selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Iona?
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst har du, Ayn, koll på denna Irländska (?) grupp, och deras album?
Eller någon annan kanske?
Vars skall jag börja, om jag skall börja?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 20:16 
Site Admin
Site Admin

Oj!

Denna topic kommer jag nu ihåg att jag skulle skriva för ett bra tag sen. Bra att du tog upp det. :)

Självklart ska du börja! Gillar man proggig atmosfärisk keltpop, då gillar man Iona. De har gjort 6 skivor:
  • Iona - deras första och självbetitlade skiva. Inledningsvis (på första sidan om man har vinylen ;)) drar det stundtals rätt mycket åt 'progpop'-hållet, med några inslag av lugnare och mer atmosfäriska instrumentala låtar mellan. På andra sidan (delen) tar den typen av låtar över i böljor av underbara ljudlandskap och toner som fortfarande sällan gör mig oberörd, trots alla gånger jag lyssnat på skivan vid det här laget.
  • The Book of Kells är en hel temaskiva som dyker ner ännu mer i långa instrumentala tematiska partier. Skivan är i sig nedbruten i separata sviter om två-tre låtar. Inte nånting man kan uppskatta till fullo vid första lyssningen direkt ;)
  • Beyond These Shores - har ej denna själv än, så kan inte säga något om den...
  • Journey Into the Morn - denna skiva kan jag tänka mig är mest lättillgänglig av Ionas skivor, utan att för den skull tappa något för det. Starka låtar som håller länge helt enkelt. Och inte blir det sämre av att Maìre Brennan (Clannad) och Robert Fripp (King Crimson) gör ett par gästspel var.
  • Woven Cord är en liveupptagning från en konsert tillsammans med symfoniorkestern All Soul's Orchestra. Vanligtvis brukar jag inte tycka särskilt mycket om liveskivor - ofta känns det som att det låter som på skiva fast lite sämre. Ibland kan det kännas så på Woven Cord men många av låtarna har ändå andra kvalitéer än studioversionerna, som man inte vill missa. Att de är uppbackade av en symfoniorkester gör ju naturligtvis saker och ting mycket mer pampiga också.
  • Open Sky - deras senaste (sista?) skiva, som även nog är min favorit. Aningen mindre progg än tidigare, då längre instrumentala partier ofta hålls tillbaka till förmån för mer klassiska strukturer på låtarna, åtminstone på första delen av skivan. Viss återgång till det mer tematiska och atmosfäriska mot slutet, inklusive den härliga trilogin "Songs of Ascent" och därefter "Friendship's Door" som den perfekta avslutningen. Mycket svag för denna skiva är jag. :)
Puh! Svårt att försöka beskriva märker jag, speciellt att avstå från att använda superlativ för mycket för att inte förstöra min trovärdighet... :) Det finns några andra också, lite halvofficiella liveskivor och så. Kort sagt tycker jag att ALLA Ionas skivor är bra helt enkelt. Vill man undersöka om Iona är något som faller en i smaken tycker jag man först av allt ska lyssna på antingen Journey Into the Morn eller Open Sky. Gillar man då det man hör, då ser jag inget hinder att man köper resten...

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar, snabb respons och utförligt svar. Missing piece brukar ha Iona hemma så jag får kolla upp det vid tillfälle. Jag har en platta med Clanned, ganska bra. King Crimson och Fripp finns det en hel del med här hemma, han håller sig till gitarr hoppas jag och lämnar soundscapsen därhän?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 21:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har tre Iona-skivor (eller rättare sagt det är egentligen min frus; hon hade dem redan innan vi träffades). Dessa är Iona, Beyond These Shores och Journey into the Mourn.

Personligen tycker jag att Beyond These Shores är den bästa; den är mer akustisk än de andra och känns mer äkta på något oförklarligt sätt.

