selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 01:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Japanpressar
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Tjena

Jag har länge hört att Japanska vinylpressar ska vara väldigt bra men har aldrig provat detta eftersom jag tyckt att de skivor man hittar med OBI oftast har varit för dyra. Det har kännts som att detta med Japanska LP varit mer för samlare än för lyssnare.

Igår fick jag dock tag i en LP som jag gillar så jag tänkte att "jag slår på stort" och testar. Jag köpte Spingsteens Darkness LP i NM skick på japanpress för 195 kr. Jag har sedan tidigare denna LP på USA press, fast i något sämre skick. Killen i affären menade att skillnaden på de japanska pressarna bland annat är att de gjorde ett mycket litet antal LP, han sa de 300 st, på varje pressmatris. Medan man i USA gjorde många fler.

Efter en provlyssning i går kväll måste jag säga att jag är förbluffad. Jag tyckte det var mycket bättre än USA pressen, som i sin tur torde vara bättre en den europeiska, även om jag inte har testat detta. Jag upplever skillnaden som betydande där, som vanligt, de låtar man gillar sämst växte mest.

Det vore kul att höra om andra har liknande erfarenheter av japanska pressar. Kan man säga att de är generellt bättre?

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Japanpressar
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag har en Beatles Box som är Japanpress, den är mycket bra. Jag har inte jämfört direkt med samma skiva, eftersom det är en samlingsbox. Däremot har jag jämfört med de röda och blå samlings dubbel LP'na. Båda pressade i U.K. Japanpress är klart bättre! Intressant att höra försäljarens förklaring, om den stämmer borde man (om man har tur) kunna få lika bra LP med Europa/USA press. Men det kanske är mer än så?


Top
   
 Post subject: Re: Japanpressar
PostPosted: Mon Dec 01, 2008 13:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Intressant att höra försäljarens förklaring, om den stämmer borde man (om man har tur) kunna få lika bra LP med Europa/USA press. Men det kanske är mer än så?
Jag betvivlar starkt siffran 300. Även japaner måste tänka på pengar! Det är nog mer den allmänna känslan för kvalitet när man tillverkar något i Japan. Och sen har man antagligen rent och snyggt inne på presserierna, det finns ju filmer på jotjob som visar hur det ser ut i amerikanska presserier. Skrämmande!

Bra är de, i alla fall, japanpressade LP.

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited