selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Feb 05, 2009 23:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då jag vid försök till att försöka placera mina keilidh rätt har jag haft problem med att urskilja några speciella skillnader i ljudkaraktär. Då jag bor i en villa sedan ca tio år som är byggd 1974 med bl a plastkarmar och smäck, heltäckningsmattor var oxå på modet då. Nya moden kom och i mitt vardagsrum las det in någon form av laminatgolv på en ullig matta! Mjukt att gå på men är inget bra för stadiga högtalare. För några dagar sedan tog jag fram skruvdragaren och åtta skruvar, mätte in högtalarna 23 cm från min gipsvägg och där borrade och drog ned skruvarna, ställde sedan burkarna på plats. Det lät nu bra mycket trevligare. Undrar vad som är lämpligt att göra med underlaget, för sedan att kunna justera in högtalarna bra/rätt.

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gjut en platta under vardagsrumsgolvet, det gorde min vän ;)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har gjuten platta och ett rätt stadigt lamellgolv på det, det blir rätt stadigt och stumt. Men....det är ju en foam mellan lamell och betong och den kanske inte påverkar ljudet speciellt eftersom högtalarna står stadigt förutom när man går väldigt nära då kan dom svaja till lite :-(

Vad skulle man kunna göra åt det?

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag har gjuten platta och ett rätt stadigt lamellgolv på det, det blir rätt stadigt och stumt. Men....det är ju en foam mellan lamell och betong och den kanske inte påverkar ljudet speciellt eftersom högtalarna står stadigt förutom när man går väldigt nära då kan dom svaja till lite :-(

Vad skulle man kunna göra åt det?
Hur stadigt högtalarna står på lamellgolvet spelar knappast någon roll om du sedan har en foam under som kan flexa.

Det förs en diskussion om mjuka resp hårda fötter på Faktiskt.se och de inlägg som handlar om själva det tekniska förhållandet (till skillnad från det allmänna tjafset/tramset som det är i de flesta inläggen) är faktiskt mycket intressant. Frågeställningen varför man på detta forum föredrar spikes och tycker mjuka fötter låter luddigt är klart intressant när man å andra sidan kan påvisa att skillnaden i teknisk mening är att man tillför en massa distorsionsprodukter med spikes. Och att mjuka fötter har en så låg resonansfrekvens att en högtalare överhuvudtaget inte rör sig inom audioområdet.

Till sist är det naturligtvis det upplevda ljudet som är viktigast men det kan vara kul att ta sig en funderare.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00