selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: HIFI och musiksmak
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnar en HiFi entusiast oftast på viss sorts musik? Vad lyssnar ni på? Väldigt mycket rockbetonat tycker jag. Finns det någon på forumet som gillar hiphop, själv tycker jag det är riktig smörja? En titt på andra forum gav samma intryck, rock, jazz och singer-songwriter betonad musik verkar vara vad som spisas. Kan det vara så att de som lyssnar på reklamradions utbud inte tycker det är värt pengarna för att få en bra stereo att lyssna på? Dom som förut köpte samlingsskivor och idag laddar ner all sin musik har kanske inte riktigt det musikintresse som behövs för att motivera ett stereo köp

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 21:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mycket akustiskt, jazz...Diana Krall/Zelmani/Lisa Ekdahl/Norah Jones/Clapton/Jamie Cullum...men även en del Stefan Sundström, som den 1staklassiga vispoeten han är...

Sen måste jag erkänna att ju bättre anläggning man får desto mer tar det emot att sätta på en Kent-skiva, det låter så illa om inspelningarna... :cry:

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 23:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

lyssnar faktiskt på Nightwish ibland.......lite udda men grym röst har Tarja i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rockabilly, Hillbilly, Country, Blues, Swing, rock, Heavy metal, klassiskt och punk är väl det som går mest.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 21:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

weezer wrote:
Sen måste jag erkänna att ju bättre anläggning man får desto mer tar det emot att sätta på en Kent-skiva, det låter så illa om inspelningarna... :cry:

Jag håller med, jag tror Hagnesta Hill är den enda skivan med någorlunda bra inspelning :?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är Kent ett riktigt trist band i vilket fall som helst, eller vad tror ni?

Det har vädrats tidigare, hur viktigt är det med ljudkvaliteèn på en skiva?
Kan en dålig inspelning förstöra ett musikaliskt mästerverk?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 21:33 
Site Admin
Site Admin

Till viss del. Jag kan väl inte vara den enda som grämer mig över att Metallicas Master of Puppets inte låter så bra som den skulle kunna göra? Det vore ju så fett med klockrent ljud på den...

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men musiken är fortfarande bra trots en dålig inspelning, det är bara helhetsbilden som blir lidande. En billigare stereo brukar spela det mesta likadant så ägare till sådana maskiner märker sällan problemet utan bedömmer bara musiken, tycker om/tycker inte om. Inget fel i att beklaga sig om ljudet, naturligtvis är en bra inspelning att föredra framför en dålig. Men skulle ni helt avstå från att köpa/spela en skiva som ni inte är nöjd med ljudkvaliteèn på?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Men musiken är fortfarande bra trots en dålig inspelning, det är bara helhetsbilden som blir lidande. En billigare stereo brukar spela det mesta likadant så ägare till sådana maskiner märker sällan problemet utan bedömmer bara musiken, tycker om/tycker inte om. Inget fel i att beklaga sig om ljudet, naturligtvis är en bra inspelning att föredra framför en dålig. Men skulle ni helt avstå från att köpa/spela en skiva som ni inte är nöjd med ljudkvaliteèn på?
Absolut inte det jag lyssnar på mest har ju undermålig ljudkvalitet men å andra sidan så är ju det en del av musiken är det inte det så förvandlas musiken till en annan del av samma gengre.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ljud kvaliteten på inspelningen är viktig, men musiken är viktigast!
Är det kass musik spelar det liksom ingen roll att det låter "hifi"...

Ju bättre LINN anlägning man har desto mer kan man överse med ljud kvaliteten - det är min erfarenhet.
Visserligen hör man defekter lättare men o andra sidan svänger det så mycket mer :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag kan väl inte vara den enda som grämer mig över att Metallicas Master of Puppets inte låter så bra som den skulle kunna göra? Det vore ju så fett med klockrent ljud på den...
Nej, du är inte den ende! Jag trodde dock att det kanske var jag som lyckats få tag på en dåligt pressad vinyl. Har du den på cd eller?

Deras senaste, St Anger, låter i mina öron förfärligt. Lite som att de använt bandaren i köket vid inspelningen eller nåt. Men jag antar att det är det "soundet" de vill ha :(

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag lyssnar mycket på dagens musik såsom Muse, Eminen, Avril Lavigne, Damien Rice, Elektrelane, Eve and the Last Waltz, Flogging Molly, Heather Nova, Jeff Buckley, Karl Bartos, Miranda Stone, Norah Jones, Rosie Thomas, Sigur Ros... men självklart också på gårdagens stora. Bra musik är alltid bra musik, eller hur? Tyvärr har klassisk musik hamnat lite i bakvattnet, men en av mina favoriter alla kategorier är Mussorgsky´s "Tavlor på en utställning. Den har jag i tre olika pianoversioner (Solyom, Boyk och Cherkassky, den senare är kass), rockversion med Emerson, Lake & Palmer, synth-version med japanen Tomita och i orkesterversion med The Cleveland Orchestra.
Och så har jag 339 versioner av "House of the Rising Sun" :-))

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:26 
Site Admin
Site Admin

Ack! Jag AVSKYR House of the Rising Sun ;)

För att vara lite mindre OT så tror jag det skulle till något riktigt extremt för att jag skulle låta bli att lyssna på musiken pga ljudkvalitén. Bra musik är bra musik helt enkelt, och allt man kan göra om det är dåligt ljud är just att gräma mig åt det. Att inte lyssna alls är ju givetvis uteslutet!
Vilket får mig att tänka lite på nån tråd på HF.nu för ett tag sen där flera föreslog att man skulle bojkotta skivor som är kopierings-'skyddade'. Den typen av tänkande kan jag inte med. Visst är det riktigt pantat med dessa skivor, men att låta bli att köpa bra musik bara för att det råkar ligga på en kopieringsskyddad skiva? Aldrig! När jag hör bra musik som jag vill ha kan jag inte låta bli att skaffa. 8)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är en sån där obstinat typ som när jag får en kopieringsskyddad cd i min hand så rippar jag den omgående och lägger ut den på nätet! Däremot så bojkottar jag inte cd´n i sig.
Men jag har bojkottat butiker som säger sig helhjärtat stödja kopieringsskydd och som inte heller vill berätta vilka cd som har skyddet och vilka som inte har. Skivhugget i Gbg tex hävdar att ALLA deras cd är kopieringsskyddade. Detta är inte sant och så länge dom ljuger handlar jag inte av dom.

Jag gillar inte kopieringsskyddet av flera anledningar. De två viktigaste är att de ofta påverkar ljudet och att de hindrar mig från att lyssna på musiken där jag vill. Det är inte skivbolagen som ska bestämma huruvida jag får lyssna på mitt nyinköpta fonogram i min mp3-spelare på väg till jobbet.

För övrigt har jag en jazz-version av Mussorgskys "Tavlor på en utställning" också......

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eminem är sanslöst bra. Fattade inte hur mycket han svänger förrän jag en dag i dystert tillstånd gick förbi en affär och till min förvåning kom ut med The Eminem Show. Sen gick den i stort sett varje dag i flera månader - så har jag inte lyssnat på musik sen jag var tonåring!

Lyssna på den i en CD12 eller Unidisk och fatta hur ARG han är och vilket FLYT han har. Märkligt egentligen att negativ musik kan pigga upp en när man inte mår bra...

I övrigt håller jag med Jan om ljudkvalitén: Ju bättre en anläggning förmedlar känslan i musiken, desto mindre viktig blir ljudkvalitén. Det enda som kan reta mig är när man producerar sönder musik så att svänget går förlorat eller känslan får svårt att komma fram. Att det låter burk eller knaster eller gnissel stör mycket mindre.

/Fredrik

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00