selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 18, 2009 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känner väldigt få nuförtiden som lyssnar på dessa två typer av musik.

Blues är mig inte helt främmande har, nån gamla Eric Clapton, Garry more och Buddy guy men det kanske egentligen inte där det är roligast att börja?

Det finns säkert många kompetenta inom båda områdena som kan ge lite tips om vad man bör börja med och vad som är essentiellt inom dessa musiksorter. Det kan säkert vara intressant för fler än bara mig.

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan rekommendera Diana Krall som är en jazzsångerska och som gör en lättlyssnad jazz. Har en del skivor med henne men jag vet inte riktigt vilken jag skulle vilja rekommendera till dig. Det finns dock en som heter Diana Krall Live in Paris som är i mitt tycke väldigt bra ... Kan var värt att pröva.

Har precis börjat att köpa EST som är instrumental jazz och jag gillar dom. Det kanske inte är den mest lätt tillgängliga jazzen som finns men den är helt ok. Har fn tre fyra CD med dom. Finns en tråd om det här på Selleri också.

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De tre du räknade upp är en bra start, men kolla in Low Budget Bluesband (Ronander, Little Mike, m fl)
De kör covers på gamla godingar, asbra.
Överhuvudtaget kan Ronander blues bättre än de flesta.

Kolla på Linn records, Carol Kidd tex
Rod Stewart har spelat in 3 skivor med "standards". Riktigt bra start att få upp ögonen för äldre musik.
Natalie Cole (dotter till legenden Nat) har en skiva med "standards"; unforgettable. Hon o Carol sjunger skiten ur Diana Krall :wink:

Peps...
Rolf Wikström...
Erik Bibb...

Efter denna mjukstart är du kanske redo för dessa?
Lois Armstrong, Stan Getz, Glenn Miller

Lite bluesrock kanske?; Whitesnake (obs orginalplattorna, INTE de hemska usa-remix med ylande distade tillsatta gitarren, urk)
Tunggung!!!!

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ska kolla om dom har nåt av detta när jag går på biblioteket i veckan o lämnar igen de skivor jag har här hemma. Känns bäst att låna iaf i början och sedan kanske köpa några skivor om det är något man fastnar för eller är sugen på då utbudet är ganska knapert där.

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den (i mitt tycke) bästa bluesen gjordes i USA, främst Chicago, på 50/60-talet. Det var då bluesen elektrifierades. Artister att kolla in är Muddy Waters, Howlin Wolf, Otis Rush, Sonny Boy Williamson m m. Även BB King förstås. Det här är förlagan till den brittiska bluesen på 60-talet (John Mayall, Clapton, Stones). Iofs tycker jag Muddy Waters gjorde sina bästa plattor på 70-talet (dom som Johnny Winter producerade), innehåller mycket återinspelningar från tidigare t ex så är den Mannish Boy ni hört på Jeans-reklamen från plattan Hard Again men han har spelat in den tidigare. Grym platta!

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jazz är fantastiskt. Jag har listat några av mina favorit-artister och titlar som förhoppningsvis ger dig en bra introduktion till den bästa jazzen - beroende på vad/vilka du gillar av dessa ger jag dig gärna ytterligare tips. Jag har hoppat över många bra artister i denna tunna lista ((Stan Getz, Jimmy Smith, Ella Fitgerald, Ornette Coleman, Gerry Mulligan, Armstrong, Billie Holiday, Charlie Parker etc etc ) men du måste ju börja någonstans och förhoppningsvis inspirerar dig dessa till att utforska mer.

Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin'
John Coltrane - A Love Supreme, Giant Steps, Blue Train, My Favorite Things (Boxen Heavy Weight champion - the Atlantic Years är ett bra sätt att få många av de bästa Coltrane - den finns säkert på CD)
Dave Brubeck - Time Out
Cannonball Adderley - Something Else
Miles Davis - Kind of Blue, Sketches of Spain, In a silent way, Bitches brew (börja inte med Bitches brew, den kräver uppvärmning)
Oscar Peterson - Night Train
Count Basie Orchestra - The Complete Atomic Basie
Art Pepper - Meets the Rhythm Section
McCoy Tyner - The Real McCoy, Tender Moments
Freddie Hubbard - Open Sesame, The Body and Soul
Dexter Gordon - Our Man in Paris, Go, One flight up
Thelonious Monk - Brilliant Corners, Monk's Music, Best of Blue Note

Jag listar också gärna några förslag på titlar med bra Blues - återkommer

VH Carl

PS. Ett annat intressant sätt att närma sig jazz är att börja beta av den här listan av re-issues från Blue Note..

http://musicmattersjazz.com/titles2.html

PS2. The Penguine jazz guide är ett ypperligt verktyg för att lära sig mer om jazz

http://www.penguin.co.uk/nf/Book/BookDi ... chard_Cook

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ojojoj, Carl.. vilken lista! Jag kan bara instämma.. det där är guld! Möjligen skulle jag velat se Sonny Rollins och Wayne Shorter i listan också.

Har du allt det där på vinyl? Det låter som en samling jag hade velat se. :D

Edit: Höra, menar jag förstås!

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Om man inte är van vid denna typ av musik så tror jag det är viktigt att börja med något som är något så när lättlyssnat.

Beträffande Jazz så tycker jag i många fall att det är mera lättlyssnat med vocal Jazz, långa solon och allmän urflippning brukar hållas mera på mattan här. Jag började på detta sätt med en hel del svensk musik som är i gränslandet mellan jazz och pop och har sedan arbetat mig bakåt i tiden till lite mer experimentell musik. Testa till exempel Jan Lundgren (Gärna den med Aida/Kronqvist) samt Rigmor Gustavsson. Speciellt lättlyssnad är den där Rigmor gör Burt Bacharach covers samt den med Nisse landgren. Landgren har också gjort en fin skiva där han sjunger ballader. Sedan kan man gå vidare till exempelvis min favorit Ella Fitzgerald.

Jag tror att man ska göra ungefär likadant med Blues, dvs att börja med lite nyare Blues för att sedan jobba sig bakåt mot de mer klassiska namnen (även om jag helt håller med Stefan om den underbara musiken i hans inlägg).

Clapton som du nämner gjorde en skiva med bara Blues som heter "From the Cradle" som är ganska bra. Stevie Ray Vaughan är ett annat namn att kolla upp. John Mayall & Bluesbreakers ett annat. Mina favoriter som kombinerar en del (lite) jazz och (en hel del) Blues är annars Allman Brothers Band. Testa med deras tidiga plattor T.ex. dubbel liven " At fillmore east" från 1971. När man tror sig begripa detta så tycker jag man kan gå på lite äldre Blues. Då har man nog också kommit på om man gilar lite tyngre Blues i gränslandet till rock eller lite mera finstämt med t.ex. mestadels akustiska instrument.

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med om att Carls lista enbart består av grymma jazzvax! Några fler:

Keith Jarrett "The Köln Concert"
Clifford Brown "With strings"
Ella Fitzgerald "Sings the Cole Porter songbook"
Horace Silver "Song for my father"
Herbie Hancock "Headhunters"
Stan Getz/Joao Gilberto "Getz/Gilberto"
Bill Evans Trio "Live at the Village Vanguard"
Sonny Rollins "Volume Two"
Wayne Shorter "Speak no evil"
Sarah Vaughan "With Clifford Brown"
Lee Morgan "The sidewinder"
Thelonious Monk "Genius of modern music vol 1"
Nina Simone "Jazz as played in an exclusive side street club"

För lite mer "moderna" tongångar:
S:t Germain "Tourist"
Koop "Walz for Koop"
US3 "Hand on the torch"

Puh, man kan hålla på hur länge som helst med en sådan här lista! Det är nästan som Pandoras Box, fast det istället väller ut grym musik när man lyfter på locket...

PostPosted: Thu Jan 22, 2009 04:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
blues
Sorry, mycket att göra.
Här några förslag på plattor som ger dig bra introduktion till Bluesen och förhoppningsvis till nått du gillar. Precis som i jazzen finns här många olika stilar och epoker - som nämnts i tråden är det bra att börja brett och inkludera bluesrock för att se vad du gillar. Sånt som Hendrix, tidiga Stones och Zeppelin är också ypperlig Blues men jag har en känsla av att det inte är sånt du är ute efter (den här gången). Många av de stora namnen spelade in musik under många decennier (mycket frukt och grönt, regelbunden motion och 8 timmars sömn med hög ålder som följd är kutym bland Bluesraketer) och mycket de gjort håller inte nån vidare klass. Det lönar sig att vara lite noga med vad man väljer. Observera också att de tidigaste artisterna - tex Robert Johnson och Blind Willie McTell -började spela in tidigt 1900-tal. Inspelningarna är ofta av omodern ljudkvalitet men - PLEASE - låt inte det hindra dig från att skaffa dem. (Te x The Definitive Blind Willie McTell är en suverän dubbel-CD med låtar från 20- och 30-talet).

Även här finns det grymma artister som inte kom med på min lista (John Lee Hooker, Sonny Boy Williamsson, Bo Diddly, Etta James etc) men som sagt du ska ju börja någonstans.

Robert Johnson – King Of The Delta Blues Singers
Blind Willie McTell - The Definitive Blind Willie McTell
Muddy Waters – Folk Singer, At Newport 1960
Billie Holiday - The golden years, A flag for Lady Day
BB King - Indianola Mississippi Seeds, Confessin' the Blues, Lucille, Blues on top of Blues
Albert King - Live Wire/Blues Power, Born Under A bad sign, King Albert
Albert Collins - Ice Picking, There is gotta be a change
John Mayal - Bluesbreakers with Eric Clapton, Blues from Laurel Canyon, Bare Wires
The J. Geils Band - selftitled, The Morning After
Allman Brothers - Live at Fillmore East, Idlewild South, Eat a peach

VH Carl

PostPosted: Thu Jan 22, 2009 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Ojojoj, Carl.. vilken lista! Jag kan bara instämma.. det där är guld! Möjligen skulle jag velat se Sonny Rollins och Wayne Shorter i listan också.

Har du allt det där på vinyl? Det låter som en samling jag hade velat se. :D

Edit: Höra, menar jag förstås!
Tack. Ett par Davis och Monk på CD, resten en blandning av re-issues och äldre pressningar. Måste fördjupa mig i Sonny Rollins - jag har Newks Time och Village Vanguard på Blue Note men that's it. Rekommendationer?

Carl

PostPosted: Thu Jan 22, 2009 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
en blandning av re-issues och äldre pressningar.
Samma här. Köper det jag hittar, men gamla jazzplattor i rätt utgåvor är inte direkt lätta att hitta idag. Desto roligare när man lyckas. De brukar låta fantastiskt, nästan oavsett skick!
Carl Nyqvist wrote:
Måste fördjupa mig i Sonny Rollins - jag har Newks Time och Village Vanguard på Blue Note men that's it. Rekommendationer?
De jag återvänder oftast till är Saxophone Colossus, Sonny Rollins Plus Four och Way Out West. Rollins Plays for Bird är inte heller så dum, fast lite annorlunda. Village Vanguard-plattorna har jag tyvärr inte. Han känns som en habil artist, levererar nästan alltid. Inte för jag hört allt han gjort.. har bara tiotalet plattor.

Fanns det förresten någon kul jazz på 70-talet? Förutom Miles Davis har det mesta jag testat varit rätt trist. (Har två Rollins från 70-talet och det är lagom roligt..) Det Weather Report jag hört har inte alls fallit mig på läppen, trots att jag gillar Wayne Shorter solo starkt (och kanske ännu bättre i Art Blakeys band).

PostPosted: Thu Jan 22, 2009 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Carl när det gäller jazz och även tilläggen med Sonny Rollins. Däremot anser jag att Miles Davies bästa är de fyra tidiga med Cooking, Steaming, Working och Walking.

/Erik

PostPosted: Thu Jan 22, 2009 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Erik, jag la just på en platta och loggade på här. Plattan? Steamin' with the Miles Davis Quintet!

VH Carl

PS. Du har fel. :)

Last edited by Carl on Fri Jan 23, 2009 00:34, edited 2 times in total.

PostPosted: Fri Jan 23, 2009 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Samma här. Köper det jag hittar, men gamla jazzplattor i rätt utgåvor är inte direkt lätta att hitta idag. Desto roligare när man lyckas. De brukar låta fantastiskt, nästan oavsett skick!
Håller med, då är det kanon. Steamin' som snurrar nu är en tidig original press på Prestige med underbart sound - det är nått alldeles speciellt med jazz på vinyl. Jag köper gärna jazz re-issues, de är ofta välgjorda och prisvärda - speciellt Blue Note och Verve upplever jag rätt så riskfritt. Någon som provat Blue Note 45 RPM? Jag tycker de är för dyra - köper hellre 3 - 4 "vanliga" reissues - men det hade varit kul att ha ett par av favoriterna på BN45 RPM

teatime wrote:
Fanns det förresten någon kul jazz på 70-talet?
Ja det är klart det fanns men standarden överlag droppade avsevärt. Prova McCoy Tyner, han svackade ordentligt när mentor Coltrone dog men sen kom han igen - jag tror du kan köpa i stort sett allt han gjorde på 70-talet men förvänta dig inte Kind of Blue eller My Favorite Things kaliber på grejerna - fortfarande bra musik dock. Känner du till Scott Hamilton (sax)? Hans första 6 - 7 plattor från sent -70 tal och framåt håller hög och jämn standard. Mer tillrättalagt, inte mycket improvision men snyggt och välgjort.

VH Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00