selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Marcus musikanläggning
PostPosted: Thu Jan 22, 2009 17:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 10:29
Posts: 13
Location: Uppsala
Har regelbundet läst inläggen på selleri.nu under flera år, men har aldrig deltaktigt aktivt i diskussionerna, men tänkte att det kanske var dags att lägga upp en liten presentation av mig själv och min musikanläggning.

Uppvuxen i Uppsala och bor fortsatt kvar där och jobbar vid Gävle sjukhus. Har alltid varit intresserad av musik och min far har jobbat som ljudtekniker tidigare, så jag har varit med mycket på inspelningar och konserter under min uppväxt, vilket kanske har påverkat mitt musikintresse. Eller som mina vänner säger; Marcus gillar ljud :?:

För ca 5 år sedan gick min stereo sönder, den som jag ärvt från min far, så nu var det dags för mig att köpa mig något eget. SACD och DVD-Audio hade nyligen lanserats (kanske var var mer än 5 år sedan, tiden går för fort ibland) och jag köpte mig en Pioneer DVD-spelare som kunde spela båda formaten. Bättre än så kunde det väl inte bli tänkte jag. Letade vidare efter högtalare och förstärkeri och så hamnade jag tillslut hos ljudkompaniet i Uppsala. De introducerade mig för Ninka och Katan och ffa bad de mig komma in med min nyinköpa Pionneér och jmfa den med deras CD-spelare. Kan det vara så stor skillnad på CD-spelare tänkte jag, och min Pioneér har ju SACD och DVD-Audio, vad kan slå det? Men det fick man ju äta upp. Genkin spelade skjortan av min Pioneér oavsett högupplösta format eller ej. Så efter det var det bara att kapitulera och jag var fast i Linn-träsket.

Så först mitt första Linnsystem bestod av en Genki, Kollekor, LK 85 och Ninka. Var mycket nöjd med detta system, men det saknades lite kontroll så jag skaffade mig en till LK85 och aktiverade Ninkorna. Mer högupplöst, djupare bas, men jag tyckte fortfarande att de saknade kontroll över ljudet när man brassade på lite skrälligare musik.

Bytte källa till en Unidisk SC och mina 2st LK 85.or byttes mot en AV5125. Blev ett kliv upp. Lite mer kontroll och avslapplat men jag var inte helt nöjd. Självklart lät det mycket bra, inget snack om det, men jag hade inte hittat hem riktigt.
Unidiscen rök och byttes ut mot en Exotik DA. Lät bättre, Klart bättre försteg än den i Unidisc SC, och jag var lite missnöjd generellt med SC:n. Den krånglade och hade hysch för sig med både det ena och andra. En Denon DVD för 2000 kr införskaffades som tillfällig lösning. Funkar perfekt, aldrig krånglat, läser allt och bra bild, och kör optiskt ut in i Exotiskens DA. Men nu saknade jag som sagt en bra källa. Det är ju som att svära i kyrkan här på ett Linn forum, där Source-first teorin härskar :D .

Tyckte inte att Linn hade någon prisvärd CD som lockade då, så jag bytte ut mina Ninkor mot ett par akurate 212 istället. Min sambo var inte speciellt förtjusta i Nikorna, så de var mer eller mindre tvungna att ryka. Sprejade om stativen till vita och de nya högtalarna var accepterade. Ljudet var bra, lite tunnt och ibland ansträngt. För ca 2 månader sedan fick jag tag på ett till AV5125 och sen var det bara att aktivera dem. Det var ett verkligt lyft. Mycket mer avslappnat och känsla i musiken. Mycket nöjd med det ljud jag har nu. Känner att jag snart hittat hem.

Sen var det här med ljudkällan. Har även en dator m rel ok ljudkort som jag kör digitalt ut in i Exotiken. Har inte lyssnat än på de olika transporters som Linn har, men jag har förstått och läst på forumet så är inte användarvänligehten den bästa än. Säkert inte jättesvårt, men för mig är det viktigt att alla i huset kan använda musikanläggningen och det ska vara självinstruerande. Verkar finnas en hel del intressanta DAC:ar nu på markanden och det poppar ständigt upp nya, så man får väl lyssna sig fram och prova vad som man tycker bäst om.

Mitt system i nuläget:

Källa: Denon 2730 och dator (vet ej ljudkortets namn). Digitalt ut.
Förförstärkare: Exotik DA
Slutsteg: 2st AV 5125 men chakra aktiva kort som är internkopplade
Högtalare: Akurate 212
Högtalarkablar: 2st K400
Signalkablar: Linn interconnect
Attachment:
Marcus Vardagsrum.JPG
Marcus Vardagsrum.JPG [ 51.57 KiB | Viewed 3115 times ]


Top
   
PostPosted: Thu Jan 22, 2009 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Snyggt,och cleant!

Det jag skulle rekommendera är att låna hem en uppsättning Skeets (golvskydd) och
prova att använda dessa med dina original-spikes (du verkar inte ha spikes på fotot
i a fl).

Själv fick jag idag visat hur enkelt och smidigt det var att styra en DS med en Ipod
Touch. Inga problem för barnen och sambon att grejja det (möjligtvis för morsan om
hon är barnvakt...8) ).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Alltså du har ju allt förberett för en Majik eller Akurate DS, det kommer att bli ett helt sjukt lyft när du kopplar in den :D

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 16:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 10:29
Posts: 13
Location: Uppsala
Har glömt bort det där med att jag inte använder mina spikes till högtalarna, och jag kommer ihåg att jag tyckte att det blev ett lyft med mina Nikor när jag anväde spikes, så några tassar till mina spikes blir till att införskaffa. Tack för tipset Magnus.

Det blir väl till att låna hem en Majk- el akurate DS och införlivar de mina förväntningar så blir det väl ett oundvikligt köp. Ser fram emot att prova det.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 25, 2009 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har du datorn kopplad via optisk kabel eller liknande nu så kan du alltid låta den kabeln sitta kvar om du skaffar en LinnDS av något slag. Om någon har svårigheter med användarvänligheten kan de använda programmen de är vana med och spela musik även om det låter sämre. Och när du spelar kan du använda LinnGui och njuta mycket bättre musik! Förhoppningsvis lär sig även de andra efter ett tag. Bara ett tips.

Du verkar ha en fin anläggning, snyggt med färgen på stativen!, kanske lite synd att använda en Denon som källa bara. Använder du mycket Cd kan ett alternativ vara att köpa en beggagnad unidisk 2.1 eller 1.1 beroende på budget, då får du en väldigt bra både CD och DVD. Speciellt unidisk 2.1 verkar gå att få tag i ofattbart billigt med lite tur!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited