selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 10:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag har gått ett längre tag och funderat på att uppgradera mitt försteg. (Har nu Karik/Numerik, Kollektor 2, LK 140 och Ninkas). Det som ligger nära till hands nu är väl ett beg 5103, de har ju kommit ner i pris ordentligt. (Såg ett riktigt fynd med blå text på tyska ebay som gick för 1150 euro). Jag förmodar att det är många som är i min situation som också skulle tycka att det vore värdefullt att få lite tips.
De frågor jag funderar över är främst
Hur mycket har 5103 förbättrats över tiden?
Hur står det sig mot andra alternativ, Kairn (m brilliant), Exotik och försteget i Unidisk SC?

Jag är väl inte helt främmande för att dra mig mot hembio hållet någon gång i framtiden, men jag kan gott vänta ett tag. För en oinvigd känns det som att hembio just har börjat komma och att format etc inte riktigt har satt sig samtidigt som hembio med bra ljud (betydligt bättre än det jag har nu) fortfarande är väldigt dyrt. Man vill ju inte råka ut för samma sak som en 5103 köpare har gjort, dvs köpa ett försteg för över 50 tkr för bara ett par år sedan som man kan få för under 15 idag. Bara mina ideer så säg gärna emot mig.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
ulfbnilsson wrote:
Jag har gått ett längre tag och funderat på att uppgradera mitt försteg. (Har nu Karik/Numerik, Kollektor 2, LK 140 och Ninkas). Det som ligger nära till hands nu är väl ett beg 5103, de har ju kommit ner i pris ordentligt. (Såg ett riktigt fynd med blå text på tyska ebay som gick för 1150 euro). Jag förmodar att det är många som är i min situation som också skulle tycka att det vore värdefullt att få lite tips.
De frågor jag funderar över är främst
Hur mycket har 5103 förbättrats över tiden?
Blå text innebär DTS= bra.
ulfbnilsson wrote:

Hur står det sig mot andra alternativ, Kairn (m brilliant), Exotik och försteget i Unidisk SC?
Tydligen bättre än Kairn, sämre än Exotik, on par med Unidisc SC?

J
ulfbnilsson wrote:
ag är väl inte helt främmande för att dra mig mot hembio hållet någon gång i framtiden, men
Problemet med 5103 är att den troligen inte duger som hemmabiosteg i framtiden.
Ingen lip-sync etc.


Skaffa en Unidisc SC eller Exotik istället och stoppa i DA (hemmabio) och RIAA senare
vid behov. (Byt in ditt kollektor).

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 12:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
5103 är bättre än Kairn, men frågan om den får stryk av exotic. Har bara hört den en gång och blev väl inte så där ruskigt imponerad med tanke på att den blivit upphausad på det sätt den blivit. Kompisen som bytte sin 5103a mot ett exotic var inte heller så nöjd med det bytet, inte minst när det gäller hembiodelen.
Du får ju en hyggligt ny 5103a för drygt 20k (köp inget av de äldre pga att de uppdaterats en del) och det är ju ett fynd!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
En fråga till Young, har hembiodelen kommit till Exotik? Jag fick för mig att den skulle komma senare. I så fall vet du hur mycket den kostade?

Jag såg möjligheten att köpa till en hembiodel som ett stort plus över en 5103, som verkar vara en återvändsgränd när det gäller hembio iom att den inte kommer att vara kompatibel med framtidens hembio. [/quote]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 15:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
När han köpte den trodde han att instickskortet (rätta mig om jag har fel, tror det var ngt dyl) skulle finnas tillgängligt, men det gjorde det inte om jag förstod det rätt. Tror att han surnade till när det var ngt som det inte hade stöd för dessutom som tydligen var standard på de senare biostegen/recivrarna. Kolla med ngn handlare om de har stöd för de senaste prylarna, eller om det är ngt nytt på gång som man bör ha innan du klipper till! Har inte så bra koll på biodelen (har inte ens kopplat in mina bakhgt och center till min 5103a), men har tänkt att ägna det ngn timma när jag ska flytta och ev skicka upp lite fler hgt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 25, 2004 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Tack Fredrik och Young för synpunkter. Det känns som att det inte finns bara en solklar väg att gå.

Iom att Unidisk SC (som samkör försteg och cd) kanske ska man vänta tills Karik/Numeriken går sönder. Man får ju så lite betalt för den nu att det känns synd att sälja den och tills dess har det kanske också klarnat med vilka format som gäller i framtiden.

Om jag trots allt slår till innan dess så återkommer jag med en "review".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 15:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
5103 är framtidsäker. DD5.1 och DTS är ju 99% av allt utgivet bortsett
från DD2.0. Jag tror att framtiden tar ett tag till när det gäller ljudformat.
De syns mer än de "hörs" och Prologic 2 mfl känns det som jag kan vara
utan det är i alla fall fullt tillräckligt bra med DD2.0 de få gånger jag använder det.
Framtidens närmsta problem är nog på bildsidan.
Det dröjer nog inte länge innan HDTV upplöst mtrl levereras med
DVD.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Största problemen med 5103 som jag ser det är:

1) inte ställbar delningsfrekvens för högtalare satta som "small"
2) går inte använda som bildväxlare (bara S-Video ..)
3) ingen generell delay (lipsync)
4) extraherar inte bakre centern vid EX/ES material (6.1)
5) omöjligt att spela multikanalsmusik i SACD/DVD-A-format

För många är inget av ovanstående problem något egentligt problem, av exempelvis dessa anledningar:

1) man bryr sig inte eller kör alla som large eller högtalarna man har funkar bra med 5103's låsta frekvens
2) har tillräckligt få lådor för att det ska funka att koppla allt direkt till bildvisaren
3) man har bara en vanlig TV (ingen bildelektronik som tar tid)
4) man har inte 2m ledigt utrymme bakom soffan - har man inte det ger inte bakre centern så mycket. Dessutom läggs rätt lite info i den så om man måste splitta den mellan sina två "vanliga" surroundisar är inte hela världen.
5) LP/CD räcker gött.

Känner man igen sig i anledningarna till att inte bry sig så är 5103 ett jäkligt bra begköp. Suveränt analogt försteg för pengarna med hemmabio-bonus, som jag ser det. För mina egna behov är det hopplöst föråldrat och handikappat dock. Tyvärr.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited