selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Dags att lägga sig i... Jag som har Ninka själv måste säga att när jag avnjöt Espek med Klimax Kontrol/Twin och Unidisc så kliade det svårt i bytestarmen. Helt sjukt vad underbart de hanterade Rammstein och favoritlåten, Mark Knopfler - Speedway at Nazareth. Vilket djävulskt fundament att stå på och bara mums alltihopa.

Fast å andra sidan var ju inte Akurate helt fel heller med samma källa... men det är ju andra penningar det handlar om då.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 21:36 
Site Admin
Site Admin

tomash: Bra uppställda med den utrustningen kan jag tänka mig att det var riktigt riktigt kul att lyssna! Men frågan är om de låter bra med en förstärkare för en tiondel av priset :?: 2250 är knappast aktuellt för min del det närmsta året/åren och även aktivt med 2*lk140 till är ganska mycket pengar....

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

serben wrote:
Nackdelen måste väl vara att de är fulare än både ninka och katan. Något annat har då inte jag upptäckt (än) :)

Detta tycker alltså inte bara min bättre hälft, utan även jag... :lol:
Håller med om det angående utseendet jag bara älskar Ninkas utseende.
annars är väl nackdelen kostnaden.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 19, 2004 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Håller med om det angående utseendet jag bara älskar Ninkas utseende.
annars är väl nackdelen kostnaden.
Ninka är dessutom den enda hifi produkt jag packat upp hemma som fått ett "WOW va snygga!" från min sambo :?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 19, 2004 23:00 
Site Admin
Site Admin

Pratade idag med en mycket nöjd ägare av Katan+Sizmik 10.25. Nämnde ditt fall, och han trodde att REL Quake nog var rätt slö i jämförelse med Sizmik. Givetvis rekommenderade han alltså att skaffa en Sizmik istället för att byta högtalare 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 19, 2004 23:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Problemet med en sub är att integrera den med de vanliga högtalarna. Ska man köra stativare måste man gå aktivt för att få lite drag i basen.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 20, 2004 11:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag är lite skeptisk till att köra 5140 med en LK140 och jämförelsen med Espek haltar också då enligt min erfarenhet Espek är mycket bättre.

Men det var länge sedan jag hörde 5140, kanske är de mycket bättre än jag minns. Värt att undersöka är det ju om priset är rätt.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 22, 2004 11:05 
Site Admin
Site Admin

Många förslag och synpunkter har dykt upp, och det gillar jag verkligen!

Vad jag ska göra känns lite svårare, men halva nöjet är ju att besluta vad man ska välja för produkter när man väl har pengar till det. Det kostar alltså 7500 kr att byta upp sig från 5140 till espek-element, det var mycket bra att veta i sammanhanget. Det talar för att gå på ett par espek direkt tror jag, eftersom det är ungefär prisskillnaden jag sett mellan dem och då är espek nyare...

Ayn: Han är alltså nöjd och glad med sin sizmik? Om det fungerar så är det nog min väg att gå, svårigheten är att testa om den verkligen är mycket bättre än min sub och om jag kan hålla mig från att vilja ratta på reglagen när jag spelar, vilket inte alls är bra. Jag vill ställa in systemet bra och sen bara lira musik. Jämföra prylar kan vara trevligt men finslipa högtalarplaceringen hur länge som helst har jag tyvärr inte tålamod/koncentration för. :?

Alternativ nr två för mig är att sälja subben och byta in katan mot Ninka och köra på ett lk140 en period tills jag hittar en billig 140 till alt. 5125:a och kan gå aktivt. Är de hyfsat jämförbara i ljudkvalitesynpunkt (MC, du skrev väl på annat håll att du inte tyckte det skilde våldsamt mycket även om det var till 5125:ans fördel?) blir det hellre en lk140 eftersom det då matchar lådorna hela vägen. Rationellt och bra. :wink: Ninka aktivt har nog tillräckligt med djupbas för att det ska räcka åt mig och klarar mig nog på passivt tills vidare, har ju spelat på Katan ett år snart så....

Alltså: 5140 känns inte riktigt aktuell just nu eftersom 5140+espek-uppgradering nästan blir dyrare än att köpa espek direkt. Bättre att gå rakt på där i så fall. Frågetecknet är dock om de går att få till i mitt inte alltför stora vardagsrum...

Huvudalternativen just nu är alltså (med reservation för att jag kan få för mig att ändra dem helt plötsligt då)

Lk140+Ninka och så snart som möjligt aktivt med ett till lk140 alt. beg. 5125.

Katan+Sizmik om det går att få till bra och att jag inte känner att jag vill pilla på inställningarna hela tiden. Det sistnämda känns nästan mest osäkert.

Systemet blir alltså då Ikemi/Kolektor/lk140/(Katan+Sizmik) alt. (Ninka aktivt m. 2*lk140/5125). Kolektor byts sedan ut mot en Kairn senare så ska jag förhoppningsvis inte känna något i uppgraderingstarmen...

Synpunkter på ovan nämda tas med än gärna emot.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 23, 2004 18:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Skaffa dig ett par beggade S.F Grand Piano istället :!: :wink:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nonsID=854

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 23, 2004 18:18 
Sony wrote:
Ayn: Han är alltså nöjd och glad med sin sizmik? Om det fungerar så är det nog min väg att gå, svårigheten är att testa om den verkligen är mycket bättre än min sub och om jag kan hålla mig från att vilja ratta på reglagen när jag spelar, vilket inte alls är bra.
Faktum är att jag testar en Sizmik 10.25 hemma i mitt rum just nu, och det
spelar grymt bra... Jag körde med fabriksinställningarna direkt, och trots
ett vädligt besvärligt rum har jag aldrig hört några ljud som låter som en
subwoofer, bara rena bastoner och ett härligt djup i basen. Det roligaste
är att ALL musik låter bättre med Sizmik inkopplad. Jag och min flickvän
var båda helt förtvivlade över att en låt med bara sång och gitarr
blev så grymt mycket bättre med Sizmik.

(Då bör man väl också tillägga att hon är högst tveksam till allt som rör
stereo och hifi och inte alls skulle höra vad man "vill" höra, så att säga... 8) )

Sen kollade vi på Spider Man och Monsters Inc, och med lite trix lyckades
jag koda av LFE-kanalen (lågbaskanal på DTS- och Dolby Digital-ljudspår)
diskret till Sizmik med hjälp av dubbla ljudkort och lite patchar till spelaren.
Det blev grymt! Monsters Inc blir en helt ny film med lågbas, men allra
mest växte Spider Man-inledningen som innehåller en massa pampig djupbas
i soundtracket. Det som redan var så läckert!!!
Sony wrote:
(MC, du skrev väl på annat håll att du inte tyckte det skilde våldsamt mycket även om det var till 5125:ans fördel?) blir det hellre en lk140 eftersom det då matchar lådorna hela vägen.
Aktivt med LK140 är ungefär jämförbart med passivt med 5125, men
aktivt med 5125 är mycket bättre än aktivt med LK140. Däremot
tycker jag att skillnaden mellan 5125/Klout och 2250 är större än skillnaden
mellan LK140 och 5125.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 08:42 
Site Admin
Site Admin

new order: Utseendemässigt är de ju helt enkelt knock-out!

MC: Du har sizmik hemma för att testa bara eller funderar du på att behålla den? Jag tolkar dina åsikter om den som att det borde funka till Katan också då? De är ju likartade konstruktioner som Ninka...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 17:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sony wrote:
new order: Utseendemässigt är de ju helt enkelt knock-out!
När Bossanova fanns kvar hade han Grand Piano hemma.Jag lyssnade lite på dessa och de är riktigt kompetenta högtalare,och varför skulle dom inte funka med Linn elektronik?!Ett seriöst alternativ i min mening,men jag är ju lite partisk iofs.. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 23:08 
new order wrote:
När Bossanova fanns kvar hade han Grand Piano hemma.Jag lyssnade lite på dessa och de är riktigt kompetenta högtalare,och varför skulle dom inte funka med Linn elektronik?!Ett seriöst alternativ i min mening,men jag är ju lite partisk iofs.. :wink:
Om man gillar Linns elektronik är knappast Grand Piano det bästa alternativet.
Det är en kompetent högtalare, men om man gillar Linn tror jag att det finns
bättre alternativ. Du förstår säkert vad jag menar, eftersom du valt bort Linn
av samma orsak.

// MC

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 24, 2004 23:09 
Sony wrote:
MC: Du har sizmik hemma för att testa bara eller funderar du på att behålla den? Jag tolkar dina åsikter om den som att det borde funka till Katan också då? De är ju likartade konstruktioner som Ninka...
Jag har köpt den! Helt enkelt en outstanding subwoofer... Går ej att jämföra
med RELs subbasar, Sizmik har en helt annan karaktär. Den hörs mindre,
men tillför mer, så att säga...

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00