selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 18:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Wed Nov 19, 2008 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
dattaboy wrote:
Och att man måste ha allra senaste superextramagiska inspelningsutrustningen för att musiken skall bli bra är likaså det skitsnack.
?

Menar du kanske uppspelningsutrustning?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Nov 19, 2008 18:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Sep 10, 2008 23:38
Posts: 20
Nej jag menar inspelningsutrustning. Argumentet var ju att man måste ha ett jätteskivbolag med senaste megastudion för att musik skall bli bra. Något som jag med mitt post menar är fel. Jag tycker mest att det blir ett onödigt pillande i datorer som jag tycker känns onaturligt efteråt. Det låter tekniskt bra men helt utan koppling till någon slags verklig "värme" eller känsla. lite som att jämföra reklamfilm med dokumentärfilm. Reklam är jättefint tekniskt men det berör sällan så som dokumentärfilm.

Det är klart att det är kul med sjukt bra producerad och mastrad musik. Men det är absolut inget som jag är villig att ändra på grundlagar för att skydda...

Som det är nu så har jag i stort sett slutat köpa musik. Jag vill inte betala 200 spänn/skiva för den musiken jag gillar alt dra ner den olagligt på pirate bay. Inget av alternativen känns vettiga. Så jag lyssnar mest på någon av de 250 skivor jag redan har. Senaste skivan jag köpte var radioheads "in Rainbows" och då pröjsade jag 400 spänn för deras extralyxbox bara för att jag blev så jäkla glad för att de gav mig valet att välja vad jag skulle betala.

/Mattias


Top
   
PostPosted: Wed Nov 19, 2008 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
dattaboy wrote:
Nej jag menar inspelningsutrustning. Argumentet var ju att man måste ha ett jätteskivbolag med senaste megastudion för att musik skall bli bra. Något som jag med mitt post menar är fel. Jag tycker mest att det blir ett onödigt pillande i datorer som jag tycker känns onaturligt efteråt. Det låter tekniskt bra men helt utan koppling till någon slags verklig "värme" eller känsla. lite som att jämföra reklamfilm med dokumentärfilm. Reklam är jättefint tekniskt men det berör sällan så som dokumentärfilm.

Det är klart att det är kul med sjukt bra producerad och mastrad musik. Men det är absolut inget som jag är villig att ändra på grundlagar för att skydda...

Som det är nu så har jag i stort sett slutat köpa musik. Jag vill inte betala 200 spänn/skiva för den musiken jag gillar alt dra ner den olagligt på pirate bay. Inget av alternativen känns vettiga. Så jag lyssnar mest på någon av de 250 skivor jag redan har. Senaste skivan jag köpte var radioheads "in Rainbows" och då pröjsade jag 400 spänn för deras extralyxbox bara för att jag blev så jäkla glad för att de gav mig valet att välja vad jag skulle betala.

/Mattias
Men jag vet inte om musiken är så himla dyr med tanke på att en cd eller vinyl kan man ha glädje av länge. Men vi kunder i allmänhet verkar inte vilja att betala så mycket när de plötsligt har ett gratis alternativ. Så marknaden reagerar på priset bara för det finns "gratis" konkurrens.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 00:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Jag tror det finns två problem med all nedladningsbar musik:

1. Dels finns det sådanna (som jag) som sätter värde i att äga en platta, vilket är en känsla som är svår att få med nedladdad media (hur håller man i en mp3a eller en flac fil?) och detta gäller ju även köpt nedladningsbar media. Iofs är det kanske bara jag som börjar göra revolt mot att ha vuxit upp med datorer...

2. Om du har möjlighet att ladda hem 500 låtar om dagen, hur ska man då ha ro att sätta sig ner och lyssna på dem? (Finns folk som inte kan lyssna på en hel låt innan de måste byta till nästa som tydligen är ännu bättre, för att 30 sek senare göra samma sak igen). Iofs så kanske de som gör så inte är så intresserade av musiken egentligen....

Insåg just att det inte sa så mycket om trådens topic, men jag tror att dessa två problem kanske kommer att leda till att det här med toknedladandet kommer ge sig när nyhetens behag har lagt sig?

Vad gäller hemmastudiorna så tror jag att visst är det bra med kunnig inspelningspersonal, och lite genuint sådär, lite som skickliga hantverkare, men det är inte nödvändigt...
Jag menar kolla på Laleh, hon knåpade ju ihop ett gäng ganska bra låtar själv.
Sen finns det ju rader med exempel på skivor som är J*vlig bra men som är kasst inspelade, kasst mastrade eller nått annat.
Om man är inkörd på gammal jazz eller blues eller tidig rock så skulle det inte förvåna mig (utan att ha belägg för det) om de mesta är inspelat på utrustning som inte kommer i närheten av det du kan köpa hem idag. och av personer som hade mer fullt upp att få sakerna att fungera överhuvudtaget än att få till ett proffsigt sound.... och konstigt nog låter det riktigt bra.

Nån sorts poäng med allt detta är kanske att Musik i mångt och mycket handlar om att förmedla en känsla, och dom som har en känsla i huvudet och vet hur dom ska transportera den genom sin röst eller sin gitarr oavsett vad de spelar in på. Många avdem måste nog få förmedla den där känslan även om dom inte får betalt för det... Jag menar hur många artister har inte dött som utfattiga ?


Top
   
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 01:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
AntonH wrote:
Om man är inkörd på gammal jazz eller blues eller tidig rock så skulle det inte förvåna mig (utan att ha belägg för det) om de mesta är inspelat på utrustning som inte kommer i närheten av det du kan köpa hem idag. och av personer som hade mer fullt upp att få sakerna att fungera överhuvudtaget än att få till ett proffsigt sound.... och konstigt nog låter det riktigt bra.
Inte alls konstigt. Ta Beatles tidiga album som exempel. Inspelade på 4-spårsbandare. Man spelade först in 4 olika instrument/röster, när dessa lät som dom skulle mixade man ihop dom till ett spår och sedan gjorde man tre spår till med andra instrument eller fills. Och ibland gjorde man flera separata 4-spårs inspelningar som först mixades ihop var och en för sig och sedan till en slutlig mix.

Detta handlade inte om att få apparaterna att fungera men med enkel begränsad teknik skapa ett bra ljud. Med den yrkesskicklighet man hade då så blev resultatet bra. Tokbra helt enkelt! Ska man vara elak var det till viss del på grund av den begränsande tekniken som det blev så bra, det fanns inte så många sätt att skruva till det hela i efterhand!

Rent tekniskt var apparaterna många gånger inte lika bra som idag, men frågan är ändå om inte en två-spårs Revox som snurrade i 76 cm/s trots allt gav lika bra ljud som en digital bandare gör idag? Må vara med lite mer brus, men i övrigt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Bill50x wrote:
AntonH wrote:
Om man är inkörd på gammal jazz eller blues eller tidig rock så skulle det inte förvåna mig (utan att ha belägg för det) om de mesta är inspelat på utrustning som inte kommer i närheten av det du kan köpa hem idag. och av personer som hade mer fullt upp att få sakerna att fungera överhuvudtaget än att få till ett proffsigt sound.... och konstigt nog låter det riktigt bra.
Inte alls konstigt. Ta Beatles tidiga album som exempel. Inspelade på 4-spårsbandare. Man spelade först in 4 olika instrument/röster, när dessa lät som dom skulle mixade man ihop dom till ett spår och sedan gjorde man tre spår till med andra instrument eller fills. Och ibland gjorde man flera separata 4-spårs inspelningar som först mixades ihop var och en för sig och sedan till en slutlig mix.

Detta handlade inte om att få apparaterna att fungera men med enkel begränsad teknik skapa ett bra ljud. Med den yrkesskicklighet man hade då så blev resultatet bra. Tokbra helt enkelt! Ska man vara elak var det till viss del på grund av den begränsande tekniken som det blev så bra, det fanns inte så många sätt att skruva till det hela i efterhand!

Rent tekniskt var apparaterna många gånger inte lika bra som idag, men frågan är ändå om inte en två-spårs Revox som snurrade i 76 cm/s trots allt gav lika bra ljud som en digital bandare gör idag? Må vara med lite mer brus, men i övrigt?

/ B
Är själv lite hobbyljudtekniker och brukar läsa en del om inspelningsteknik m.m

Och det finns "många" som använder sig av gammal/analog inspelningsutrustnings just för att få det att "låta" bättre
ex. Man spelar in digitalt rakt in på hårddisk sen vid mixning så lajnar man ut vissa spår via en ex gammal Revox bandare
och in på hårddisk igen eller hela slut mixen mastering via en Revox bandare gamla rör kompressorer etc etc...

Just för att det finns en hel del ljudtekniker/producenter som inte vill ha det kliniska sterila digital soundet på sina alster

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 17:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Quote:
Och det finns "många" som använder sig av gammal/analog inspelningsutrustnings just för att få det att "låta" bättre
ex. Man spelar in digitalt rakt in på hårddisk sen vid mixning så lajnar man ut vissa spår via en ex gammal Revox bandare
och in på hårddisk igen eller hela slut mixen mastering via en Revox bandare gamla rör kompressorer etc etc...
Frågan är väll om dom som använde den utrustningen då skulle använt den om de haft tillgång till dagens utrustning? Jag menar att det sprakar lite på gamla skivor handlar ju ofta (men inte alltid) om att det inte gick att få bättre snarare än att det fanns någon artistisk intention?

