selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 22, 2025 07:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 21, 2008 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du får nog kolla upp DS:en är OK. Är den ok så borde nog en riktigt tune dem genomföras...

Blir du inte nöjd med din Majik DS lär den vara mycket lättsåld. :?

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 01:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jaha, då var det dags att hälsa på stockholmssyrran igen. Jag hade pratat med HF om att komma in på fredagen för att kolla upp vad som kunde vara fel. Med i bagaget var Ds, Cambridge cd, Dator, nas o router med kablar. Här skulle provas o jämföras var min installation. Kalle tog hand om "mig" och han började med att duka fram Majik 140 att lyssna genom, jämförde deras majik med min efter en koll under skalet att allt såg rätt ut och lät sedan också lika med matning från deras Nas och kablage. Min cambridge togs fram för att jämföras och den lät mycket "tunnt". Bra!! Sedan togs mina dator grejor fram och kopplades upp precis som jag haft det hemma. Vid provspelandet då lät det inte så bra, Kalle blev tyst och gick ut och började plocka med nätverkskabeln mellan router o Ds vände den och nu hände det saker!! En klar skillnad beroende på riktningen, kollades oxå sedan flera gånger, mycket viktigt tydligen med min? kabel. Vändes även på sladd mellan Nas o router men där utan skillnad.
Köpet är nu inte öppet längre, med mig hem blev det ninka-diskanter plus silverkabel som jag köpte till.
Åker hem på söndag med en ny för mig stereobänk som ska in i huset. Det ska bli spännande att provspela nu igen.
Undrar förståss på nätverkskablar i fasta installationer som är tänkta i framtiden och kan finnas i verkligheten, kan bli bökigt och fel...

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

marfor wrote:
nätverkskabeln mellan router o Ds vände den och nu hände det saker!! En klar skillnad beroende på riktningen, kollades oxå sedan flera gånger, mycket viktigt tydligen med min? kabel. Vändes även på sladd mellan Nas o router men där utan skillnad.
BRA att du hittade felet!

PS
Har varit en del på forumet som ifrågasatt att cat5-kablar och riktningar gör skillnad - hoppas de läser detta. :wink:

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har i o f s aldrig ifrågasatt fenomenet, men inte heller anat att det kunde
vara så stora skillnader som framgår ovan.
marfor wrote:
Undrar förståss på nätverkskablar i fasta installationer som
är tänkta i framtiden och kan finnas i verkligheten, kan bli bökigt och fel...
...och det gör mig mörkrädd. Har Cat5 draget i rör till alla rum, och jag är g a n s k a
så säker på att elektrikerna inte hade med sig några stereoprylar för att teta vad
som funkade bra och inte bra.

/M

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dras inte knekt också med cat5 kabel?

borde ju vara en drös som har sina kablar felvända i väggen i så fal

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jepp. Men det är en balanserad analog signal, undrar hur stor skillnad det är i de fallen? Större?
pekka71 wrote:
...eller rättvända kanske? Det är nog ingen som vet innan det testats, slumpen avgör kanske
vilken ände av röret som kabeln är dragen från.

Det gå ju i o f s att testa med en bit av kabeln, och sedan checka vilken väg kabeln går i
väggen. Att dra ut kabeln och sedan dra in den igen rätt väg är inte något monsterjobb,
men inte något som någon gör frivilligt.

/M

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 13:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
pekka71 wrote:
Jepp. Men det är en balanserad analog signal, undrar hur stor skillnad det är i de fallen? Större?
pekka71 wrote:
...eller rättvända kanske? Det är nog ingen som vet innan det testats, slumpen avgör kanske
vilken ände av röret som kabeln är dragen från.

Det gå ju i o f s att testa med en bit av kabeln, och sedan checka vilken väg kabeln går i
väggen. Att dra ut kabeln och sedan dra in den igen rätt väg är inte något monsterjobb,
men inte något som någon gör frivilligt.

/M
Går det se på kabeln villket som är rätt och fel?

Mike

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla sladdar och kablar får musiken att låta olika beroende på vilken riktning man kopplar in den oavsett om det är signalkabel, nätverkskabel, strömsladd, internt kablage eller högtalarkabel.

Lyssna, vänd riktning och lyssna igen.
Det är så man måste göra för att upptäcka vilket som är bäst.

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I de fall där det är stor skillnad på riktning på Ethernet-kablaget så har man troligen i grunden problem med störningar som rimligen åtgärdas betydligt effektivare på andra sätt än att man byter riktning på kabeln. Prova att byta Switch, nätadapter till switchen, annat uttag eller skarvdosa där Switchen sitter. Prova givetvis vilket håll som nätadaptern resp. nätsladden till NAS:en bör anslutas. Switchens underlag verkar heller inte oviktigt. Ethernetkablaget bör enl. min erfarenhet vara skärmat S-FTP och med skärmen endast ansluten i Switch-änden (köp SFTP med skärm ansluten i båda ändar och terminera om DS-änden utan att ansluta skärmen). Switchen bör sannolikt jordas i de flesta fall!

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 13:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
I de fall där det är stor skillnad på riktning på Ethernet-kablaget så har man troligen i grunden problem med störningar som rimligen åtgärdas betydligt effektivare på andra sätt än att man byter riktning på kabeln. Prova att byta Switch, nätadapter till switchen, annat uttag eller skarvdosa där Switchen sitter. Prova givetvis vilket håll som nätadaptern resp. nätsladden till NAS:en bör anslutas. Switchens underlag verkar heller inte oviktigt. Ethernetkablaget bör enl. min erfarenhet vara skärmat S-FTP och med skärmen endast ansluten i Switch-änden (köp SFTP med skärm ansluten i båda ändar och terminera om DS-änden utan att ansluta skärmen). Switchen bör sannolikt jordas i de flesta fall!
Har en cat5 kabel idag ska testa köpa cat6e kabel inte så jätte mycket pengar precis vore skoj med en förbättring.

Mike

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Går det se på kabeln villket som är rätt och fel?

Mike
Om du först testat och kommit fram till vilken väg som funkar bäst kan du
vända övriga kablar (från samma rulle) åt samma håll.

/M

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Suck det verkar ju vara större skillnader än jag kunde drömma om. Såna här trådar får mig att seriöst tvivla på DS-spåret överhuvudtaget :-(

Fast på sätt och vis skönt eftersom jag ändå inte har råd med en DS just nu :-)

Jag har ju massa färdigdragen kabel i rör och allt uppkopplat med switch, NAS snyggt draget med kabellister etc Tänk sen om lyftet uteblir även för mig då vete tusan om jag skulle orka börja undersöka saken.

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte hört om någon som haft samma problem som marfor innan så förhoppningsvis är det normalt inga större skillnader mellan hur man vänder nätverkskablarna. Ett tips kan ju vara att testa med kablarna liggandes på golvet mellan grejerna och sen när man testat ut det som låter bäst, installera eller sätta upp längs väggar/lister. Så gjorde jag även om det mest var för att det skulle bli enkelt att göra om om något blev fel.

Personligen tror jag nog val av router kan påverka betydligt mer. Hade mycket allmänt strul med min förra router (netgear 10/100mbit) medans den jag använder nu (D-link 300mbit) har varit suverän. Kan bero på program eller hårdvara men skulle förvåna mig om sånt inte påverkar ljudkvaliten.

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 03:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det här är ju helt galet, och verkar ju tyda på att ds:n inte använder sig av tillgängliga felkorrigeringsprotokoll så som tcp/ip tillsammans med buffring. Tycker detta verkar vara konstig miss av linn... Fattar inte detta. en korrekt bygd streamingtjänst ska ju inte ge någon ljudförlust oavsätt kablar eller något annat. Eftersom den ser till att alla bitar kommit via felkorrigeringsprotokoll innan den börjar spela musiken. En vanlig buffring på på någon megabyte borde ju räcka.

Hur kan linn missat så här``??

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...eller så har de kanske löst det på annat sätt som gör att spelarna
låter så bra (till priset av att de är känsligare)?

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next

All times are UTC+02:00