Första skivan Iona är bra, men gruppen hade inte riktigt hittat sin stil (låter stundom keltiskt, stundom som en produkt från skivbolaget 4AD). Journey Into the Mourn är hyfsad, men, Ayn nu får du förlåta mig, skivan är något överproducerad; kanske ett halvhjärtat försök att slå igenom kommersiellt. Dock finns det låtar på Journey Into the Mourn (framförallt Everything changes) som är bland det starkaste jag erfarit.

Tyvärr har jag inte hört Open Sky, eftersom jag troode att Iona lade ned sin verksamhet runt 1996, och inte kollat upp dem på nätet på mycket länge. Det får bli nästa beställning.

Musikaliskt det bästa med Iona är enligt min mening inte deras keltiska framtoning utan deras atmosfäriska art-rock. Inspirationskällor är ju bl a den brittiska komplexa progg-rocken med Robert Fripp i spetsen. En annan musikalisk inspiration är ju (och nu försöker jag än en gång att marknadsföra en av mina stora hjältar) David Sylvian, och framförallt hans Gone to Earth-LP. Fripp och Sylvian har ju dessutom gjort en hel del plattor ihop.

Back to Iona - Jag rekommenderar dem starkt. Höjdartexter dessutom.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 21:29 
Site Admin
Site Admin

Tjagge wrote:
Tackar, snabb respons och utförligt svar. Missing piece brukar ha Iona hemma så jag får kolla upp det vid tillfälle. Jag har en platta med Clanned, ganska bra. King Crimson och Fripp finns det en hel del med här hemma, han håller sig till gitarr hoppas jag och lämnar soundscapsen därhän?
Clannad tycker jag är ganska bra stundtals men ofta lite trista i längden. Maìres soloskivor är bättre i min mening.
Det är mycket riktigt så att Fripp håller sig till sin gitarr. ;)
Hesekiel wrote:
Första skivan Iona är bra, men gruppen hade inte riktigt hittat sin stil (låter stundom keltiskt, stundom som en produkt från skivbolaget 4AD). Journey Into the Mourn är hyfsad, men, Ayn nu får du förlåta mig, skivan är något överproducerad; kanske ett halvhjärtat försök att slå igenom kommersiellt. Dock finns det låtar på Journey Into the Mourn (framförallt Everything changes) som är bland det starkaste jag erfarit.
Jag inte bara förlåter dig, jag till och med håller med dig! :) Både om första och andra. Ionas första skiva spretar åt ganska olika håll ja. Hela andra sidan är dock så briljant att jag har överseende med första sidan (förutom introt och "White Sands", som också är härliga låtar). Det andra är också bra iofs, men inte riktigt det som Iona gör bäst.
Och jag tycker också att Journey Into the Mourn är lite överproducerad. Hade de haft ett mer 'äkta' sound hade skivan blivit ännu bättre - frågan är om den blivit mindre lätt att ta till sig då dock...
Quote:
Tyvärr har jag inte hört Open Sky, eftersom jag troode att Iona lade ned sin verksamhet runt 1996, och inte kollat upp dem på nätet på mycket länge. Det får bli nästa beställning.
Jag har för mig att de faktiskt lade ner där runtikring också, pga att de tappade nån medlem. Men de har sannerligen inte tappat stilen på Open Sky.
En nackdel med Open Sky är att den inte är nån höjdare ljudmässigt. Det låter bra, men jag tycker skivan är så bra att jag grämer mig lite att ljudet inte kunde vara bättre, öppnare. Men missförstå mig inte, ljudet är som sagt bra, bara jag som är kräsen. ;)

David Sylvian verkar det vara dags att undersöka. Kom gärna med tips om var man ska börja, eller starta en tråd om honom om du orkar!

Last edited by Ayn on Thu Aug 12, 2004 01:48, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 22:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

David Sylvians hemsida:

http://www.davidsylvian.com

Under Download finns en liveversion av hans höjdarlåt Orpheus. Någon kanske känner igen namnen på musikerna i bandet dessutom.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 19:19 
Site Admin
Site Admin

Ionas nya album "The Circling Hour" släpptes i förrgår!

Image

Rekommenderas!

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00