(börjar ana att jag hamnat lite OT i denna tråden, frågan är ju inte om digitaliseringen i sig är av ondo utan om möjligheterna den medför är det?)

Jag har en viss förståelse för att folk som inte har råd att köpa skivor laddar ner (och ja, jag kan nog ha vissförståelse för att folk som inte hade råd att köpa skivor förr snodde en i butik, skillnaden är väll bara att butiken är större och har mindre kontrollanter, samt att det nog inte känns som stöld, iofs kanske analogin med folk som bandade av polares vinyler är mer realistisk...). Folk som däremot har råd att betala för sig mens om fortfarande laddar ner tycker jag däremot borde ta sig i kragen....


Top
   
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
En lyckad inspelning skulle jag gissa kräver:

1. Bra låtmaterial
2. Duktiga musiker
3. Duktiga inspelningsfolk/studiotekniker
4. Bra utrustning

Inget kan rimligen ersätta 1 och 2, men 3 kan nog täcka upp för 4 förutsatt att 3 har mycket erfarenhet av vari de tekniska bristerna verkligen ligger så att man inte går i fallgroparna och försöker kompensera för fel fel (så att säga). Bara för att man har bra låtmaterial och är duktig musiker så betyder det inte alls att man kan göra bra inspelningar. Det är ett hantverk i sig och jag tror man misstar sig grovt om man tror något annat. Vilken mikrofon passar för vilket instrument? Vilken apparat/effekt etc. passar för en viss uppgift och vilka passar definitivt inte? En av anledningarna att man kunde göra fantastiskt bra inspelningar även för länge sedan är nog just att man hade en enorm erfarenhet och kunskap. Att man ofta inte lyckas så bra idag, tror jag beror antagligen på brist på detsamma. Därför tror jag att vi har behov av folk som har läggning och intresse av musik och inspelningsteknik och som får utvecklas i miljöer med högkvalitativ utrustning. En musikvärd full av mindre kompetent folk och medioker utrustning rattad av personer som inte lärt sig hantera utrustningens förtjänster och brister på rätt sätt tror inte jag gagnar musiken över huvud taget. Snarare riskerar man att fokus förskjuts från själva musiken till förmån för andra aspekter så som attityd, utseende, etablerat kändisskap etc. Så är det ju redan, men tro inte att det inte kan bli värre. Det kan säkert bli bättre också, men man undrar ibland. Se bara på mastringshysterin som förstört så många inspelningar. Detta tror inte jag hänt om man hade haft en mer utbredd musikteknisk insikt i branschen.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 21, 2008 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Det är precis så det är att spela in mixa och mastra kräver mycket känsla och kunnande
Ta 2st ljudtekniker samma utrustning och du får 2 helt olika resultat

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 22, 2008 09:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Dec 03, 2006 21:38
Posts: 105
Location: Sundbyberg
Här finns ett debattinlägg från Jonas Almquist (Lädernunnan) samt en replik från STIM:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3824576.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3827413.ab

Eftersom de publicerades i aftonbladet så får man ta dessa med en smula salt. Men de är intressanta.

/Mattias


Top
   
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Var och lånade hem några skivor från bibloteket idag, trevligt! Dom köper in skivor en gång i veckan även om jag antar att de inte är nån jättemängd så kan man faktiskt lägga egna förslag på skivor man vill att dom ska köpa in!
Enda nackdelen är väl att alla mest troligt inte är lika rädda om skivorna.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 03, 2008 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
trevligt vad har dom för skivor på bibblan då ? Mest klassiskt eller ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Wed Dec 03, 2008 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag uppfattade som dom hade, "typ" vispop, jass, blues, klassiskt inte helt säkert men nåt sånt. Och så hade dom förstås pop/rock där man kan hitta allt från Techno till Hårdrock en ganska rörig tolkning av dena genre.

Tyvärr är många skivor misssköta, har inte lånat så många skivor än. Några har varit i nyskick, andra lite lätt repiga, andra väldigt repiga. Men det mesta verkar funka riktigt bra om man "tillfälligt" lägger in det i datorn och kör via sneakyn. Sist lånade jag 10skivor och för skojs skulle spelade jag alla en gång i min Unidisk SC. 1 ville inte funka och 2st hade 1 eller flera låtar som hackade. De andra skivorna var det inga sånna problem med. Det jag lagt in har jag lyssnat igenom utan att märkt att det blivit nåt fel när jag lagt in dem som Flac.

Självfallet radderar jag filerna från datorn när jag lämnar igen Skivorna till biblioteket 8)


Top
   
PostPosted: Wed Dec 03, 2008 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Självfallet radderar jag filerna från datorn när jag lämnar igen Skivorna till biblioteket
Ja jag hoppas det :mrgreen: Ska faraförbi bibban någon dag och kolla.Kanske hittar man nått nytt att lyssna på.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited