrueras för att utesluta sådan påverkan? Troligen är enda lösningen att göra den så dålig att man inte hör skillnaden. ;) Även om jag skulle hålla med dig i sak så har jag en mer pragmatisk inställning, eftersom jag vill att min stereo ska låta så bra som möjligt så fixar jag till allt som jag vet (och hör) gör skillnad så gott jag kan och orkar.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Men, det SKA inte vara några skillnader i ljudet på en DS beroende på vilket bord den står på. Det SKA inte bli några ljudande skillnader när man placerar papperslappar under fötterna på en apparat. Så enkelt är det. Jag behöver inte argumentera mer för min inställning, jag tycker helt enkelt att det är ett rimligt krav på apparater att dom är vettigt konstruerade.
Hm. Hur SKA en apparat konstrueras för att utesluta sådan påverkan? Troligen är enda lösningen att göra den så dålig att man inte hör skillnaden. ;) Även om jag skulle hålla med dig i sak så har jag en mer pragmatisk inställning, eftersom jag vill att min stereo ska låta så bra som möjligt så fixar jag till allt som jag vet (och hör) gör skillnad så gott jag kan och orkar.
Störningskänsligheten varierar naturligtvis från apparat till apparat. Konstruktörer är, precis som alla andra yrkesmänniskor, mer eller mindre duktiga. En del designar apparaterna så dom blir mindre känsliga mot yttre påverkan (oavsett om den är mekanisk eller elektrisk) andra är nöjda med att designa en snygg låda.

Med tanke på att så många hör skillnad när man "tweakar" visar ju bara att vissa designers inte ägnat tillräckligt med kraft åt problematiken. Jag tror dock att det finns en psykologisk sak i det hela, man vill helt enkelt vilja vara med och påverka. Vem vill inte känna att man själv bidragit till välljudet? Vem vill inte få förbättringar gratis istället för att lägga en halv årslön på en ny apparat? Vi som har hifi som hobby gillar ju att fixa och dona även om jag själv på ålderns sensommar numera ytterst motvilligt mekar mer än absolut nödvändigt :-)

Det som stör mig mest för tillfället är att min anläggning låter olika bra olika dagar. Eller är det kanske jag som skiljer mig åt olika dagar?

/ B

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag tror dock att det finns en psykologisk sak i det hela, man vill helt enkelt vilja vara med och påverka. Vem vill inte känna att man själv bidragit till välljudet? Vem vill inte få förbättringar gratis istället för att lägga en halv årslön på en ny apparat? Vi som har hifi som hobby gillar ju att fixa och dona även om jag själv på ålderns sensommar numera ytterst motvilligt mekar mer än absolut nödvändigt :-)
Jag menar nog faktiskt att det är tvärt om; vissa personer har svårt att acceptera saker som de inte själv kan förklara (eller få förklarade), "vetenskapen"* har för vissa blivit den nya kristna kyrkan.
Bill50x wrote:
Det som stör mig mest för tillfället är att min anläggning låter olika bra olika dagar. Eller är det kanske jag som skiljer mig åt olika dagar?
Det där är helt otroligt irriterande, jag har haft mycket problem med det.

* Jag menar inte att vetenskaplighet är någonting dåligt, utan att vissa tillämpningar och tolkningar av vetenskaplig logik leder till den slutsatsen att teorin är "sanningen" och vår tolkning av verkligheten, om den skiljer sig från den (nuvarande) teorin är felaktig i absolut bemärkelse, på samma sätt som alla observationer förr tolkades genom kristna ögon. Ni som såg det fantastiskt spännande programmet om jättevågor förstår precis vad jag menar.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 17:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Absolut, och min anläggning låter allra bäst när jag lyssnar på en riktigt bra skiva.

Quote:
Jag menar nog faktiskt att det är tvärt om; vissa personer har svårt att acceptera saker som de inte själv kan förklara (eller få förklarade), "vetenskapen"* har för vissa blivit den nya kristna kyrkan.
- Det finns båda typerna eller faktiskt alla möjliga typer. På faktisk.se tycker man detta och på hififorum(fd?) så tror man på allt. På detta forum är det lite mittemellan om man generaliserar.

Min ståndpunkt är att jag hälre lyssnar på en bra skiva än byter riktning på intärnkablage. Men det är upp till var och en vad man vill använda tiden till.

mvh

Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00