selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!

Sitter med ett gammalt aktivt system bestående av Tukan, LK100 till diskanterna och en gammal Majik-I (med Sneaky Aktiv kort) till diskanterna.
Vill uppgradera lite i taget vartefter man ramlar på nyare utrustning men börjar inse att det kanske inte är helt enkelt.
Tanken är att samla på mig ny utrustning och sen sälja mina saker i ett paket.

Skulle det vara möjligt att driva ett par Espek med ovastående (övergångsperiod) ?
Det som oroar mig mest är alla kombinationer av biamp, aktiv etc. Vill helst inte öppna högtalarna och mecka/löda med dom...

Behöver man eventuellt köpa till kort etc till Espek ?

Tack på förhand, hittade denna lista av en slump, riktigt kul!

/Leif

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen!

Ska du driva Espek aktivt behöver du 3 slutsteg och tre aktiva Espekfilter. Dina Tukanfilter passar inte. Ett till par högtalarkablar behövs givetvis med.
Du kan ju börja driva Espek passivt under en övergångsperiod med Majik I. (ta ut Tukanfiltret innan)
Jämfört med dina aktiva Tukan, kommer det antagligen att låta lite trött innan du antingen
A/ driver dem passivt med ett kraftigare&bättre slutsteg (tex 2250, Klout eller chakrasteg) ELLER
B/ aktivt med 3st LK100 eller bättre.

Men det får man ta när man uppgraderar i steg!
Kommer att bli super när allt är på plats.

MEN...innan du börjar, vad är målet? Kort/lång sikt...
Vad vill du lägga i pengar?

Får jag föreslå Sneaky DS, 3*LK100; Espek aktivt :D
Prisvärt o MYCKET bra.
Bra mycket mer tryck o bas jämfört med Tukan - o det gillar du säkert :mrgreen:

Sedan så fort du kan, köp Kikkin försteg då det inbyggda försteget i Sneaky DS är sisådär jämfört med de bästa förstegen. Kikkin har ett unikt prestanda/pris-förhållande.

Med lite mer budget - satsa på chakra 6100 direkt. 6 kanaler i en låda som även tar aktiva filter till Espek. Minskar antalet kablar med. Lysande bra slutsteg och brukar finnas beggade till vettiga pengar. Mycket mycket bättre än LK100, mycket bättre.

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken bra förklaring! Jag har googlat i timmar, (överdriver inte), efter att jag läst ditt inlägg ramlade allt på plats med en gång.
Vill köra aktivt så småningom, och espek blir alldeles för dyrt. Budgeten ligger på ca 30, max 40.000:-

Tror jag kommer att satsa på nåt som kräver 4 kanaler istället för 6 för att köras aktivt, och gå ner ett snäpp i ambitionsnivå ;-(
Nåt i stil med Ikemi, 1xLK100 och Ninka ? (Behåller min gamla Axis)
Efter ett par månader ytterligare en LK100 samt aktiva kort.
Känner mig dock osäker på försteg....

Tips och synpunkter emottages tacksamt :-)

Som sagt, tack för det uttömmande svaret! Är VÄLDIGT glad att jag inte impulsköpte Espekarna, hade nog ångrat mig lite idag...

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg att det fanns beg Espek för 11 tusen. Kompl med begagnade slutsteg och filter bör detta rymmas inom din budget...

/ B

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg också det, men det drar iväg om man skall köra dom aktivt... CD-spelare skall också till...

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 15:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Satt och tittade lite i annonserna, det här kunde jag hitta för ca din budget.

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=5055 5140/eskpek 10000:- med aktiva kort
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=5101 3 x lk85 Tot. 10500:-
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=5092 ikemi 7500:-
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=5202 Kollektor 3000:-

Blir totalt 31000:-
I mitt eget tycke är 5140/espek en riktigt rolig högtalar. Ninkan känns lite för "tama" för att vara golvare, skulle hellre köpt Katan och en sizmik.
Måste dock aktiveras innan det släpper ordentligt. (Har själv ett par)

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle ha skaffat ytterligare en LK100 och kört dina Tukan 2xLK100 aktivt. Köpt nya diskanter till burkarna om de inte har "tre ribbor - diskanter" eller ännu hellre "Ninka-diskanter". Sett till att de står rätt och stadigt på stativ. Om du redan har stativen har du just bränt 3000 spänn - annars lite till. Det är inte det ultimata stärkeri/högtalar-systemet men funkar alldeles förträffligt. Sen laddar du med telefon, dator och kaffe och ringer och surfar runt efter så bra beggad CD - spelare och försteg du anser dig ha råd med. En eller ett par av DS-spelarna ryms kanske i budgeten om du tycker det är ett alternativ (andra här kan priserna, jag är osäker). Nånstans på slutet här säljer du också Majiken och får lite extra cash till skivor.

Carl

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 22:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag skulle ha skaffat ytterligare en LK100 och kört dina Tukan 2xLK100 aktivt. Köpt nya diskanter till burkarna om de inte har "tre ribbor - diskanter" eller ännu hellre "Ninka-diskanter". Sett till att de står rätt och stadigt på stativ. Om du redan har stativen har du just bränt 3000 spänn - annars lite till. Det är inte det ultimata stärkeri/högtalar-systemet men funkar alldeles förträffligt. Sen laddar du med telefon, dator och kaffe och ringer och surfar runt efter så bra beggad CD - spelare och försteg du anser dig ha råd med. En eller ett par av DS-spelarna ryms kanske i budgeten om du tycker det är ett alternativ (andra här kan priserna, jag är osäker). Nånstans på slutet här säljer du också Majiken och får lite extra cash till skivor.

Carl
Delar Carl´s funderingar om att aktivera Tukan. Har just denna uppställning själv med aktiva Tukan, 2xLK100, Wakonda och Karik+Numerik. Svänger fantastiskt! Har du bara en källa skulle jag också kika lite på Lejonklous nya försteg/volymkontroll.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har funderat lite kring dom banorna också, mina Tukan är aktivt kopplade nu, så om jag förstått allt rätt så behöver jag inte ändra någonting på dom ?
Gäller det även om jag skulle gå över till LK140 ? Det är bara filtrena i förstärkarna som skiljer ?

Att jag frågar mycket beror på att jag helst inte vill göra ingrepp (själv i alla fall) inne i högtalarna, eller löda o dyl.

Börjart få en klarare bild nu av dom olika uppgraderingsvägarna, det märks att det var lääääängesen jag hade "prylintresset", bra betyg för Linn iof eftersom jag slutade sukta efter nytt för ca 10 år sen och har varit helnöjd fram tills nyligen egentligen.
Så var det inte "förr", bytte komponenter hejvilt och visste exkat vad som gällde ;-)

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 03:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är korrekt, du behöver inte peta inne i högtalarna om du byter till ett LK100 till eller 2xLK140. Däremot som du själv säger måste du ha andra filter om du byter till LK140, dem du har kan du inte använda.

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle också behålla Tukan!

Förutom att dom är väldigt bra så är dom ju otroligt snygga! Sneky DS (typ 16 000:- med lämplig utrustning?) - Kikkin (5900?) - en till LK100 (2500:-) - Aktiva Tukan skulle jag föreslå. Annars är en AV5125 (10 000:-)bättre än två LK140, men varken 5125 eller 140 kan ta de aktiva filter du kör med idag.

Sjukt mycket bättre än de 100 000:- paket som föreslås i HiFi&Musik :mrgreen:

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Glöm inte att du kan använda samma aktiva filter till Tukan som till Katan. Ibland kan man hitta AV5125 till salu med filter för Katan monterade, det skulle ju passa helt perfekt!

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det börjar kännas mer och mer rätt att behålla Tukan, helt klart. Ett tag i alla fall. Hur som helst så kommer det säkert finnas en annons ute efter helgen på en LK100, en Majik och en Mimik :-)
Känns oerhört kul att kunna handla så väljudande utrustning till "vettiga" pengar. (vettigt ???). Att det dessutom är (högt) andrahandsvärde kvar i 5-10 år gammal elektronik är nästan otroligt. Skulle man jämföra med en digitalkamera så finns det ju inte ens köpare för så gamla saker...

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 11:58 
Moderator
Moderator

Även från mej kommer rådet att behålla aktiva Tukan. Min syster har ett sådant system. Man kan med fördel uppgradera diskantelementen till nyare Ninka-diskanter. Det görs hos handlare, och är inte jättedyrt.

Oavsett om, och vad, i elektronikväg du väljer att uppgradera - se till att få hjälp med justering och intrimning av systemet hemma på plats, av någon som har stor vana av att justera Linnsystem till att prestera max. Även här brukar handlare kunna hjälpa till.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00