Lejonklou wrote:
Om jag får gissa vilt, utan att veta takhöjder och knacka i väggarna, så får jag följande tankar:
Takhöjd = 225, Väggar = timmer med tretex skiva, Golv = trä, Tak = trä
Lejonklou wrote:
* Otroligt mysigt att sitta framför spisen och lyssna till musik! Denna placering måste provas. Tyvärr tror jag att spisen kommer att sabotera ljudet när den står mellan högtalarna; de gånger jag provat en sån placering (förvisso inte så många) så har det inte varit lyckat.
Nu är det inte en hel spis utan en kamin - utrymmet ser ut så här i verkligheten:
Lejonklou wrote:
* Placeringen längst ner i högra hörnet kan vara den ljudmässigt bästa av de förslag du gett. Vänster högtalare kommer att hamna nära dörren. En eventuell sub ska troligen stå i hörnet längst ner till höger.
Torde vara rätt så lätt att möblera så med andra ord
Lejonklou wrote:
* Ett annat alternativ kan vara att högtalarna står centrerat mot den nedre väggen, mot innerkanten av respektive fönster. Men då blir det kanske ingen lyssningsposition framför högtalarna, utan de spelar ut över hela våningen. Stor risk för solblekning av träfanéren om det är söderläge.
Det är västerläge, så det är nog inget problem. Det som kanske kan göra det litet svårt att möblera där är att det är en liten utbyggnad på den väggen mellan fönstren (se bild) som kanske kan störa??
Kanske hjälper dessa bilder något?