selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Sat Jan 03, 2009 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Är Katanen och Sizmiken injusterade? Känns som dom är placerade "lite för lika" i de (väldigt) olika rummen.


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Sat Jan 03, 2009 17:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
På sista bilden ovan är inte Katan injusterade. De blev dock det straxt efteråt. Tänkte flytta Kabrarna till ett nytt hem, och få små snygga, moderna, väljudande Katan istället. Men innan jag gjorde det så kopplade jag upp Kabrarna igen (första gången i Karlstad), och mycket provisoriskt. De lät ca 100 ggr bättre än Katan även med 2250. "Tråkiga" jazz-damer typ Diana Krall och Madeline Peroux lät nu allt annat än tråkiga. Sväng, timing, inlevelse, det unika uttrycket dessa damer har kom fram direkt. Istället för att hoppa upp och ner från lyssningsplatsen för att besöka kylskåpet, eller kolla mailen, eller sortera räkningar, satt jag nu stilla och lyssnade både avslappnat och med inlevelse. Jag nämner det därför att några på formumet har nämt sin besvikelse över hur trist Diana Krall låter. Svaret är att Krall inte låter trist, det är vissa hifi anläggningar som låter trist. Slutsats, den som en gång har hört aktiva Kabrar lär aldrig älska något annat.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 03, 2009 17:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
1) I samband med flytten byttes först Kairn mot ett 5103 försteg. Stort lyft. Sedan köptes en 2250 för att driva Katan.

2) Nästa problem var att sätta samman mina två system till ett enda. Det visade sig vara svårt. Tänkte sälja min Classik Di och köra min Harman Kardon DVD som transport. Men HK:n lät mycket sämre än Classiken som transport. Alltså fick Classiken vara kvar. :(
Istället köptes nu ett demo Chakra 6100 till reducerat pris för att driva bakhögtalarna och center. Samtidigt köps 2x5 meter 600 kabel till Kabrarna.

3) Unik högtalarna säljes, istället får Kabrarna vara bakhögtalare.

4) Nu kommer Linns aktiva 2007 sommarkampanj. Äntligen finns det nya aktiva filter till Kaber. Från TaktoTon inhandlas ett Akurate 2200 slutsteg, med 10% rabatt plus aktiva filter till hela anläggningen! YES. Nya filter till Kabrar, Katan, och Trikan center.
Kabrarna drivs nu med 6100 för bas och mellan, med AK2200 tar diskanten. 2250 driver centern aktivt, medan Katan drives aktivt av två LK100. Det låter väldigt bra. :D

5) Byter 5103 till ett Akurate försteg, kommer inte ihåg riktigt när det var dock. Ännu ett lyft, inte minst vad gäller digtalomvandlingen från DVD.

6) I april 2008 bytes tjock-tv mot platt-tv, en plasma LGPG6000. Ljudet lyfter ytterliggare. Ett gott råd till den som har tjock-tv mellan högtalarna: byt den mot en platt-tv så fort som möjligt. :D :D

7) I maj 2008 bytes Ikemi och Classik di mot en begagnad Unidisk 1.1. Ibland saknar jag lite av Ikemins driv, men Unidisk är så mycket bättre på allt annars, och med bättre förstärkare så ... Det blev ingen DS spelare pga av mitt film-, musik-DVD och opera-intresse. :D :D :D

8 ) I september 2008 inköps en Popcorn Hour och en NetGear ReadyNas. Ljudet förbättras inte men jag bränner mindre DVD än tidigare. 8)

9) Oktober 2008, Chakra 6100 bytes mot Chakra 4200. Och nu lyfter ljudet ytterliggare. Aktiva Kabrar är otroligt bra. Ljudet är helt otroligt med 6100, men med Unidisk och LP12 så åstadkommer 4200 musikmagi. :D :D :D :D

10) Sista steget, dagen före nyårsafton 2008. Platt-tvn åker upp på väggen. Den gamla Ikea bänken åker ut. Istället kommer en liten Anne bänk, bredd 80 cm, djup 40cm. Och nu lyfter ljudet ännu mer. Wow, helt otroligt vilken effekt det får. Alltså, tjock-tv ut, platt-tv in och upp på väggen, det är mitt råd. Notera att den optimala tunedemade distansen mellan Kabrarna är 108 cm, tv är 104 cm bred! Accidental planning. :D :D :D :D :D

11) Jag är pank, men lycklig. :lol:


Last edited by bofredrik on Sat Jan 03, 2009 18:13, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Jan 03, 2009 18:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Lite bilder från systemet Jan 2009.
LP12, Ekos I, Clyde pu, Linto och Lingo 1.
Unidisk 1.1.
Pekin radio.
Akurate försteg.
Akurate 2200 och Akurate 4200 till Kabrar.
LK2250 till Trikan center.
2xLK100 till Katan.
Sizmik 12.5.
2x5 meter K600, 3x5 meter K400, Silver cable mellan Unidisk och försteg, samt mellan Linto och försteg. Allt annat är Linn interconnect.
Två specialbyggda Harmonihyllor från Tonläget.
Återstår att dölja kablar.


Attachments:
kstad4.JPG
kstad4.JPG [ 21.39 KiB | Viewed 4084 times ]
kstad3.JPG
kstad3.JPG [ 17.21 KiB | Viewed 4083 times ]
kstad_2.JPG
kstad_2.JPG [ 71.39 KiB | Viewed 4080 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Sat Jan 03, 2009 19:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Nice....

Jag har Katan och gillar dessa högtalare framförallt aktivt. Det jag ibland kan sakna är tryck men storleken har ju betydelse :oops:. Aktiva kaber har jag aldrig hört men vad är det som gör dessa högtalare så bra jämfört med Katan tycker du?


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Sat Jan 03, 2009 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
En stilla undran. Var du riktigt nöjd med dina Katan i någon av dina uppsättningar? Eller känns det som ett felköp från början?


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Shit! Akurateslutstegen och aktiva Kaber! Med chakrafiltren! Det där skulle jag velat höra! :D


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Quote:
En stilla undran. Var du riktigt nöjd med dina Katan i någon av dina uppsättningar? Eller känns det som ett felköp från början?
Jag tyckte att Katan fungerade rätt bra till Classik Di:n. Men jag saknade lite mer av 'spelglädje'. Katan är lite tröga och Classiken är inte gjort för svåra laster verkar det som. Enligt min mening är Katan felval om man har typ Karik/Numerik, Ikemi eller en LP12a som källa. Man tappar för mycket av musiken och svänget.
Quote:
Akurateslutstegen och aktiva Kaber! Med chakrafiltren! Det där skulle jag velat höra!
Jo, Linn gjorde ett smart drag när man beslöt att göra aktiva filter som är bakåtkompatibla både till gamla förstärkare och gamla högtalare. Det kändes som en återvändsgränd med aktiva Kabrar och LK100 när man inte hade någon tunebox. Chakra 2100 är väldigt bra, men 2200 är än mer musikaliska.


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Mon Jan 05, 2009 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Man blir ju inte lite sugen på att testa 2x C4200 med nya filter till Keltik...


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Mon Jan 05, 2009 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Testade du inte dina Katan aktivt med ex.vis 2250?? Körde du endast med DI:n i jämförelse med aktiva Kaber?


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Wed Jan 07, 2009 00:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Quote:
Testade du inte dina Katan aktivt med ex.vis 2250?? Körde du endast med DI:n i jämförelse med aktiva Kaber?
Jag testade bara passiva Katan med Ikemi, Kairn och 2250, mot aktiva Kabrar med 3xLK100. Utfallet var klart fall av "låter det bättre är det bättre". Det blev betydligt mer sväng och musikalitet med Kabrarna. Även om jag håller åsikten att högtalarna är det minst viktiga i ljudkedjan var skillnaden var så påfallande att jag sedan dess varit ganska skeptisk till Katan.


Top
   
 Post subject: Re: Bofredriks system
PostPosted: Thu Jan 15, 2009 10:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Sep 30, 2005 09:32
Posts: 81
Location: Varberg
Quote:
Två specialbyggda Harmonihyllor från Tonläget.
Är det något mer än längden på distanserna som är special?

_________________
Lars


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited