selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Var och Besökte Linnfabrken i förmiddags. Bor i Linlithgow utanför Edinburgh och hade
en tid kl 11 för en rundtur. Åkte strax efter 9, Resan tog ca 1 timme, kom fram väl tidigt och startade
dagen med en kaffe i närliggande by. Lukten av koskit låg som en krydda både i byn och utanför fabriken.

En gentleman vid namn Richard Johnson visde mig runt. Vi började i kretsmontagedelen
där alla kort får sina kretsar och bakas i en ugn. 4 större apparater tuggade och allt
såg lung och fridfullt. Eftersom det är semestertider så var det inte full fart i fabriken utan
rätt lungt. Dock har efterfrågan av vissa nya produkter (Unidisk SC och Exotik) gjort att
de kört med nattskift i montagedelen som vi besökte därnäst.

Varje montör sätter ihop en apparat i taget från början till slut, i princip allt byggs efter beställning så inget byggs för att läggas på hyllan. I ett bås sattes CD12 och tonarmar samman, här var det inget på gång fn men en klenod var CD12 no1 i grå metallic, jävligt snygg. (Snyggare än silver i min mening.) Richard nämde att Linn sålt över 1000 CD12:or. Själv hade han en LP12, CD12 för CD, Unidisk 1.1 för video och SACD, kopplat till en 5103. Richard skulle troligen byta till Exotic+da när den släpptes. Han trodde de kunde göra ca 75 st CD12:or till. Ang reservdelar och lasrar så nämde han att det kanske kunde komma en helt ny transport till CD12 som uppgradering.(Med SACD), På så sett skulle ev reservdelsfrågan kunna lösas på väldigt lång sikt.

Jag försökte pressa honom lite på nya grejer men han var tystlåten om ev nyheter.
Helt klart verkar det vara att nya source komponenter från linn kommer vara multispelare,
alltså inga nya rena CD-trissor.

Såg ett par Artikulat 340? som höll på att monteras, i min mening en rysligt ful högtalare.
Dyra som attan skulle de bli, fast med inbyggda chakra-steg. (20000 pund?)

Alla boxar och metallarbeten tillverkas i den ursprunglia fabriken på annan plats i Glasgow.
Högtalarlådornas tillverkning är outsourcad. Dock stagas och isoleras de i Linnfabriken i samband men montering.
För att Testa högtalare så används mikrofoner som registrerar ev avvikleser eller lådresonanser,
hederliga stetoskop används vid sammansättning av tonarmar för att lyssna på lagren.

Vi avsutade rundturen på design och försäljningsavdelningarna. Ca 80 utvecklare finns anställda för närvarande.
Från kontoret hade man fin utsikt över Glasgow ett par mil bort.

Vi gick genom det robotstyrda komponentlagret tillbaks till receptionen där CD12/LP12+5103+klimaxar+komris spelar i vänthallen.

Jag hade kameran med mig men var så exalterad att jag glömde ta några kort.

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Trevlig läsning!
Quote:
Jag hade kameran med mig men var så exalterad att jag glömde ta några kort.
Synd men förståeligt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 17:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Flyttar denna utmärkta berättelse till Artiklar. Tack för läsningen!


Top
   
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 18:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
fredrik wrote:
Vi gick genom det robotstyrda komponentlagret tillbaks till receptionen där CD12/LP12+5103+klimaxar+komris spelar i vänthallen.

Fredrik
:roll: Lite bättre än den genomsnittliga stereon som brukar finnas i receptioner och dylikt. :shock:

Trevlig läsning, tackar för att du tog dig tid att delge oss andra ditt besök på fabriken! Ordnar de regelbundet visningar i grupp eller hur fungerar det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 18:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag är ganska sugen på att dra iväg till Skottland igen, om det inte är alltför stora problem med att få en visning runt i fabriken vore ju det ett självklart stopp på resan! Om man lyckas övertyga resesällskapet dvs. :)
fredrik wrote:
Vi gick genom det robotstyrda komponentlagret tillbaks till receptionen där CD12/LP12+5103+klimaxar+komris spelar i vänthallen.
Undrar varför de inte kör med Klimax Kontrol eller Kisto? Åtminstone Klimax Kontrol är ju både bättre och snyggare än 5103!


Top
   
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Sony wrote:
Trevlig läsning, tackar för att du tog dig tid att delge oss andra ditt besök på fabriken! Ordnar de regelbundet visningar i grupp eller hur fungerar det?
Det är bara ringa och beställa tid :) Dock verkar dom vilja ha en veckas framförhållning.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 10:46 
Trevlig läsning!

Skottland är ett drömresmål, förhoppningsvis dröjer det inte evigheter innan det blir verklighet. Ett stopp i Linn-fabriken är ju ett absolut måste då!

Hur dyrt är det i Skottland? (jag syftar på mat & logi, inte stereoprylar...)

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 21, 2004 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Mortifikator Crenshaw wrote:
Trevlig läsning!

Hur dyrt är det i Skottland? (jag syftar på mat & logi, inte stereoprylar...)

// MC
Det är som Sverige ungefär. Du får ett bra B&B för £40 natten.
Jag har sett från ca £20-25/natt på nätet men har ingen aning om ev läge
osv.

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 09:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
been there done that ... 8)
...har till och med varit in i ivors sommarstuga ( tror det var det )....

_________________
feel the power


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited