Stephan wrote:
När det gäller överprissatta produkter så tänkte jag nog mest på Keel.
Men även Unidisk1.1 och 2.1 som går för en tredjedel av nypriset idag.
Själv tyckte jag det var väl stor ljudmässig (musikalisk sådan) skillnad mellan 1.1 och 2.1 fö att riktigt motivera 2.1:an, men 1.1:an var enl. min mening klart prisvärd t.o.m. om man bortser från att den även spelar DVD, DVD-audio och SACD. Prisvärdhet är dock ganska subjektivt så det är ju bara min åsikt.
Stephan wrote:
Att frisläppa Akurate CD ett halvår före Akurate DS kändes oxå lite cyniskt. När man släppte den så måste Linn varit medvetna om att denna produkt skulle vara omodern inom ett år.
Från mitt perspektiv så håller jag med om att det kan betraktas som en aning cyniskt, men för de som inte ännu är mogna att hoppa på DS-tåget så är antagligen fortfarande Akurat-CD:n en vettig apparat.
Stephan wrote:
Jag kanske tänker lite fel i denna fråga.. men på något sätt vill man ju att en pryl för 60-100kkr skall ha ett bestående värde i mer än 1-5 år. Det skall finnas någon sorts produktvård eller uppgraderingsbarhet eller nåt inbyggt i produkten. Fast det är kanske utvecklingen som gått väldigt fort...
Jag tänker nog fel...Produkterna kanske inte är överprissatta, men de har en betydligt högre avskrivningstakt än jag är van vid med Linn.
Här håller jag definitivt med. Man är liksom inte van vid att värdet för de apparater man betalar sådana summor bokstavligen försvinner på så kort tid. Å andra sidan har kanske just Linn:s apparater behållit ovanligt höga andrahandsvärden jämfört med resten av branschen. Ser man på andra produkter (bilar, vitvaror, möbler ...) så är det ju betydligt värre. Sen undrar jag om inte de ovanligt låga andrahandsvärdena för vissa produkter också faktiskt hänger ihop med faktiska prestandatapp. T.ex. kan man undra om inte all elektronik i t.ex. 5103 faktiskt med tiden gör att dess prestanda faktiskt fallit i takt med att kontakoxid, komponentåldring etc. gjort att den kontroll på den interna störmiljön som konstruktören haft i en ny apparat inte längre är lika effektiv i en tio är gammal apparat. Här spekulerar jag såklart, men även betydligt enklare apparater åldrades märkbart enbart av kontaktoxid på de interna kontakterna och att dessa problem blir avsevärt större i mer komplexa konstruktioner skulle inte förvåna mig i varje fall. Kanske ännu ett argument för produkter som DS-maskinerna, Klimax Kontrol och i synnerhet för Kikkin!?